Lissone. Nu dit seizoen haar einde nadert maakt het geruchtencircuit meer toeren dan een compleet Formule1 startveld op de baan in Monza. Roddel in de overdrive. De glazen bollen zijn uitverkocht.
Veel paddocktypes weten nog niet of ze er het volgend jaar weer bij zullen zijn. Als ze blijven, dan is het nog de vraag onder welke voorwaarden en wie het gaat financieren. Rijders, monteurs, persdames, teambazen en mediamongolen; er zijn veel mensen in deze business met een aflopend contract.
Zo ook wij. Het is op dit moment niet bekend wat RTL van plan is met de rechten die ze terug gewonnen hebben van SBS6. Of Olav Mol en Jack Plooij een contract krijgen bij de zender waarmee ze de sport groot gemaakt hebben en of productiemaatschappij Blue Circle de uitzendingen voor de Nederlandse televisie mag blijven maken is niet duidelijk. Het is dus helemaal niet zeker of ik in 2007 weer mee mag op racevakantie.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat niemand zich echt druk maakt over mijn carrière in de Formule1 en dat is maar goed ook. As we speak is iedereen in de ban van de beslissing die Michael Schumacher heeft genomen over zijn toekomst. Zondag, na afloop van de race, zal hij bekend maken wat hij gaat doen. Dat houdt de gemoederen, op zijn zachtst gezegd, nogal bezig.
De meeste kenners zijn van mening dat hij zal stoppen. Ik denk dat de record-recordhouder er nog een jaartje aan vast plakt om ook het enige record te pakken dat nog niet op zijn naam staat. Patrese is 256 keer gestart in een Formule1 race en Michael Schumacher staat maar 246 keer in de boekjes. Nog één seizoen en hij staat bovenaan in alle rangen, standen en statistieken.
Wij Hollanders maken ons drukker over de toekomst van Midland F1, dat misschien dit weekend overgenomen wordt door Michiel Mol en Spyker. Ik geloof er nog steeds geen barst van dat het echt gaat gebeuren, maar sta bekend als pessimist en ben zeker geen deskundige.
Het is interessant om de verschillende hypotheses een beetje te volgen. Goed luisteren levert belangrijke wetenswaardigheden op. Als je nieuwsgierig genoeg bent en de 1+1 optelsommetjes overlaat aan kenners (een spel dat ik graag speel), dan kom je tot interessante conclusies.
Belangrijk in deze is het wegen van kwaliteit en de betrouwbaarheid van figuren die verhalen de wereld in helpen. Ik verdeel paddockvolk in vier categorieën: De deskundigen, de insiders, praatjesmakers en de ouwehoeren.
Op zijn tijd moet je te rade gaan bij deskundigen. Dat zijn over het algemeen de goed ingevoerde journalisten. Types die wel veel weten, maar net geen insider zijn. Probleem is dat ook deze mannen niet allemaal de objectiviteit hoog in hun vaandel hebben. Het basisboek journalistiek heeft de gemiddelde autosportjournalist nooit gelezen.
De insiders zijn het meest interessant. Types als Cees van der Grindt, Robert Doornbos of Steve Nielsen. Mannen op hooggeplaatste posities binnen teams, waarbij je moet hopen dat ze, in een goed gesprek, een keer per ongeluk hun mond voorbij praten. Helaas is dat iets wat deze slimme mannen zelden doen. De mening van echte insiders is altijd interessant.
Bij de praatjesmakers, moet je uit de buurt blijven. Ze lullen veel, maar zeggen weinig. Hun informatie is onbetrouwbaar en meestal fel gekleurd. Bij ieder verhaal dat ze je op de mouw spelden hebben zij een geheel eigen belang.
Tot slot zijn er de ouwehoeren. Die zijn niet betrouwbaar, maar wel leuker. Wat ze weten hebben ze altijd van horen zeggen; nooit van zichzelf. In het paddock zijn ze onbelangrijk en daardoor kunnen ze lullen met iedereen. Ze horen zichzelf iets te graag en met enige regelmaat trappen ze in de val van kletskousen en praatjesmakers.
Ik behoor natuurlijk tot de laatste categorie. Ben razend nieuwsgierig, maar na zes jaar snap ik nog steeds te weinig van de sport om het politieke spel, de taktiek of de techniek te doorgronden. Toch wil ik alles weten en zo veel mogelijk begrijpen. Vandaar dat ik aan de lippen hang van F1-vrienden met informatie.
Alleen vandaag kan niemand mij helpen aan de antwoorden op de meest prangende vragen. Wat doet Schumacher in 2007? Wordt Midland een Nederlands team? En gaan Olav Mol en Jack Plooij voor RTL werken? Niemand kan of mag het zeggen.
Veel paddocktypes weten nog niet of ze er het volgend jaar weer bij zullen zijn. Als ze blijven, dan is het nog de vraag onder welke voorwaarden en wie het gaat financieren. Rijders, monteurs, persdames, teambazen en mediamongolen; er zijn veel mensen in deze business met een aflopend contract.
Zo ook wij. Het is op dit moment niet bekend wat RTL van plan is met de rechten die ze terug gewonnen hebben van SBS6. Of Olav Mol en Jack Plooij een contract krijgen bij de zender waarmee ze de sport groot gemaakt hebben en of productiemaatschappij Blue Circle de uitzendingen voor de Nederlandse televisie mag blijven maken is niet duidelijk. Het is dus helemaal niet zeker of ik in 2007 weer mee mag op racevakantie.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat niemand zich echt druk maakt over mijn carrière in de Formule1 en dat is maar goed ook. As we speak is iedereen in de ban van de beslissing die Michael Schumacher heeft genomen over zijn toekomst. Zondag, na afloop van de race, zal hij bekend maken wat hij gaat doen. Dat houdt de gemoederen, op zijn zachtst gezegd, nogal bezig.
De meeste kenners zijn van mening dat hij zal stoppen. Ik denk dat de record-recordhouder er nog een jaartje aan vast plakt om ook het enige record te pakken dat nog niet op zijn naam staat. Patrese is 256 keer gestart in een Formule1 race en Michael Schumacher staat maar 246 keer in de boekjes. Nog één seizoen en hij staat bovenaan in alle rangen, standen en statistieken.
Wij Hollanders maken ons drukker over de toekomst van Midland F1, dat misschien dit weekend overgenomen wordt door Michiel Mol en Spyker. Ik geloof er nog steeds geen barst van dat het echt gaat gebeuren, maar sta bekend als pessimist en ben zeker geen deskundige.
Het is interessant om de verschillende hypotheses een beetje te volgen. Goed luisteren levert belangrijke wetenswaardigheden op. Als je nieuwsgierig genoeg bent en de 1+1 optelsommetjes overlaat aan kenners (een spel dat ik graag speel), dan kom je tot interessante conclusies.
Belangrijk in deze is het wegen van kwaliteit en de betrouwbaarheid van figuren die verhalen de wereld in helpen. Ik verdeel paddockvolk in vier categorieën: De deskundigen, de insiders, praatjesmakers en de ouwehoeren.
Op zijn tijd moet je te rade gaan bij deskundigen. Dat zijn over het algemeen de goed ingevoerde journalisten. Types die wel veel weten, maar net geen insider zijn. Probleem is dat ook deze mannen niet allemaal de objectiviteit hoog in hun vaandel hebben. Het basisboek journalistiek heeft de gemiddelde autosportjournalist nooit gelezen.
De insiders zijn het meest interessant. Types als Cees van der Grindt, Robert Doornbos of Steve Nielsen. Mannen op hooggeplaatste posities binnen teams, waarbij je moet hopen dat ze, in een goed gesprek, een keer per ongeluk hun mond voorbij praten. Helaas is dat iets wat deze slimme mannen zelden doen. De mening van echte insiders is altijd interessant.
Bij de praatjesmakers, moet je uit de buurt blijven. Ze lullen veel, maar zeggen weinig. Hun informatie is onbetrouwbaar en meestal fel gekleurd. Bij ieder verhaal dat ze je op de mouw spelden hebben zij een geheel eigen belang.
Tot slot zijn er de ouwehoeren. Die zijn niet betrouwbaar, maar wel leuker. Wat ze weten hebben ze altijd van horen zeggen; nooit van zichzelf. In het paddock zijn ze onbelangrijk en daardoor kunnen ze lullen met iedereen. Ze horen zichzelf iets te graag en met enige regelmaat trappen ze in de val van kletskousen en praatjesmakers.
Ik behoor natuurlijk tot de laatste categorie. Ben razend nieuwsgierig, maar na zes jaar snap ik nog steeds te weinig van de sport om het politieke spel, de taktiek of de techniek te doorgronden. Toch wil ik alles weten en zo veel mogelijk begrijpen. Vandaar dat ik aan de lippen hang van F1-vrienden met informatie.
Alleen vandaag kan niemand mij helpen aan de antwoorden op de meest prangende vragen. Wat doet Schumacher in 2007? Wordt Midland een Nederlands team? En gaan Olav Mol en Jack Plooij voor RTL werken? Niemand kan of mag het zeggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.