vrijdag 23 augustus 2013

dag 5 : dagboek / de week van...


Voor de rubriek 'De Week Van...' houd ik deze week een dagboek bij. Dit is mijn vijfde en alweer de laatste bijdrage op de site van Broadcast Magazine. Maar op dit weblog schrijf ik natuurlijk vrolijk verder.


'Sorry heren, maar de perskamer is uitsluitend voor de Pers!'
De grijze man, waarschijnlijk een vrijwilliger, gekleed in een wit poloshirt met daarop reclame van de hoofdsponsor, bewaakt de vlaai en koffie met zijn leven. Op elf man van de televisie heeft hij duidelijk niet gerekend.
'Maar wij zijn van de pers', legt een collega uit. In zijn intonatie zit een overdosis aan verbazing. Hij wijst naar de pas om zijn nek. Toevallig tikt hij met zijn vinger op de letters All Access.
'Nee, die pas telt hier niet. Je moet een dagwedstijdperskaart hebben.'
Het mannetje praat snel en zwaait druk met zijn armen. Misschien is het intimiderend dat er opeens zoveel TheNorthFace-jassen voor zijn neus staan, al lijkt het mij stug dat er nog nooit collega's in deze perskamer zijn geweest. Wij drinken altijd een kopje koffie voor de wedstrijd. Liefst met vlaai, suikerbrood, Dúmkes, Pennywafels of desnoods een roze Glacékoek. Het is maar net bij welke club we zijn.
'In de rust is er koffie voor jullie in de gracht.'
'Maar wij willen nù koffie!'
We kunnen op onze kop gaan staan. De perskamer is exclusief voor de pers en daartoe behoren wij kennelijk niet. Niet meer. Protesteren heeft geen zin. Het gepeupel van de televisie is niet welkom.
We druipen af. Ondertussen spreken we weer eens onze verbazing uit over het feit dat de mensen die voetbal op tv mogelijk maken regelmatig op onvriendelijke wijze behandeld worden bij clubs die juist kunnen overleven dankzij televisierechten.
Het mannetje komt achter ons aan. Waarschijnlijk realiseert hij zich dat wij nog geen enkel hout snijdend argument hebben gehoord. Daarom verontschuldigd hij zich met de legendarische woorden: 'Ja sorry heren, maar de perskamer is echt alleen voor mensen die werken!'
Wat wij doen... dat kan je kennelijk geen werk meer noemen.



1 opmerking:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.