Maastricht. Het is niet gek dat elke producent, verslaggever, regisseur of programmamaker zijn of haar productie het belangrijkst vindt. Zo’n programma wordt je kindje, zeker als je er dag en nacht mee bezig bent. Voor facilitaire bedrijven en freelance camera- of geluidsmensen is dat soms knap lastig, want zij moeten hun aandacht verdelen. Een cameraman kan niet leven van die ene opdrachtgever die soms veel en soms even geen werk heeft. Het is zaak om zoveel mogelijk verschillende klanten te vriend te houden en dat is minder makkelijk dan het lijkt. Met enige regelmaat ontstaat een loyaliteitsconflict waar uiteindelijk niemand vrolijk van wordt.
‘Dus jij vindt dat andere programma belangrijker dan ons programma?’
Het is een zinnetje dat op de gekste momenten voorbij komt. Zo had een collega van mij laatst twee klussen achter elkaar waarvan de exacte planning nog niet bekend was. Een losse -belangrijke- draaidag en de dag erna een ander project dat hoorde bij een hele reeks van draaidagen. Niks aan de hand, tot een dag van te voren bleek dat de eerste klus om 02.00 uur zou eindigen en hij de volgende ochtend om 04.00 uur weer moest beginnen. Daar zat geen rek in. Nou is er veel mogelijk, maar twee uurtjes nachtrust is ongezond, gevaarlijk en verboden bovendien. Dus moest hij een van beide klussen annuleren. Dat deed die collega niet van harte, maar hij had geen keuze. Alleen moest er nog besloten worden welke klus hij terug zou geven.
Het is echt niet zo dat die collega onvervangbaar is. Sterker nog, als het om een tientje prijsverschil gaat is alles mogelijk, maar in dit geval gingen beide producers op hun strepen staan. Alle cameramensen van beide voorkeurslijstjes waren al druk, maar het facilitaire bedrijf dat bemiddelde had een paar zeer interessante opties vrijgespeeld. Jongens waar andere programmamakers weer om smeken. Toch kon er met beide gehaaide producers niet zomaar iets geregeld worden. Het werd heel vervelend allemaal.
Je moet weten dat zij laat waren met hun draaischema’s. Bovendien kunnen onze opdrachtgevers wel schaamteloos annuleren, ook na de termijn die er officieel voor staat. En dan ben je een hork als je het dan waagt om een factuur te sturen. ‘Hoort erbij!’, is dan een veel gehoord argument.
Afijn. Ik màg en wil niet zeuren, maar moet alleen even kwijt dat irritant eenrichtingsverkeer in Hilversum niet alleen een zaak is van de wethouder Verkeer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.