De viewfinder is essentieel gereedschap voor de
cameraman. Zonder zoeker geen plaatje. Kijkend in dat kleine beeldschermpje moet
beoordeeld worden of een shot scherp is en juist gediafragmeerd. Ook tijdens
het bepalen van het kader is dit instrument onmisbaar. Dat is logisch. Het
kleine beeldscherm op de camera moet dus ten alle tijde een strak plaatje
leveren. Zeker als de omstandigheden kritisch zijn. Denk aan een minimale
scherptediepte, grote contrasten of situaties waarbij alle rommel in de
omgeving vraagt om een strak afgemeten compositie.
Daarom begint de dag van een cameraman met het
instellen van de viewer. Je kan er heel wat aan doen met behulp van de knopjes
'contrast', 'brightness' en 'peaking'. De kleurenbalk (een door de camera
gegenereerd testbeeld) moet optimaal worden afgeregeld. En als dit niet meer gaat,
omdat het beeldbuisje oud en versleten is, dan hoort een cameraman te mopperen.
Dat mag je hem nooit kwalijk nemen. Hij kan immers ook niet geblinddoekt zijn
werk doen.
De meeste viewfinders zijn nog steeds zwart-wit.
In monochrome kan je het beste beoordelen of een shot scherp is en juist
belicht, maar de kleurenzoeker is in opkomst. Die schermpjes worden steeds
beter. Zelf moet ik nog een beetje wennen aan deze ontwikkeling en ik vind lang
niet alle LCD monitoren even prettig. Bovendien wordt uit kosten overwegingen
wel eens gekozen voor een goedkoper schermpje dat eigenlijk niet gemaakt is
voor het kritische oog van een cameraman. Dan sta je te werken met een hele
dure HD camera, die vraagt om een cameraman die haarscherp kan draaien en moet
je af gaan op een monitor waar je recht voor moet staan en geen licht in de
zoeker kan hebben.
De moderne camera kan veel informatie weergeven
in de zoeker. Zie het als een dashboard. In cijfertjes laat hij zien hoe ver je
bent ingezoomd, waar de focus ligt, hoe lang de accu mee gaat, hoeveel minuten
je nog kan draaien op de disk, wat de kleurtemperatuur is, op welke norm de
camera staat, welk filter je gebruikt, de tijdcode, enzovoort, enzovoort. Er
bestaat zelfs zoiets als een focus-assist die je vertelt welk deel van het
beeld scherp is en wat niet. Als je alle opties in het menu op 'ON' zet, dan zie
je door de cijfertjes, lettertjes en streepjes amper nog het shot dat je
draait.
Ik hou daar niet van. Wat mij betreft staat er
zo min mogelijk tekst in de zoeker. Voor je het weet zie je een hengel in beeld
over het hoofd. Een safety kader kan handig zijn, zodat je in donkere situaties
ziet wat de rand van het shot is. Maar het meest zinloze hulpmiddel vind ik -met
stip!- het zogenaamde 'centre cross'; een kruisje in het midden van je beeld.
Opdat je weet wat het midden is. Alsof je dat nodig hebt.
Tot nu toe heeft niemand mij kunnen overtuigen
van het nut van een 'centre cross'. Toch hebben veel cameramannen deze optie aan
staan. Dat weet ik, omdat ik het elke keer opnieuw uit moet zetten als ik de
camera van een collega over neem. Het stoort mij. En ik vraag me dan af:
'Waarom?'
De laatste tijd ben ik er naar gaan vragen.
Meestal krijg ik een vrij ontwijkend antwoord. Dan zeggen collega's dat ze er
geen last van hebben. Dat zo'n 'centre cross' kruisje opkomt als je de
standaard settings gebruikt en dat ze er verder niet over nadenken. Maar een
tijdje geleden kreeg ik een vrij schokkend en heel eerlijk antwoord. Een
cameraman met jarenlange "ervaring" bekende: 'Omdat ik niet weet hoe
ik het uit moet zetten!'
Beste JanRein, dat kruisje heeft wel degelijk een doel. Het is heel behulpzaam om tegenshots en kijkrichtingen te bepalen. Natuurlijk zijn r hele knappe cameramensen die dat kleine zoekertje zo goed afstanden kunnen inschatten. Heel knap. Ik vind het kruisje een zeer behulpzaam instrument in mijn zoeker. Maar het is wel weer een leuk moppie tekst;-) groetjes, Martin
BeantwoordenVerwijderenEen kruisje om tegenshots en kijkrichtingen te bepalen...? Ehmmm, okee... :-)
BeantwoordenVerwijderenElk buisje heb se kruisje.
BeantwoordenVerwijderenOverigens: het aantal varianten van "te allen tijde" groeit.
Ik wil gewoon clean SDI uit.
BeantwoordenVerwijderenKan je tenminste rustig kijken op een monitor.
Tegenshots en kijkrichtingen bepalen... Daar zou ik wel eens het verhaal van willen horen!
BeantwoordenVerwijderenover een leuk moppie tekst gesproken, die Martin kan er ook wat van, geen touw aan vast te knopen. Centercross gebruik je maar bij de schietclub, weg met dat ding!
BeantwoordenVerwijderenMooie foto's Bas.
BeantwoordenVerwijderenVooral Egypte, prachtig licht.
Maar eh Jan Rein, waarom wil je dan wel de hele dag tegen 'IMX50' aankijken?
BeantwoordenVerwijderenIk gebruik het "centre Cross' als referentie, namelijk om te kijken of het shot recht is, voor mij nog uit de tijd van een LDK 10p waar de viewer nog wel eens scheef was.
BeantwoordenVerwijderenmet een scheve viewer ook een scheef centercross ben ik nou zo dom of........
BeantwoordenVerwijderen@ Henk, het Centre cross geeft een "referentie" met verticale lijnen in het shot een muur, paal of iets dergelijks. En ja sommige viewfinders zijn echt niet meer echt te krijgen.....
BeantwoordenVerwijderen