Monza. Langs Autodromo Nazionale Di Monza staan en hangen dit weekend 39 camera's. De registratie van Formule1 is hier in handen van de Italiaanse RAI.
Alleen al in de pitstraat staan negen camera's voor de international feed, de registratie die wereldwijd wordt uitgezonden. Twee draadloze camera's bewegen zich in of voor de pitboxen. Op de pitwall staan er vier. Bij de in- en de uitgang van de pits hangen hotheads. Dat zijn op afstand bestuurbare camera's waarvan er een ook langs een rail omhoog en omlaag kan.
De rest van het circuit wordt met een redelijk standaard opstelling in beeld gebracht. In iedere bocht staan minimaal twee camera's. Een hoog en een laag.
Camera 39 is een wescambol die onder de helikopter hangt.
Naast deze gigantische hoeveelheid vaste camera's is iedere Formule1-raceauto uitgerust met twee of drie zogenaamde onboards, waarvan één beeld naar de regiewagen gezonden wordt. Op afstand kan de regisseur bepalen welk shot hij vanaf de Ferrari, Renault of Midland wil zien. Vooruit, achteruit of het beeld van de rijder. Die minicamera's zitten in speciaal ontwikkelde vleugeltjes bovenop de luchtinlaat, laag aan de zijkant van de neus of in een zijspiegel.
En dan heeft bijna iedere omroep met uitzendrechten ook nog een eigen cameraman in de pits of het paddock lopen voor interviews en reportages. De Duitse televisie heeft er zelfs zes of zeven, het Engelse ITV twee of drie. Ik ben dit weekend de beeldboer voor SBS6 en draai voornamelijk interviews en statements van Olav Mol en Jack Plooij. Tijdens de trainingen, de kwalificatie en de race concentreer ik me op de Nederlandse rijders.
Alleen al in de pitstraat staan negen camera's voor de international feed, de registratie die wereldwijd wordt uitgezonden. Twee draadloze camera's bewegen zich in of voor de pitboxen. Op de pitwall staan er vier. Bij de in- en de uitgang van de pits hangen hotheads. Dat zijn op afstand bestuurbare camera's waarvan er een ook langs een rail omhoog en omlaag kan.
De rest van het circuit wordt met een redelijk standaard opstelling in beeld gebracht. In iedere bocht staan minimaal twee camera's. Een hoog en een laag.
Camera 39 is een wescambol die onder de helikopter hangt.
Naast deze gigantische hoeveelheid vaste camera's is iedere Formule1-raceauto uitgerust met twee of drie zogenaamde onboards, waarvan één beeld naar de regiewagen gezonden wordt. Op afstand kan de regisseur bepalen welk shot hij vanaf de Ferrari, Renault of Midland wil zien. Vooruit, achteruit of het beeld van de rijder. Die minicamera's zitten in speciaal ontwikkelde vleugeltjes bovenop de luchtinlaat, laag aan de zijkant van de neus of in een zijspiegel.
En dan heeft bijna iedere omroep met uitzendrechten ook nog een eigen cameraman in de pits of het paddock lopen voor interviews en reportages. De Duitse televisie heeft er zelfs zes of zeven, het Engelse ITV twee of drie. Ik ben dit weekend de beeldboer voor SBS6 en draai voornamelijk interviews en statements van Olav Mol en Jack Plooij. Tijdens de trainingen, de kwalificatie en de race concentreer ik me op de Nederlandse rijders.
foto: Frits van Eldik (waarvoor heel veel dank)
Ha broertje
BeantwoordenVerwijderenIk moet even zeggen dat ik dit een geweldig mooie foto van je vind.
Heel veel groetjes, Karin