woensdag 27 augustus 2014

filmen met je fotocamera

Vriend en collega Patrick van Weeren heeft een boek geschreven en dat boek is sinds een paar dagen overal te koop. Het heet Filmen met je fotocamera en de ondertitel is ‘Iedereen een pro!’ Dat is helder. Het gaat over een recente ontwikkeling op het gebied van filmen. Namelijk dat dit tegenwoordig ook kan met fotocamera’s en dat de resultaten daarvan verbluffend mooi kunnen zijn. Mits je weet wat je doet. Als je de mogelijkheden en de beperkingen van deze nieuwe apparaten kent. Dat legt Patrick uit in een prachtig vormgegeven, 184 pagina’s tellend, zeer helder geschreven boek.
Ik heb natuurlijk gelijk en ongezien een exemplaar aangeschaft. Vanmiddag zat het bij de post. Vanavond heb ik het doorgenomen. Ik heb geboeid zitten lezen en lekker plaatjes gekeken. Natuurlijk heb ik het nog niet helemaal uit. Toch durf ik nu al te stellen dat dit niet zomaar een handboek is. Patrick heeft (wellicht geheel per ongeluk) het nieuwe basisboek voor elke cameraman geschreven. Een inspirerend boek dat bij al mijn collega’s in de kast hoort te staan. Krom van het lezen en herlezen. Het is absoluut ook een aanrader voor fotografen en elke videocursus of AV-opleiding moet dit boek direct op de verplichte literatuurlijst zetten.
Het is geschreven voor de welwillende amateur en voor enthousiaste beginners, dus er staat een hoop in dat bekend hoort te zijn bij professionals, maar ik moet eerlijk bekennen dat het doorbladeren van dit fijne boek voor mij voelde als een prettige opfriscursus met een hoog ‘O ja!’-gehalte. Op het specifieke gebied van filmen met een DSLR-camera zal ik het naslagwerk van mijn vriend zeker gebruiken. Ook ik kan er iets van leren.
We hoeven het er verder niet langer over te hebben. Iedereen die serieus met film en/of fotografie aan de slag wil moet dit boek gewoon even kopen. Ik beloof dat je er geen spijt van krijgt. Het is die vijfendertig euro dubbel en dwars waard.
Toe nou maar. Hup hup!

De mooiste alinea van het boek vind ik overigens de laatste: ‘Veel collega’s zijn open over hun kennis. De belangrijkste daarin was de uitvinder van de Steadicam; Garret Brown ASC. Hij heeft me geleerd dat het beter is om kennis te delen. Ondanks dat de Steadicam zijn briljante uitvinding was, besloot hij dat het positiever uitpakt wanneer je de kennis deelt. Opvallend is dat deze gedachtegang terug te vinden is bij alle bevlogen en talentvolle mensen in de industrie. Share and learn!’

Filmen met je fotocamera
Iedereen een pro!
Patrick van Weeren, Focus Publishing
ISBN: 978-90-78811-22-0






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.