Ik heb het even nagevraagd bij de uitvinders,
maar ook zij zeggen dat het fenomeen pauze
oorspronkelijk in het leven is geroepen om hardwerkende mensen even uit te
laten rusten, opdat ze daarna weer vol frisse moed de draad kunnen oppakken.
Pauze is niet bedoeld om medewerkers geld uit de zak te kloppen of om een
urenadministratie op orde te krijgen. Dat hebben ze er de laatste jaren in
Omroepland van gemaakt. De bedenkers van de pauze vinden dit een kwalijke
ontwikkeling.
Tijdens een pauze moet je kunnen pauzeren.
Dat lijkt een open deur, maar zo vanzelfsprekend is het niet. In de televisie
business komt het geregeld voor dat opdrachtgevers keurig een pauze in het
schema zetten, maar dat er in de praktijk weinig van terecht komt. Een keertje
is dat heus niet erg, maar als de nieuwe standaard is het verwerpelijk.
Tijdens een pauze moet je even weg
kunnen. Iets voor jezelf doen. Dus dat je ongestoord kunt poepen, neuspulken in
een stil hoekje of bellen met het thuisfront en ongegeneerd ruzie maken over de
vuile was.
Rijdend van A naar B een broodje naar
binnen werken, dat is geen pauze. Stand-by zitten is ook iets anders. Of
wachten.
Niemand heeft anderhalf uur nodig om
twee kleffe broodjes met kaas en een kop oude koffie weg te werken in een muf
hok, ergens in de catacomben van een voetbalstadion, maar bij de voorbereiding
op klussen wordt rekening gehouden met eventuele tegenslag. Opbouwtijd is ruim
bemeten om storingen of onvoorziene problemen op te lossen. Alleen als alles
mee zit is het opeens pauze.
Ammehoela.
Vroeger, voor de kaasschaafmethode haar
intrede deed in Omroepland, was er zelden of nooit discussie over pauzes.
Iedereen was het er over eens dat de dagprijs van een cameraman gebaseerd was
op 10 uur, ongeacht de (verplichte) rustmomenten. Daarom was het uurbedrag ook
wat lager. Eigenlijk was het de prijs voor 9 uren. Of 8,5.
Ingewikkeld.
Ergens eind jaren negentig lieten ze in
Hilversum managers en verkopers los die vonden dat je ook kan concurreren door personeel
langzaam uit te wringen. Slimme producers keken de truc af en verbeterden het
op bepaalde fronten. Beetje bij beetje werden de grenzen opgerekt. Onder het
mom van 'crisis' kregen ze heel Omroepland telkens weer mee. Al dan niet
vrijwillig.
Natuurlijk zijn we flexibel. Als de
klus leuk is, de catering goed geregeld en de opdrachtgever begrip heeft voor
het feit dat camera- en geluidsmannen elke dag in een vergelijkbaar schuitje
zitten, dan kan er heel veel. Maar gerommel met uurtje-factuurtje, pauze,
wachttijd, stand-by en werktijden is vooral vervelend, omdat het vaak van een
kant moet komen. Regelmatig wordt het geld aan de ene kant met bakken tegelijk
over de balk gesmeten en wordt er aan de andere kant beknibbeld op een euro.
Dat stoort.
We zijn al zo ver dat sommige producties
niet langer willen betalen voor reistijd. Ze willen een cameraman het liefst belonen
vanaf het moment dat hij op 'record' drukt. De zogenaamde tijdcode-vergoeding. Nog
even en de stopwatch wordt ingevoerd. Een cameraman die dan met zijn ogen
knippert moet een nanoseconde van zijn dagprijs inleveren...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.