Dit is een bericht voor producenten, producers, productiemedewerkers, inkopers en hun assistenten of stagiaires. Het kan geen kwaad als regisseurs, (eind)redacteuren, verslaggevers en andere programmamakers er ook kennis van nemen. Ik spreek namens mezelf, collega camera- en geluidsmensen, planners van facilitaire bedrijven, onze partners, kinderen, familie en vrienden. Het betreft een vriendelijk verzoek. Een dringende oproep:
Het is een tendens in Omroepland dat informatie over draaidagen pas op het allerlaatste moment wordt verspreid. Onze zogenaamde callsheets komen steeds later. Dat zorgt er voor dat wij (de cameraploegen) bijna nooit iets kunnen plannen op dagen waarop we werken. Je kan nergens rekening mee houden of je ergens op voorbereiden. Ook het thuisfront heeft geen idee over begin en eindtijden en dat is knap lastig.
Boekingen komen steeds later. Zelfs programma’s die ver vooruit werken bepalen laat wanneer ze gaan draaien en moeten dan nog op zoek naar een cameraploeg. Er wordt op het allerlaatste moment geannuleerd alsof het niemand iets kan schelen. Boekingen of opties, het maakt feitelijk niks uit.
Onvoorspelbaarheid hoort bij het vak. Wie niet flexibel is kan wel inpakken, maar het begint er op te lijken dat onze opdrachtgevers niet door hebben hoe vervelend het is als je standaard pas op de avond voor een klus, om vijf voor zes, te horen krijgt met wie je wat gaat doen, waar, waarvoor en wanneer. Om over alle annuleringen maar te zwijgen. Dat kost de slimme opdrachtgever geen geld, maar bij de cameraman die onverwacht thuis zit doet het wel degelijk pijn.
Laatst hoorde ik een ervaren producer zeggen dat hij zijn callsheet met alle gegevens al lang klaar had, maar dat hij het pas verstuurt als er niets meer kan wijzigen. De avond voorafgaand aan de klus. Hij had er nog nooit bij stil gestaan dat het voor de mensen die op deze informatie zitten te wachten vervelend is als het extreem laat verzonden wordt.
In het geval van nieuws en actualiteiten is het logisch dat je niet lang vooruit kan plannen. Toch gaan dit soort programma’s mijns inziens ook steeds lakser om met het verstrekken van informatie. Simpelweg, omdat het toch altijd goed komt. Facilitaire bedrijven en cameraploegen laten niet graag iets in de soep lopen en lossen veel productionele missers op voor iemand het in de smiezen heeft. Deels uit angst en deels omdat het een tweede natuur is. Maar uiteindelijk zijn we daarvan zelf de dupe. Het zou fijn zijn als de opdrachtgever zich daarvan bewust is. Meer en vooral eerder overleg met de mensen die tot hun enkels in de modder staan is alles wat wij vragen.
Stuur de informatie voortaan zo snel mogelijk, desnoods onder voorbehoud. Op zijn minst een tijdschema of een voorzichtige eerste planning. Indicaties zijn vaak al fijn. Of het een halve of een hele dag zal worden, vroeg beginnen, laat klaar of allebei. Wordt het een makkie of een zware dag? Is het in Zeeuws Vlaanderen, op Ameland of bij Klein Kuttingen?
Bel, mail, sms of ping!
Doe het voor mij. Doe het voor ons. Jullie cameraploegen zullen dankbaar zijn, in veel gevallen ook beter beslagen ten ijs komen en alleen zo kunnen wij (nog) meer rekening houden met jullie wensen.
Bij voorbaat dank!
maak televisie voor jezelf!
BeantwoordenVerwijderenhet is de enige remedie om te overleven in dit asovak.
ik en mijn vrouw hebben 36 jaar overleefd en zijn nog steeds bij elkaar.