maandag 2 september 2013

niet storen!


De druk is groot, het schema moordend. Aan het eind van de dag moeten alle ingrediƫnten voor een kwartier meeslepende televisie bij elkaar gesprokkeld zijn. Te beginnen met een ijzersterke 'cold open'. Die bestaat in dit geval uit korte quotes. Pakkende zinnetjes uit een interview waarin onze 'aangevers' de zaak beknopt samenvatten.
Het blijkt inhoudelijk nogal ingewikkeld. De geroutineerde presentator zet alle zeilen bij, maar een begrijpelijk verhaal krijgt hij niet of nauwelijks uit twee emotionele dames getrokken. Blijkbaar is praten in zinnen met enige samenhang moeilijker dan je denkt. Hoofd en bijzaken uitelkaar houden blijft lastig. De vraag in het antwoord herhalen is veel gevraagd.
Het is vroeg in de ochtend. Het terras van het hotel is nagenoeg verlaten. We hebben een tafeltje aan de waterkant geconfisqueerd. De stoelen zijn er op vreemde wijze omheen geplaatst, maar zo werkt het voor de camera. De zon staat precies goed. In de verte hoor je de A28, maar volgens de geluidsman is het niet storend.
Achter in het beeld prutst een man met zijn waterscooter. Of is het een jetski? Dankzij de kleine scherptediepte is dit niet hinderlijk in beeld. Hij is volkomen onscherp. Zo lang hij geen geluid maakt is er niets aan de hand.
Een andere man ligt in zijn wetsuit in het meertje. Nou is dit niet bepaald een spannende omgeving, anders zou je kunnen denken dat we hier te maken hebben met James Bond, maar die is het niet. Wel trekt hij de waterscooter voort. Stilletjes glijden ze naar het midden van het water. Het is een vreemd tafereel.
Ik ben afgeleid en luister amper nog naar het interview. Veel interessanter is de vraag wat die twee wetsuits gaan doen.
Lang hoeven we niet op het antwoord te wachten. De jetski wordt gestart. Met geweld stijgt de zwemmer op uit het water. Onder zijn voeten twee grote waterstralen. Tussen zijn benen een dikke rode brandslang die is verbonden met de jetski.
'Flyboarden!' zegt iemand. Het zal. De herrie overstemt ons interview. De geluidsman kijkt ongelukkig in de richting van de regisseur. Die grijpt in en legt het gesprek stil.
Nou zijn er ontelbaar veel manieren waarop een tv opname verstoord kan worden. Meestal is het een vliegtuig, vaak de buurman met een boormachine. Het kan een vrachtauto zijn, een brommer, de sirene van een brandweerauto, iemand die schreeuwt, de maandelijkse test van het luchtalarm. Soms is het een accu die er abrupt mee stopt. Zendermicrofoons kunnen storen of iemand is vergeten zijn mobieltje uit te zetten. Ik zei het al; er zijn oneindig veel mogelijkheden. De meeste heb ik inmiddels wel eens meegemaakt. Alleen de flyboarder is volstrekt nieuw voor mij.
Superman valt met een plons in het water. Op onze vraag hoe lang dit gaat duren krijgen we een kort, krachtig en helder antwoord: 'De hele dag!'
Lekker dan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.