Elk jaar rond deze tijd komen er hele kuddes
jonge mensen van allerlei AV-gerelateerde opleidingen met de ambitie om zo snel
mogelijk cameraman te worden. Ik kan ze geen ongelijk geven. Wel een paar tips.
De concurrentie is groot. Het gaat in eerste
instantie vooral om de sociale vaardigheden. Dat lijkt gek, maar de technische
kant van het vak kan je mensen aanleren. Gevoel voor compositie is in zekere
mate bij te spijkeren. Maar hoe talentvol en creatief een beginnend cameraman
ook is, als hij of zij niet in staat blijkt om een goede eerste indruk achter
te laten, is het toch snel afgelopen.
Voor jou 10 anderen. We leven in een keiharde
wereld. Niet alleen klanten zijn genadeloos, ook collega cameramensen,
geluidsmannen en natuurlijk de verantwoordelijken bij facilitaire bedrijven die
beslissen of iemand een kans verdient. Of niet.
Wannabee-cameramensen raadplegen dit weblog,
omdat ik verschillende verhalen heb geschreven onder de noemer 'hoe word ik cameraman?' Regelmatig word
ik benaderd door jonge enthousiastelingen met de vraag of ik ze verder kan
helpen. Heel af en toe loopt iemand een dagje met me mee. Dankzij deze
wisselende contacten ben ik op het idee gekomen om een paar zinnen mee te geven
die beginnend cameramensen beter niet kunnen gebruiken. (En anders alleen zeer
weloverwogen.)
10. Ik
wist eigenlijk niet wat ik wilde worden... of Ik was net zo lief geluidsman gebleven, maar cameraman betaalt beter.
Cameraman is een vak voor bevlogen, ambitieuze
en gedreven figuren die van kleins af aan weten dat ze niets liever willen. Die
ook niks anders kunnen. Echte cameramensen dromen in shots. Fantaseren dag en
nacht over camera's en mooie klussen. Die komen ergens binnen en bedenken waar
de camera moet staan. Zelfs tijdens een begrafenis zitten ze -bij wijze van
spreken- in gedachten te schakelen. Dit beroep is geen tweede keuze of een
optie als je niks beters weet. Het is een passie. Een roeping!
9. Het kon
niet beter.
Een cameraman moet zich elke dag opnieuw redden
uit onverwachte situaties. Het is een beroep in ontwikkeling. Inzichten en
technieken veranderen. Alles kan op meerdere manieren. Soms gaat het heel goed,
maar het kan altijd beter. Altijd!
8. Ehm.
Nee, geen vragen. Ik weet alles al.
De eerste vijf jaar zien anderen je als
nieuweling. Ook al vind je zelf dat je al gearriveerd bent, de buitenwereld
denkt er anders over: Groentje!
Los daarvan blijft het interessant en leerzaam
om te weten hoe iemand anders het zou aanpakken. Zelfs als je al 20 jaar cameraman
bent is er altijd iets te vragen.
7. Het
statief gebruik ik eigenlijk nooit. Ik ben heel steady van mezelf.
Je bent zelfverzekerd en weet vast waar je over
spreekt, maar het komt over als lariekoek. Stellige uitspraken schieten bij
collega's met meer ervaring nou eenmaal snel in het verkeerde keelgat. Zo is
het statief niet voor niets uitgevonden en kan je bijvoorbeeld ook handheld
draaien zonder groothoeklens. Pas dus op dat je niet te vaak een discussies
verzeilt raakt die je niet kan winnen.
6. Ik
maak nooit foto's. Fotografie vind ik stom.
Fotograferen is de basis van het vak. Meer zeg
ik niet.
5. Zelf
wil ik het liefst zo snel mogelijk documentaires draaien, commercials en
speelfilms. Televisie is niet zo mijn ding.
Kijk, Jan de Bont, wij van de televisie zijn
hartstikke trots op ons werk. Wij houden van dit medium en zijn licht
allergisch voor filmacademie-figuren die een beetje neerkijken op de tv-wereld.
Zo moet je als beginnend violist bij André Rieu ook niet zeggen dat je het Concertgebouworkest
ambieert. Beter van niet.
4. Zal ik
het ff doen?
Ook al ben je nog zo handig, doe alsof je
respect hebt voor je coach of begeleider. Zet hem niet zomaar voor schut en
zeker niet waar een opdrachtgever bij is. Daar kunnen ze over het algemeen
slecht tegen.
3. Het
programma waarvoor ik het liefst zou willen draaien is het 3 Op Reis.
Mijn standaard openingsvraag aan iemand die zegt
dat hij graag cameraman wil worden is voor welk programma hij of zij het liefst
zou willen werken. In principe is er geen verkeerd antwoord, maar als je zegt
dat 3 op Reis je droomklus is, ben je
om te beginnen niet origineel. Mijn volgende vraag is dan wat er zo bijzonder
knap is aan het camerawerk van dit programma. Meestal valt het gesprek daarna
stil.
Als je wilt reizen moet je reisleider worden of
bij de KLM solliciteren. Buitenlandklussen zijn een prettige bijkomstigheid,
niet de belangrijkste reden om cameraman te worden. Vind ik.
2. Ja,
maar...
Bij AT5 hadden we een collega die altijd een
excuus paraat had. Meestal had zijn statief het gedaan. Of de lens, een
verslaggever, de planning, productie, de zon of de geïnterviewde. Het lag nooit
aan hem. Bij elk item van hem dat we terugkeken had hij minimaal drie ja-maar's. Om doodmoe van te worden.
Uiteindelijk bedacht iemand de 'Ja-Maar-Piekenpot'. Iedereen die nog
met een ja maar durfde te komen moest
een gulden doneren. Binnen een maand zouden we met alle cameramensen kunnen uit
eten op kosten van die ene collega. Alleen toen we het voorstelden zei hij:
'Ja. Maarrrrrrrrrrrr....'
1. Ik
kijk nooit televisie!
Echt gehoord. Van een jonge, net beginnend cameraman.
Nog niet zo lang geleden. Maar ik hoef toch niet alles uit te leggen, hé?
Toch nog gepost before the party :-)
BeantwoordenVerwijderenBedankt Rein enne waarheid als een koe!
Tjeetje nou moet ik gaan bewijzen dat ik geen robot ben...
Ruud
Ozo herkenbaar.
BeantwoordenVerwijderenIk had het zelfde verhaal 25 jaar geleden kunnen schrijven.