Aan elke dwarsligger zitten vier dikke bouten.
Die houden de spoorstaven op hun plek. Om deze krengen los te krijgen heeft de
bouwer een handig wit karretje met daarop een grote staafmixer. Onder aan dit
apparaat zit een kop die over de bout heen past en hem met veel kabaal in een
paar tellen los schroeft. Het maakt niet uit hoezeer de boel vastgeroest zit.
Een mannetje in gele jas met reflecterende
strepen, een helm op zijn kop, oordoppen in en uiteraard lopend op veiligheidsschoeisel, stapt achter zo’n karretje. Hij is wel vrolijk, maar
hij kijkt niet echt blij. Geconcentreerd gaat hij van bout naar bout. Soms moet
hij even een schop tegen de schroefkop geven, zodat de losse bout er uit valt
en hij verder kan met de volgende.
Je ziet pas hoe gigantisch veel bouten het zijn
als je rustig staat te kijken naar werkzaamheden aan het spoor. Verderop loopt
nog een mannetje en aan de andere kant van de nieuwe fly-over zijn het er wel
vier of vijf met zo’n specialistisch spoorschroefapparaat.
Ik heb daar nog nooit bij stil gestaan. Dat
iemand de spoorstaven moet vastzetten aan de dwarsliggers en als ze een stuk
spoor vervangen of verplaatsen, dan halen ze alles weer los. Zo zijn er ook
mannetjes die spoorstaven aan elkaar lassen. Er zijn knappe koppen die alles
weten van de bovenleiding, anderen zijn gespecialiseerd in schakelkasten. Je
hebt mannen van beton, van het grind, van bruggen, drilboren en slijptollen.
Van damwanden, van hijskranen, van veiligheid, van zandauto’s…
Daar denk je toch helemaal niet aan als je
lekker in de trein zit? Maar waarschijnlijk staat de man van de bouten ook
nooit stil bij de cameraman die elke zondagmiddag langs de lijn staat, wanneer
hij onderuitgezakt met een biertje voor de tv naar Studio Sport kijkt.
We raken aan de praat, Bob de Bouwer en ik. Hij
is ZZP-er; een oproepkracht met onregelmatige diensten. Soms weet hij de dag
van te voren nog niet óf en waar hij de volgende dag aan de slag moet. Hij
vertelt dat hij ongeveer € 370,- per dag krijgt. Met toeslagen en reiskosten is
het ongeveer € 400,-, maar daar moet wel een hoop vanaf voor zijn
arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen en er gaat vooral teveel naar de
belastingdienst. Hij werkt wel twintig weekenden per jaar en als het regent,
dan gaat het gewoon door. ‘Je staat soms lang op je poten en je sjouwt wat af,’
vertelt hij mij. Niet om te klagen, maar om duidelijk te maken hoe het werkt.
‘Dan heb jij het toch maar goed met die camera van jou!’ zegt hij ook nog.
Even later kom ik hem weer tegen in de
cateringkar. Hij heeft een klein bakje huzarensalade genomen en twee kleffe
bolletjes. Eentje met ham, de ander met kaas. Met een beetje mazzel zijn de frikadellen
op tijd uit het vet, voor de schaft er weer op zit.
Ik wilde mezelf natuurlijk verdedigen en zeggen
dat het voetbal en veel andere evenementen ook vaak in het weekend zijn, dat
het ook in ons geval gewoon allemaal door gaat als het zeikt van de regen. Dat
een ervaren cameraman ongeveer hetzelfde verdient als de freelance bouwvakker.
Dat bij ons de catering ook vaak niet best is. Maar gelukkig realiseerde ik me
net op tijd dat het toch heel anders is als je het los schroeven van bouten
staat te filmen in de wetenschap dat je de volgende week weer op het podium bij
Pinkpop mag staan. Dan werkt die meneer van de bouten alweer, voor ons allemaal, aan een ander
spoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.