dinsdag 5 juli 2016

cameraman belaagd

Twee maanden geleden werd ik gewezen op een kort filmpje van het programma De Deurwaarders. Hierin is te zien hoe een boze man een paar rake tikken uitdeelt aan een cameraman en vervolgens slaat hij bij de verslaggever een tand uit de mond. ‘Hij heeft een tand uit mijn bek geslagen,’ hoor je de verontwaardigde televisiemaker nog beteuterd zeggen, waarna het fragment van maximaal vijftig seconden is afgelopen. Dit filmpje is te vinden op de site van RTL onder het kopje ‘Heftig: man slaat in op crew De Deurwaarders’.
Deze week werd op Facebook een video van Telegraaf TV gedeeld met als titel: ‘Cameraman Omroep Max aangevallen’. Het blijkt te gaan om een korte promo van NPO1, waarin een vriendelijke voice-over aankondigt dat we maandag in De Groeten van Max kunnen zien hoe verslaggever Timon het aan de stok krijgt met een boze hoteleigenaar. Die trekt in beeld de handycam uit handen van een televisiemaker en schopt het apparaat vervolgens helemaal total loss.
Je zou kunnen zeggen dat dit recente voorbeelden zijn van de gevaren die horen bij het beroep van een cameraman, maar daar denk ik genuanceerder over. Ik ken niet alle details en moet dus voorzichtig zijn met snel oordelen, maar die grappenmakers van de televisie zijn niet zielig. Ze maken dankbaar gebruik van zulke woedende mensen. Dit soort filmpjes scoren als een dolle. Het is geweldige publiciteit voor je programma.
Natuurlijk schreeuwen de makers van tv programma’s moord en brand zodra er ook maar iemand een vinger naar ze uitsteekt, maar dat vind ik eerlijk gezegd een beetje een kinderachtige reactie. Huilie, huilie.
Hoezo hebben wij van de televisie het recht om mensen publiekelijk te veroordelen? Waarom mogen programmamakers ongevraagd bij mensen over de vloer komen en voor rechter spelen? Of God. Ze hebben met hun camera’s en alle montagetrucs ontzettend veel macht en daar maken ze handig gebruik van. Bijvoorbeeld door het moment waarop een conflict uit de hand loopt in hun promo te stoppen. Wat ze zelf verkeerd doen haalt doorgaans de uitzending niet. In die zin is zo’n overval met draaiende camera’s altijd een oneerlijke strijd. Hoe fout de mensen die ze in beeld brengen ook zijn. Laat daar lekker een rechter over oordelen.
Waarom moet dat op tv? Ik heb het niet zo op programma’s waarin de makers met hun opgeheven vingertje zogenaamd problemen gaan oplossen, terwijl het eigenlijk vooral om de kijkcijfers draait.
Het zou geen kwaad kunnen als er eens een televisieprogramma wordt gemaakt over de ethiek, normen en waarden van Omroepland. Moet je eens kijken hoe snel we zelf niet meer in beeld willen en handen voor de lens gaan houden. Denk maar even aan het korte lontje van de NOS cameraman die een paar weken geleden een bloedirritante en knettergekke vlogger een schop onder zijn kont gaf.
Wat mij betreft mogen we best eens wat vaker in de spiegel kijken. Hoe ver mag je gaan? Mag je zomaar bij zo’n hotelbaas binnen lopen en kan je zonder toestemming van van een wanbetaler achter de deurwaarder aanlopen die iemand uit zijn huis gaat zetten? Als je vind dat mensen respect moeten hebben voor onze camera, moeten wij dan ook niet iets meer respect hebben voor hun privacy en het oplossen van problemen lekker overlaten aan justitie?
Natuurlijk moet iedereen met zijn poten van de camera(man) afblijven, maar we moeten ook niet al te zielig doen. Wie naar een oorlogsgebied gaat weet dat hij een zeker risico loopt. Als je met een draaiende camera en zonder afspraak op bezoek gaat bij de Hells Angels kan je een knal voor je kop krijgen. Opvallend op de wallen filmen of tussen de voetbalsupporters, dat is vragen om problemen en het in de hoek drijven van een domme hotelbaas is ook niet zonder risico. Als je geen klappen wil krijgen moet je lekker voor Het Klokhuis gaan filmen. Dan ben je altijd en overal van harte welkom.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.