Montélimar. 12e etappe: Béziers Méditerranée > Montélimar (231km) Ongeveer 2.500 auto's volgen de Ronde van Frankrijk. De diversiteit is enorm. Duitsers rijden in dikke Mercedessen of nagelnieuwe BMW's, de Fransen doen het in Renaults en Citroëns. Alle officiële auto's zijn Skoda's en wij tuffen zoals eerder vermeld in een trage Peugeot. Veruit de meeste voertuigen zijn personenauto's, maar er zijn ook honderden bussen en vrachtwagens.
Er rijdt een politiebureaubus mee waar iedereen die schade heeft gereden zich kan melden voor een officieel document. Vanmiddag zag ik ook een soort postkantoortje op wielen, een Credit Lyonaiss bankwagen met pinautomaat en er is een eigen Tour de France zendstation voor mobiele telefonie. Natuurlijk verplaatsen ze iedere nacht een paar toiletwagens naar de volgende locatie en er zijn een rijdende skyboxen voor vips en bobo's.
Alle ploegen hebben eigen bussen die we iedere dag over de snelwegen zien racen om op tijd op de finishlocatie te zijn. Hun materiaalwagens rijden van hotel naar hotel. De firma Movico heeft een eigen cateringtruck voor het Tourpersoneel en als ik het goed gezien heb kunnen de mannen die alles opbouwen en afbreken ook slapen in een trailer.
Alle volgers hebben een accreditatiepas om hun nek. De auto's zijn voorzien van stickers in bepaalde kleuren en alle stickers hebben een registratienummer. Hoewel lang niet iedereen zich over het parkoers verplaatst zou je de Tour kunnen zien als een langgerekt lint met in het midden de renners. De kleur van de sticker geeft aan op welke positie in de karavaan je mag komen en hoe dicht een auto bij de renners kan rijden. Eerst de Tourdirectie en de jury met gele stickers, dan de ploegleiders met oranje stickers en bepaalde nummers die een volgorde aangeven en dan de rest in een bepaalde volgorde.
Wij hebben een blauwe sticker op onze auto die aangeeft dat we voor de koers uit of er vlak achter mogen rijden. Nooit in de koers. Die kleur geeft ook een rangorde aan op de parkeerplaatsen rond start en finish, want ook dat moet strak georganiseerd worden om chaos en opstoppingen te voorkomen.
Bij de start heb je de zogenaamde Avant en Arrière parkeerzones. Sta je Avant, dan moet je een half uur voor de start vertrekken en ver weg zijn voor de renners gaan rijden. Als je Arrière staat, dan kan je pas weg als de Tour vertrokken is en sluit je aan in de file. Wij kiezen tot nu toe altijd voor het laatste en nemen vervolgens de omleidingroute over de snelweg. De laatste kilometer mogen we dan over het parkoers om uiteindelijk op de parkeerplaatsen voor pers en volgers te komen.
Als iemand zich niet aan de regels houdt loopt hij het risico om zijn sticker kwijt te raken en dan ben je in de buurt van de Tour de France absoluut een nobody.
Niet alleen op de grond, maar ook in de lucht verplaatst het circus zich iedere dag van start naar finishplaats. Ook hier is een hiërarchie. Eerst de drie televisiehelikopters en dan de vier gastenheli's voor vips. Daar boven cirkelen zeven vliegtuigen die allemaal zorgen voor radio en tv verbindingen. Die vliegtuigen zitten allemaal op een eigen hoogte, zodat ze elkaar niet in de weg vliegen.
Het luchtruim boven de Tour is afgesloten voor alle andere vliegverkeer. Dat is dit jaar voor het eerst formeel zo geregeld. In het verleden moesten de piloten dat allemaal zelf een beetje organiseren met de plaatselijke verkeersleiding.
NOS Radio Tour de France heeft zo een eigen vliegtuigje dat op grote hoogte de motor en auto in de koers volgt. Een van de piloten vertelde deze week dat hij alleen op heldere dagen van drie kilometer hoogte de renners kan zien in de vorm van een kleurrijk stipje. Verder draaien ze met een snelheid van tweehonderd kilometer per uur de hele middag kleine rondjes boven Frankrijk. Ze kunnen de uitzending volgen en overleggen met de heren van de techniek over hun positie. Aan boord hebben ze zenders en ontvangers van de radio die ze alleen aan hoeven te zetten voor het opstijgen en uit als ze zijn geland na de finish.
Het Tourcircus uit de lucht landt iedere avond in de buurt van de finish. Soms zijn dat heel kleine vliegveldjes die gelijk helemaal vol staan met de negen helikopters en zeven vliegtuigen.
Er rijdt een politiebureaubus mee waar iedereen die schade heeft gereden zich kan melden voor een officieel document. Vanmiddag zag ik ook een soort postkantoortje op wielen, een Credit Lyonaiss bankwagen met pinautomaat en er is een eigen Tour de France zendstation voor mobiele telefonie. Natuurlijk verplaatsen ze iedere nacht een paar toiletwagens naar de volgende locatie en er zijn een rijdende skyboxen voor vips en bobo's.
Alle ploegen hebben eigen bussen die we iedere dag over de snelwegen zien racen om op tijd op de finishlocatie te zijn. Hun materiaalwagens rijden van hotel naar hotel. De firma Movico heeft een eigen cateringtruck voor het Tourpersoneel en als ik het goed gezien heb kunnen de mannen die alles opbouwen en afbreken ook slapen in een trailer.
Alle volgers hebben een accreditatiepas om hun nek. De auto's zijn voorzien van stickers in bepaalde kleuren en alle stickers hebben een registratienummer. Hoewel lang niet iedereen zich over het parkoers verplaatst zou je de Tour kunnen zien als een langgerekt lint met in het midden de renners. De kleur van de sticker geeft aan op welke positie in de karavaan je mag komen en hoe dicht een auto bij de renners kan rijden. Eerst de Tourdirectie en de jury met gele stickers, dan de ploegleiders met oranje stickers en bepaalde nummers die een volgorde aangeven en dan de rest in een bepaalde volgorde.
Wij hebben een blauwe sticker op onze auto die aangeeft dat we voor de koers uit of er vlak achter mogen rijden. Nooit in de koers. Die kleur geeft ook een rangorde aan op de parkeerplaatsen rond start en finish, want ook dat moet strak georganiseerd worden om chaos en opstoppingen te voorkomen.
Bij de start heb je de zogenaamde Avant en Arrière parkeerzones. Sta je Avant, dan moet je een half uur voor de start vertrekken en ver weg zijn voor de renners gaan rijden. Als je Arrière staat, dan kan je pas weg als de Tour vertrokken is en sluit je aan in de file. Wij kiezen tot nu toe altijd voor het laatste en nemen vervolgens de omleidingroute over de snelweg. De laatste kilometer mogen we dan over het parkoers om uiteindelijk op de parkeerplaatsen voor pers en volgers te komen.
Als iemand zich niet aan de regels houdt loopt hij het risico om zijn sticker kwijt te raken en dan ben je in de buurt van de Tour de France absoluut een nobody.
Niet alleen op de grond, maar ook in de lucht verplaatst het circus zich iedere dag van start naar finishplaats. Ook hier is een hiërarchie. Eerst de drie televisiehelikopters en dan de vier gastenheli's voor vips. Daar boven cirkelen zeven vliegtuigen die allemaal zorgen voor radio en tv verbindingen. Die vliegtuigen zitten allemaal op een eigen hoogte, zodat ze elkaar niet in de weg vliegen.
Het luchtruim boven de Tour is afgesloten voor alle andere vliegverkeer. Dat is dit jaar voor het eerst formeel zo geregeld. In het verleden moesten de piloten dat allemaal zelf een beetje organiseren met de plaatselijke verkeersleiding.
NOS Radio Tour de France heeft zo een eigen vliegtuigje dat op grote hoogte de motor en auto in de koers volgt. Een van de piloten vertelde deze week dat hij alleen op heldere dagen van drie kilometer hoogte de renners kan zien in de vorm van een kleurrijk stipje. Verder draaien ze met een snelheid van tweehonderd kilometer per uur de hele middag kleine rondjes boven Frankrijk. Ze kunnen de uitzending volgen en overleggen met de heren van de techniek over hun positie. Aan boord hebben ze zenders en ontvangers van de radio die ze alleen aan hoeven te zetten voor het opstijgen en uit als ze zijn geland na de finish.
Het Tourcircus uit de lucht landt iedere avond in de buurt van de finish. Soms zijn dat heel kleine vliegveldjes die gelijk helemaal vol staan met de negen helikopters en zeven vliegtuigen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.