Hilversum. “We gaan niets nieuws doen.” Tegenover me zat een snelle jongen. Een hip zakenmannetje. Geheel gekleed door Tommy Hilfiger. Duur horloge om de pols en zijn hand speelde voortdurend met een iPhone. Ik schatte hem 35. Of hij homo of hetero was wist ik niet. Hij zelf misschien ook niet.
“MNK TV wordt een bedrijf met jeugdig elan. Op zoek naar talent en daar handig mee omspringen. We werken uitsluitend met jonge enthousiaste mensen en bieden ze unieke mogelijkheden. Bij ons kunnen ze het vak leren en zichzelf ontwikkelen. Ondertussen pikken we al hun creatieve ideeën en wonen we ze voor een minimaal salaris een paar jaar uit. Wie het hardst werkt krijgt de mooiste kansen.
Onze toekomstvisie is er een van veel korte termijnen. Om de vijf jaar is het totale personeelsbestand ververst. Dat heeft er alles mee te maken dat bij ons niemand een vast dienstverband zal krijgen. Maximaal drie contracten. Mensen die zeuren of klagen vliegen er direct uit.
We leggen contact met verschillende opleidingen waar we een permanente stroom aantrekkelijke stagiaires vandaan trekken. Lekker goedkoop. Zolang ze kansen krijgen en uitzicht houden op een baantje zijn die gasten gemotiveerd. De begeleiding is in handen van mensen die hier weer net even wat langer zitten.
Bij MNK werken sowieso meer meisjes dan jongens. Het personeel selecteren we op uiterlijk, al zullen we dat nooit toegeven als er naar wordt gevraagd. Meisjes uitsluitend tussen 18 en 26 jaar. Zij doen het productiewerk, kantoorwerk, redactie en eventueel presentatie. Mooie meisjes met talent proberen we misschien iets langer te behouden. Die kunnen zich veel permitteren, zo lang ze maar niet zwanger worden.
Bij een of ander facilitair bedrijf ritselen we afgeschreven spullen. Apparaten die daar op de plank staan. Onder het mom van mogelijkheden op de langere termijn moeten we de techniek voor een habbekrats krijgen. Ook hier vragen we in eerste instantie om goedkope mensen. Bijvoorbeeld types die nog in opleiding zijn. Als de deal eenmaal rond is stellen we onze eisen bij en klagen we over de kwaliteit. Zo krijgen we ervaren mensen voor de prijs van leerlingen.
Het loont zich om regelmatig andere mensen op de stoel van onderhandelaar te zetten. Dat spel moet je keihard spelen. Als je over elke factuur gaat klagen, krijg je veel korting. Niet omdat die facilitaire boeven het je gunnen, maar om van je af te zijn.
Zodra een faciliteitenboer genoeg van ons heeft spelen we hem uit tegen een ander bedrijf. Ik ken wel een paar geldwolven die bewezen hebben dat goed te kunnen. Dat zijn dan gelijk de enige oudere en relatief onaantrekkelijke medewerkers in ons bedrijf.
De uitstraling van MNK TV, dat is waar alles om draait! Ik zeg altijd JSF. Jong, snel en fruitig. Een fris imago is het enige waar we serieus geld aan uitgeven. Een strak pand. Trendy design interieur. Kekke autootjes voor de deur. Website, logo’s en styling. Alles moet opvallen en er spiffy uitzien.
Over tien jaar ben ik niet alleen Omroepman van het jaar, maar ook stinkend rijk. En dan verkoop ik MNK voor veel geld...”
“Wat denk je er van? Doe je mee? Als je al jouw briljante programma-ideeën en formats inbrengt, wil ik jou wel een kans geven. Natuurlijk krijg je niet gelijk een aandeel, maar misschien wel op termijn. We beginnen net, dus we moeten eerst investeren. Als jij het nou eens voor niets doet, geen kilometers schrijft en niet gelijk begint over telefoonkosten, parkeer- of lunchbonnen...”
“Waar MNK TV voor staat? Simpel. Voor Mag Niks Kosten.”
“MNK TV wordt een bedrijf met jeugdig elan. Op zoek naar talent en daar handig mee omspringen. We werken uitsluitend met jonge enthousiaste mensen en bieden ze unieke mogelijkheden. Bij ons kunnen ze het vak leren en zichzelf ontwikkelen. Ondertussen pikken we al hun creatieve ideeën en wonen we ze voor een minimaal salaris een paar jaar uit. Wie het hardst werkt krijgt de mooiste kansen.
Onze toekomstvisie is er een van veel korte termijnen. Om de vijf jaar is het totale personeelsbestand ververst. Dat heeft er alles mee te maken dat bij ons niemand een vast dienstverband zal krijgen. Maximaal drie contracten. Mensen die zeuren of klagen vliegen er direct uit.
We leggen contact met verschillende opleidingen waar we een permanente stroom aantrekkelijke stagiaires vandaan trekken. Lekker goedkoop. Zolang ze kansen krijgen en uitzicht houden op een baantje zijn die gasten gemotiveerd. De begeleiding is in handen van mensen die hier weer net even wat langer zitten.
Bij MNK werken sowieso meer meisjes dan jongens. Het personeel selecteren we op uiterlijk, al zullen we dat nooit toegeven als er naar wordt gevraagd. Meisjes uitsluitend tussen 18 en 26 jaar. Zij doen het productiewerk, kantoorwerk, redactie en eventueel presentatie. Mooie meisjes met talent proberen we misschien iets langer te behouden. Die kunnen zich veel permitteren, zo lang ze maar niet zwanger worden.
Bij een of ander facilitair bedrijf ritselen we afgeschreven spullen. Apparaten die daar op de plank staan. Onder het mom van mogelijkheden op de langere termijn moeten we de techniek voor een habbekrats krijgen. Ook hier vragen we in eerste instantie om goedkope mensen. Bijvoorbeeld types die nog in opleiding zijn. Als de deal eenmaal rond is stellen we onze eisen bij en klagen we over de kwaliteit. Zo krijgen we ervaren mensen voor de prijs van leerlingen.
Het loont zich om regelmatig andere mensen op de stoel van onderhandelaar te zetten. Dat spel moet je keihard spelen. Als je over elke factuur gaat klagen, krijg je veel korting. Niet omdat die facilitaire boeven het je gunnen, maar om van je af te zijn.
Zodra een faciliteitenboer genoeg van ons heeft spelen we hem uit tegen een ander bedrijf. Ik ken wel een paar geldwolven die bewezen hebben dat goed te kunnen. Dat zijn dan gelijk de enige oudere en relatief onaantrekkelijke medewerkers in ons bedrijf.
De uitstraling van MNK TV, dat is waar alles om draait! Ik zeg altijd JSF. Jong, snel en fruitig. Een fris imago is het enige waar we serieus geld aan uitgeven. Een strak pand. Trendy design interieur. Kekke autootjes voor de deur. Website, logo’s en styling. Alles moet opvallen en er spiffy uitzien.
Over tien jaar ben ik niet alleen Omroepman van het jaar, maar ook stinkend rijk. En dan verkoop ik MNK voor veel geld...”
“Wat denk je er van? Doe je mee? Als je al jouw briljante programma-ideeën en formats inbrengt, wil ik jou wel een kans geven. Natuurlijk krijg je niet gelijk een aandeel, maar misschien wel op termijn. We beginnen net, dus we moeten eerst investeren. Als jij het nou eens voor niets doet, geen kilometers schrijft en niet gelijk begint over telefoonkosten, parkeer- of lunchbonnen...”
“Waar MNK TV voor staat? Simpel. Voor Mag Niks Kosten.”
Ik dacht even dat je het over één van mijn vorige wergevers had. Hoewel dat bedrijf toen ook met drie letters werd geschreven, hebben we het vast niet over hetzelfde bedrijf.
BeantwoordenVerwijderenAlhoewel?!