Pau. Op een site van het Franse facilitaire bedrijf SFP, die de internationale coverage van de Tour doen, vond ik een schema dat interessant is voor mensen die willen weten hoe de beelden uit de koers tot ons komen. Een beetje rondvragen bij de finish leverde de volgende informatie op:
De Tour wordt door iets meer dan 100 verschillende zenders uitgezonden in 188 landen, waarvan in 60 landen live. Het evenement is goed voor 4.000 uur zendtijd en 3,5 biljoen mensen zien daar iets van.
Daarvoor zijn alleen al bij de Franse televisie rond de 500 mensen in de weer. Op het TV Compound naast de finish staan meer dan 130 trucks. Voor zover ik het heb kunnen natrekken rijden ze met vijf cameramotoren in koers. Aan de streep staan nog eens vijftien vaste camera’s, waarvan tien voor de internationale uitzending. In de lucht hangen twee helikopters die zijn uitgerust met een zogenaamd Wescam systeem, een gestabiliseerde camera. Voor de verbindingen draait een straalvliegtuig hoog in de lucht achtjes boven de koers. Die vangt de beelden van motoren en helikopters op en zet ze door naar een hoge mast bij de finish. Daar schakelen ze de beelden.
Alleen al om de shotlist te maken voor de helikopters zijn een aantal mensen vijf maanden in de weer. Zij maken een uitgebreid plan; over de meeste luchtshots is nagedacht en dat kan je ook zien.
De Tour wordt door iets meer dan 100 verschillende zenders uitgezonden in 188 landen, waarvan in 60 landen live. Het evenement is goed voor 4.000 uur zendtijd en 3,5 biljoen mensen zien daar iets van.
Daarvoor zijn alleen al bij de Franse televisie rond de 500 mensen in de weer. Op het TV Compound naast de finish staan meer dan 130 trucks. Voor zover ik het heb kunnen natrekken rijden ze met vijf cameramotoren in koers. Aan de streep staan nog eens vijftien vaste camera’s, waarvan tien voor de internationale uitzending. In de lucht hangen twee helikopters die zijn uitgerust met een zogenaamd Wescam systeem, een gestabiliseerde camera. Voor de verbindingen draait een straalvliegtuig hoog in de lucht achtjes boven de koers. Die vangt de beelden van motoren en helikopters op en zet ze door naar een hoge mast bij de finish. Daar schakelen ze de beelden.
Alleen al om de shotlist te maken voor de helikopters zijn een aantal mensen vijf maanden in de weer. Zij maken een uitgebreid plan; over de meeste luchtshots is nagedacht en dat kan je ook zien.
Ik heb je gespot achter het "rabo" hotel in Pau, je kwam net bij de tent aan. Aangezien je me niet kent en je aan het werk was besloot ik je maar niet "lastig" te vallen. Heb van een afstandje gekeken en was toch interessant :)
BeantwoordenVerwijderen