De Meern. Mijn aller beste vriend heeft me geadviseerd vaker stukjes over auto's te schrijven, als vingeroefening (smerige woorden zijn goed voor de kijkcijfers) voor een toekomstige column in een populair mannenblad. Ik ijdel en commercieel genoeg duik daar gelijk bovenop. Immers moet ook ik langzaam aan een toekomst zonder camera denken, want dat apparaat wordt met de jaren zwaarder en een bestaan als televisienomade is slecht te combineren met het leven van de Vinex-vader die actie voert over groen in de wijk.
Vandaar dat ik nu ga beschrijven welke auto wij de komende drie weken zullen slopen op de Franse wegen.
Wie begint aan de Tour de France moet rekening houden met serieuze afstanden. Twee jaar geleden reed ik tussen de 7000 en 8000 kilometer. Dat doen we in een auto die plaats moet bieden aan minimaal 3 personen, persoonlijke bagage en uiteraard de uitrusting van een cameraploeg. Een MPV is de enige optie die kan rijden als een normale auto en ruimte biedt aan camerakisten, een grote voorraad tapes, koffers en kistjes.
Wij hebben gekozen voor een grijze Peugeot 807. Veel keuze was er niet. Er was nog een andere Peugeot 807 beschikbaar, ook grijs. Maar niet getreurd. Het gebrek aan keuzemogelijkheden doet er eigenlijk niet toe, want voor een Frans evenement als de Tour is geen auto geschikter dan de grijze Peugeot 807.
Tegenwoordig worden alle wielerploegen en officials opgezadeld met Skoda's. Dat zijn prima wagens met een steeds kleiner wordend imagoprobleem. Zelfs de NOS zal er dit jaar aan geloven. Onze commentatoren worden van finish naar finish vervoerd in dit auto's van dit Tsjechische merk. De cameraploeg kiest echter voor een auto van Franse makelij. In ieder dorp een garage en dat is met ons rijgedrag en mijn recente pechverleden wel nodig.
Waar moet een Tourmobiel aan voldoen?
Ruimte. Dat had ik al beschreven. Verder zijn geblindeerde ramen een pre, zodat je ongezien sterren kan vervoeren. Denk aan de Mart Smeets-achtigen, soap sterren, of omroepdirecteuren tijdens hun jaarlijkse snoepreisje, maar wij houden ook rekening met het stiekem afvoeren van eventuele dopingzondaars, die bereid zijn interviews te geven als ze een lift krijgen naar het dichtstbijzijnde vliegveld. Overal op voorbereid, die 807.
Een werkend navigatiesysteem is onmisbaar als je dwars door Frankrijk scheurt en midden in de nacht een hotel moet vinden dat ergens in de buurt van the middle of nowhere ligt. Natuurlijk is kaart lezen een goed alternatief en het is handig om ongeveer te weten waar je bent, maar zonder de vriendelijke stem van Carin of Tom ben je nergens. Tip: Kies voor de mannenstem, dat geeft meer vertrouwen.
Muziek is ook belangrijk, maar wat dacht je van een werkend airconditioningsysteem. Onmisbaar. Bekerhouders voor milkshakes of sportdrankjes. Deurvakjes die kunnen dienen als afvalbak voor snoeppapier en etensresten. In zo'n auto wordt geleefd.
Wij hebben deze auto ook uitgerust met een zogenaamde omvormer waarmee we acculaders of laptop kunnen voorzien van 220volt. Deze is de vorige week nog nagekeken, nadat een verslaggeefster de vonken om haar oren kreeg toen de plus massa raakte.
Nog veel belangrijker is het vermogen van de auto en een goed stel remmen. Zeker tijdens bergetappes kan zo'n vehikel flink op zijn donder krijgen. De media moet wel voor de renners uit rijden en niet opeens tussen het peloton en de kopgroep zitten.
De bolide is splinter nieuw, toch nog even naar de garage geweest voor een Tourcheck en inmiddels is alle equipement getest en ingeladen. Klaar voor vertrek.
Of en hoe we Parijs halen in de grijze Peugeot kunnen jullie, als alles goed gaat, volgen op deze weblog.
Vandaar dat ik nu ga beschrijven welke auto wij de komende drie weken zullen slopen op de Franse wegen.
Wie begint aan de Tour de France moet rekening houden met serieuze afstanden. Twee jaar geleden reed ik tussen de 7000 en 8000 kilometer. Dat doen we in een auto die plaats moet bieden aan minimaal 3 personen, persoonlijke bagage en uiteraard de uitrusting van een cameraploeg. Een MPV is de enige optie die kan rijden als een normale auto en ruimte biedt aan camerakisten, een grote voorraad tapes, koffers en kistjes.
Wij hebben gekozen voor een grijze Peugeot 807. Veel keuze was er niet. Er was nog een andere Peugeot 807 beschikbaar, ook grijs. Maar niet getreurd. Het gebrek aan keuzemogelijkheden doet er eigenlijk niet toe, want voor een Frans evenement als de Tour is geen auto geschikter dan de grijze Peugeot 807.
Tegenwoordig worden alle wielerploegen en officials opgezadeld met Skoda's. Dat zijn prima wagens met een steeds kleiner wordend imagoprobleem. Zelfs de NOS zal er dit jaar aan geloven. Onze commentatoren worden van finish naar finish vervoerd in dit auto's van dit Tsjechische merk. De cameraploeg kiest echter voor een auto van Franse makelij. In ieder dorp een garage en dat is met ons rijgedrag en mijn recente pechverleden wel nodig.
Waar moet een Tourmobiel aan voldoen?
Ruimte. Dat had ik al beschreven. Verder zijn geblindeerde ramen een pre, zodat je ongezien sterren kan vervoeren. Denk aan de Mart Smeets-achtigen, soap sterren, of omroepdirecteuren tijdens hun jaarlijkse snoepreisje, maar wij houden ook rekening met het stiekem afvoeren van eventuele dopingzondaars, die bereid zijn interviews te geven als ze een lift krijgen naar het dichtstbijzijnde vliegveld. Overal op voorbereid, die 807.
Een werkend navigatiesysteem is onmisbaar als je dwars door Frankrijk scheurt en midden in de nacht een hotel moet vinden dat ergens in de buurt van the middle of nowhere ligt. Natuurlijk is kaart lezen een goed alternatief en het is handig om ongeveer te weten waar je bent, maar zonder de vriendelijke stem van Carin of Tom ben je nergens. Tip: Kies voor de mannenstem, dat geeft meer vertrouwen.
Muziek is ook belangrijk, maar wat dacht je van een werkend airconditioningsysteem. Onmisbaar. Bekerhouders voor milkshakes of sportdrankjes. Deurvakjes die kunnen dienen als afvalbak voor snoeppapier en etensresten. In zo'n auto wordt geleefd.
Wij hebben deze auto ook uitgerust met een zogenaamde omvormer waarmee we acculaders of laptop kunnen voorzien van 220volt. Deze is de vorige week nog nagekeken, nadat een verslaggeefster de vonken om haar oren kreeg toen de plus massa raakte.
Nog veel belangrijker is het vermogen van de auto en een goed stel remmen. Zeker tijdens bergetappes kan zo'n vehikel flink op zijn donder krijgen. De media moet wel voor de renners uit rijden en niet opeens tussen het peloton en de kopgroep zitten.
De bolide is splinter nieuw, toch nog even naar de garage geweest voor een Tourcheck en inmiddels is alle equipement getest en ingeladen. Klaar voor vertrek.
Of en hoe we Parijs halen in de grijze Peugeot kunnen jullie, als alles goed gaat, volgen op deze weblog.
foto: Tom de Jong
Tip voor je als er een deur niet van de vergrendeling afwil: even resetten dmv even de plus van de accu halen.
BeantwoordenVerwijderenOja, die zit trouwens onder de mat bij de bijrijders-plaats :)
Hey die heb ik ook, rijd lekker joh. Vandaag ook een cameraploeg mee verplaatst
BeantwoordenVerwijderenJij hebt tenminste een vriend! Geniet!
BeantwoordenVerwijderen