Bijna
wekelijks ontvang ik reacties van bloglezers. Soms zijn het louter
complimenten, een heel enkele keer is er kritiek, maar meestal stelt iemand een
vraag. Alsof ik alles weet. Maar leuk vind ik het wel. En meestal reageer ik zo
snel mogelijk.
Soms
zet zo'n mail me even aan het denken. Vooral wanneer er gevraagd wordt om iets
uit te leggen wat zo vanzelfsprekend lijkt.
De vorige
week ontving ik onderstaand bericht:
Hoi Rein.
Dank voor je blog ik heb het met plezier gelezen en heb ook goede info van je gekregen rond het camera werk.Ik ben zelf nu een kleine 20 jaar werkzaam als cameraman. Soms heb ik ook een klus achter op een motor, zowel live als niet live. Het is zoals jij ook beschrijft altijd een (in)spannende ervaring.Ik vraag me alleen altijd af waarom men niet andersom op een motor gaat zitten.Nu wil ik niet heel eigenwijs zijn en als het beter was dan zou iedereen dat wel doen, dus ga ik keurig zitten zoals iedereen dat doet.Toch vraag ik me af waarom? Je kan immers betere shots van mensen hun gezicht maken. Vaak heb je ook betere steun van een motorkoffer. Ik heb wel eens een ENG klus gedaan waarbij ik af-en-toe achterstevoren zat en dat beviel prima.Nu is mijn vraag eigenlijk heb jij een reden waarom cameramensen 'normaal' op een motor zitten en zich dus in een wokkel moeten draaien, anders dan "dat doet iedereen".Nogmaals ik wil niet eigenwijs doen maar ken graag de reden achter het idee .Ik hoop dat je een antwoord voor me hebt en wens je het allerbeste.M.
Een heel
gekke vraag is het niet. Ik kan me voorstellen dat meer collega's zich dit
afvragen en ik heb ook wel eens iemand gezien die achterstevoren op een motor
zat te filmen. Toch is het antwoord simpeler dan je denkt.
De belangrijkste reden is: Veiligheid! Als je normaal op de motor zit heb
je meer grip. Je kan je beter vasthouden en bepaalde gevaren zien aankomen.
Maar camera technisch is het ook niet verstandig om achterstevoren op de
motor te gaan zitten. Je bent veel minder wendbaar en kan alleen nog achter de
motor kijken. Als je normaal op de motor zit en de juiste voetsteunen hebt kan
je bijna helemaal rondom kijken. Je kan gaan staan of juist laag hangen en je
vastklampen aan de motard.
Het valt inderdaad niet mee om hardlopers of wielrenners in het gezicht te kijken.
Als zij achter de motor zitten moet je als een wokkel kunnen draaien of een
speciale viewer hebben waardoor je makkelijker achteruit kan filmen. Dat is
pittig.
Maar met de snelheden van een profpeloton wil je echt niet achterstevoren
zitten. Tenminste ik niet. Zeker niet in een afdaling. Of als je even vol gas
van het peloton naar de kopgroep moet. De motorrijder mag bovendien niet
altijd pal voor de koers blijven rijden, omdat je dan wedstrijdvervalsing kan
krijgen. Daar zijn ook nog allerlei afspraken over gemaakt.
Bij snelwandelen of een hardloopwedstrijd zou je misschien achterstevoren
kunnen zitten, maar ook dan zou ik het vanwege de veiligheid en de flexibiliteit
nooit doen.
En het is nog gezelliger werken ook... want het blijft teamwork. Maar dat terzijde.
BeantwoordenVerwijderenMooi plaatje. Zal wel niet achterstevoren zijn geschoten.
Respect voor jullie top vakmanschap! Wanneer gaan we weer?
Een junior Motard.
Ik vraag mij al langer af waarom er eigenlijk geen Wescam gebruikt word op de motor.
BeantwoordenVerwijderenTegenwoordig zijn die zo klein dat ze vrij simpel te plaatsen zijn op een zendpaal achterop de motor.
Het lijkt mij veiliger voor de cameraman omdat hij gewoon achterop zittend met een jogstick de camera kan bedienen zonder zich in allerlei bochten te hoeven wringen.
Een Wescam is 360 graden roteerbaar dus kan die in principe de bewegingen van een cameraman overnemen.
Bovendien is het beeld stabieler omdat de camera niet wegslaat bij onverwachte hobbels, kuilen of drempels.
Wat dat voor beelden oplevert als een camera wegslaat was onlangs nog in de spaanse Vuelta met enige regelmaat te zien.
Misschien toch eens iets om over na te denken.