Een trendsetter ben ik nooit geweest, maar de
laatste tijd kreeg ik de indruk dat ik te ver achter de laatste ontwikkelingen
op camera-gebied aanhobbelde. Het voordeel is dat ik de experimentele fase van
de zogenaamd goedkope mooifilmerij heb overgeslagen, maar mijn basiskennis
diende nodig bijgespijkerd te worden. Vandaar dat ik gretig ingegaan ben op de
uitnodiging van United om aanwezig te zijn bij een
workshop over de Sony F5 en F55 camera's.
De onvolprezen Kees Knepper, technische man bij
United, had een uitgebreide PowerPointpresentatie voorbereid voor een select
clubje freelance cameramensen. In een vergaderzaaltje op de derde verdieping
van het prachtige United-gebouw op het Mediapark kregen we met tien personen
een workshop waar je U tegen zegt.
Het is lang geleden dat mijn brein in een middag
zoveel nuttige informatie te verwerken kreeg. Op sommige momenten duizelde het
even. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was, maar moet eerlijk bekennen
dat mijn technische kennis beperkt is. Daar hoef ik me overigens niet voor te
schamen, want ik zag de ogen van mijn collega's ook met enige regelmaat tollen.
Een paar keer kregen we met de technische man een discussie over technische
instellingen of settings die door cameramensen als heel normaal worden
beschouwd, maar die feitelijk niet juist blijken te zijn. Knepper wist ons ook
dingen te vertellen die wij allemaal niet wisten, omdat wij nooit zo uitvoerig
de manual van nieuwe apparaten bestuderen. Wij gaan liever direct aan de slag
en ervaren gaandeweg wel hoe een camera werkt. Tot op zekere hoogte kan dat
ook, maar nu ontdekte ik dat we massaal al jaren dingen doen, die strikt genomen
helemaal niet blijken te kloppen of behoorlijk tegenstrijdig zijn. Het is een
lang en technisch verhaal waar ik samen met iemand als Kees eigenlijk eens een
blog over zou moeten schrijven, maar het is ook gek als ik op dit punt nu
opeens zelf de wijsneus uit ga hangen.
Afijn.
Met betrekking tot de F5 en de F55 camera kregen
we een zeer uitgebreide technische instructie. Uiteindelijk kwamen we, jammer
genoeg, niet verder dan de theorie. We hebben het apparaat niet eens aangezet.
Om zeven uur 's avonds heb ik deze geweldige camera heel even aan mogen raken,
toen we hem voorzichtig terug in zijn flightcase deden, maar ik weet inmiddels
wel heel veel meer. En ik heb een handig mapje gekregen met een samenvatting
van de presentatie.
Nu is het zaak om zo snel mogelijk te gaan
experimenteren met deze camera, zodat de vers opgedane kennis niet verloren
gaat. Daarna hoop ik dat ik met enige regelmaat mag werken met dit juweeltje.
Al heb ik ook ontdekt dat het ding totaal ongeschikt is voor het snelle,
no-budget televisiewerk. Want wie denkt dat dit een goedkope oplossing is voor
het maken van leuke filmpjes, die komt bedrogen uit. Het wordt stukken mooier,
maar ook veel bewerkelijker. Zowel op locatie als in de montage. Alleen als je
tijd, geduld, een goed plan, budget en kennis van zaken hebt kan je er
prachtige filmpjes mee maken.
Eerlijk gezegd ben ik zelf de komende weken nog
niet zo ver. Maar ik kom er aan!
Bij deze wil ik United en Kees Knepper in het bijzonder bedanken
voor een fantastische middag. De workshop was buitengewoon leerzaam en dit was
met superstip het mooiste kerstpakket dat ik in jaren gekregen heb. Het is
geweldig dat een bedrijf op deze uitgebreide manier ook haar freelancers helpt
met het vergaren van kennis.
Hulde!
Mischien een vreemde vraag,
BeantwoordenVerwijderenIk kom voor werk regelmatig op mediapark nu was ik laatst in de studio waar de voice vandaan komt, nu zag ik van camera tot aan reportage wagen alles HD maar niet thuis waarom doet een omroep dat?
Ik ben wel heel benieuwd wat er dan allemaal al jaren niet klopt en tegenstrijdig is. Een bijles is op zijn plaats. Op z'n minst. gr! wouter k
BeantwoordenVerwijderen@Eric: HD is duurder.
BeantwoordenVerwijderen@Wouter: Daar moeten we het maar eens over hebben als we elkaar spreken.
BeantwoordenVerwijderen