zondag 23 september 2007

helikopter

Lelystad. Als je in Amerika televisie kijkt is het alsof iedere lokale omroep een eigen nieuwshelikopter heeft. 's Ochtends hangen ze live boven belangrijke knooppunten voor verkeersinformatie en de rest van de dag is hij er voor spectaculaire achtervolgingen. Op RTL58 tonen ze regelmatig programma's waarin dit soort beelden te zien zijn en je zou de indruk kunnen krijgen dat het in de VS elke dag prijs is.
Kennelijk is het in dat land wel lucratief voor een tv station om een helikopter te bezitten. Ik las in een artikeltje dat onlangs in de stad Phoenix twee helikopters met cameramensen aan boord zijn neergestort. Ze vlogen tegen elkaar tijdens het volgen van een gestolen pick-up. Er hingen op dat moment vijf nieuwsheli's in de lucht.
Het is jammer dat in Nederland niet één zender het aandurft om dagelijks een helikopter in te zetten. Mij lijkt het super stoer als de NOS of RTL dagelijks nieuwsbeelden kunnen laten zien vanuit de lucht. Als de (landelijke en regionale) omroepen op dit punt een klein beetje samenwerken zou deze tv-helikopter in daluren ook vaker ingezet kunnen worden bij overige programma's.
De mogelijkheden zijn legio. Ik denk niet alleen aan nieuws, maar ook aan evenementen en sport. Weer en verkeer. Ondertussen kan die helikopter, als we hem toch hebben, aardige pauzefilmpjes maken en ik weet zeker dat er genoeg programmamakers in Hilversum zijn die nog veel betere toepassingen kunnen verzinnen.
Ik kom er op, omdat ik zelf vandaag weer eens een stukje mocht meevliegen in een helikopter. Voor een filmpje over natuurgebied De Vilt, dat de komende jaren onder handen wordt genomen, hebben we luchtopnamen gemaakt van de huidige situatie. Essentiële opnamen waarmee we over een paar jaar kunnen laten zien hoe het is veranderd. Tijdens het vliegen boven Nederland realiseerde ik me dat we dit veel vaker zouden moeten doen.
Een fulltime televisiehelikopter kost natuurlijk een hoop geld en technisch zal het minder eenvoudig zijn dan ik het hier voorstel, maar het moet kunnen. Het grootste probleem is waarschijnlijk de overlast en de regelgeving op het gebied van de luchtvaart.
Hier bellen gelijk mensen naar de Rijksluchtvaartdienst als er even een helikopter boven de stad cirkelt. Klagend Nederland richt al actiegroepen op als iemand denkt over een landingsplek voor helikopters. Zelfs de traumahelikopter ligt aan banden in verband met geluidsoverlast. Volgens mij moet dat maar eens doorbroken worden met een ordinair 'fuck you mopperaar!' en een 'hiep hiep hoera voor de (televisie) helikopter!'

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het niet met je eens Rein. Ik moet er niet aan denken dat ze ook nog eens met een helikopter naar "nieuws" toe gaan in Nederland. Ze kunnen nu al niet eens iets beters verzinnen dan een verslaggever voor een gebouw met vragen als; "Hoe is het weer bij jou?", "Wat is de situatie", "Is het nog druk daar?". Allemaal vergezeld van dure ENG ploegen en SNG wagens. Terwijl de informatie die ze in onmogelijk geformuleerde herhaal-zinnen ook gewoon telefonisch kunnen doorgeven. Dan kan de nieuwslezer die tenminste kort en bondig samenvattend voorlezen.
    De verslaggever moet dan gaan vertellen wat wij alleen gezien hebben, terwijl die staat weg te waaien of te regenen. Zo lang ze dat niet eens aantrekkelijk kunnen maken lijkt mij een vlucht van een helikopter boven hetzelfde gebied helemaal zinloos.
    Zo lang de heli geen duidelijk toegevoegde waarde heeft lijkt het mij compleet zinloos zo'n ding in te zetten.
    Maar vluchten van de trauma heli mogen wat mij betreft 24 uur per dag de lucht in. Die gasten doen echt goed werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die piloot... dat is toch de baron, die oa al de MBS heli's bestuurd

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.