woensdag 5 september 2007

hilversum

Hilversum. Ja, ieder zijn afwijking. Zo ben ik dol op file. Daar kom ik tot rust. Zeker als ik professioneel in de file sta en betaald krijg voor al het wachten. Het liefst zonder zelf te sturen, want als bijrijder is het leven in de file helemaal ideaal.
Wij rijden in luxe auto's en met een krantje op de bijrijderstoel is het prima toeven. Bovendien heb ik over het algemeen gezellige collega's. Zit het wat dat betreft een keertje tegen, dan dommel ik in en word ik slapend rijk.
Er gaat dus niets boven een goede file.
Onlangs heb ik me voorgenomen om nooit meer een alternatieve route te nemen. Het is wat mij betreft alles of niets. Bovendien raken sluiproutes ook verstopt. Zo zal je mij ook niet snel meer zien schuiven naar een andere baan die wel een beetje rijdt. Doe ik het wel een keer met veel pijn en moeite, dan staat altijd die nieuwe rij stil en gaat de baan waar ik net uit kom rollen. Ontspannen dus.
Wat ik alleen een beetje vervelend aan de file vind is dat je nooit meer precies weet hoe laat je ergens zal arriveren. Ondanks mijn hartgrondige hekel aan laat komen lukt het steeds vaker om niet op de afgesproken tijd te zijn. Gelukkig is 'file' een briljant en inmiddels overal geaccepteerd excuus. Ook als je stomweg laat vertrokken bent. Nog een pluspunt dus.

Maar een goede file is iets anders dan een reeks opstoppingen binnen de bebouwde kom. Daar ben ik namelijk allergisch voor. Je zou zeggen dat ik er inmiddels aan gewend moet zijn, omdat ik al jaren in Hilversum kom, maar niets is minder waar.
Telkens als ik denk dat ik het verkeerscirculatieplan van dit dorp begrijp gaat een overijverige wethouder zijn stempel drukken. Het gevolg is dat ik al ruim twaalf jaar van werkzaamheden naar werkzaamheden kruip en steeds weer verrast wordt door nieuwe opstoppingen, afsluitingen en eenrichtingswegen.
In Hilversum loopt elk navigatiesysteem vast, want er is geen firma zo up-to-date dat ze de veranderdrang van dit stadsbestuur kunnen volgen. Koop ook zeker nooit een plattegrond van deze plaats, want die zijn al achterhaald op de dag dat ze bij de drukker liggen.
De laatste weken krijg ik via mijn werk mailtjes over de actuele wegwerkzaamheden in Hillywood en met name over de chaos rond het industriegebied waar ik werk; het Mediapark. Deze waarschuwingen vind ik inmiddels behoorlijk vervelend. Het zijn namelijk zoveel berichtjes, dat het op een dag meer is dan de hoeveelheid Viagraspam die ik ontvang.
En als je weet dat ergens wordt gewerkt aan de weg, moet je ook gaan nadenken over het vermijden van dit punt. Dat is in Hilversum onbegonnen werk. Er is geen kruising zonder roodwitte paaltjes, shovel of gele omleidingborden. En als je een heel alfabet aan omleidingsroutes hebt dan raak ik altijd in de war. Was ik nou A, B, C of D aan het volgen?
Dus wil ik de gemeente Hilversum en de heren directeuren van het Mediapark vragen om nog een keer goed na te denken over de oplossing van alle Hilversumse verkeersproblemen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ik denk namelijk dat het een kwestie is van één definitieve omleidingroute: Met z'n allen in een grote boog om Hilversum heen.



1 opmerking:

  1. De verkeersproblemen zijn inderdaad niet normaal meer. Het was in '98(?) zelfs zo erg dat toen RTL moest verhuizen, ze overwogen om maar helemaal uit Hilversum te vertrekken. Alleen dankzij een belofte van de gemeente het op te lossen zijn ze gebleven. Ik geloof niet dat ze alles hebben opgelost, al is het gedeelte waar RTL vroeger dus zat (bij de Oscar Romero laan) best goed bereikbaar nu. Maar ja, nu zitten ze in het Mediapark. :)
    Maareuh,.. zie ik daar een van mijn motorhesjes rondrijden?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.