Hoewel
de optredend artiest blij schijnt te zijn met onze komst en de organisatie heeft
ingestemd met tv-opnamen moeten wij ons realiseren dat we vanavond te gast zijn
in dit theater. We mogen registreren, maar verder niets of niemand ‘tot last’
zijn. Er zijn enkele plekken vrij gemaakt voor de cruciale cameraposities, maar
de zaal is verder stijf uitverkocht. Er kan niet meer geschoven worden. Gesuggereerd
wordt om een paar camera’s in gangpaden te zetten, maar die moeten -op last van
de brandweer- snel te verplaatsen zijn. Handcamera’s niet zichtbaar op het
podium en het lichtplan zal op geen enkele wijze worden aangepast aan de wensen
van de televisieploeg! Kabels alleen via de gekste overspanningen en door
onmogelijke luiken of goten. Gebruik van gaffertape is verboden.
Je
kan er moedeloos van worden wanneer je als cameraman, met de beste bedoelingen
en hoge verwachtingen, in een theater- of concertzaal komt om je werk te doen.
Zo’n opsomming van beperkingen werkt niet bepaald motiverend. De komst van een
televisieploeg wordt gezien als een ongewenste invasie. Zelfs de artiest
waarvoor we komen en zijn management komt op de proppen met de gekste
voorwaarden. Je zou het kunnen zien als stomweg tegenwerken. Het publiek in de
zaal wordt altijd gebruikt als levend schild. Zij hebben een kaartje gekocht en
mogen tijdens de voorstelling onder geen enkel beding iets merken van de
aanwezige camera’s. Het uitzicht in de zaal is belangrijker dan het beeld dat
later wordt voorgeschoteld aan een paar honderdduizend kijkers. De
televisieploeg moet zich aanpassen en mag zeker niet denken dat ze het hier
voor het zeggen hebben. Natuurlijk komt het ook voor dat we met open armen
worden ontvangen, maar lang niet overal zijn we welkom. Ik krijg het gevoel dat
het steeds moeilijker wordt om in theaters en concertzalen iets voor elkaar te
krijgen. Deels heeft dit te maken met onze eigen houding. Resultaten behaald in
het verleden. Blijkbaar wordt de manier waarop ‘de cowboys van de televisie’ de
boel komen overnemen regelmatig als bedreigend of respectloos ervaren.
Tegelijkertijd
neemt de vraag naar registraties van optredens toe en eenvoudige multicamproducties
worden goedkoper. We gaan dus meer voorstellingen opnemen en dat is in principe
goed nieuws, maar het kan geen kwaad om ook eens even in de spiegel te kijken. Het
is wellicht een softe gedachte, maar we moeten af en toe beter luisteren naar
de zorgen van artiesten en juist samen met hen zoeken naar oplossingen.
Je
zal maar jaren gestudeerd hebben op een instrument, je vingers tot bloedends
toe op snaren hebben gedrukt, en dan sta je eindelijk in die grote concertzaal…
Kan je de bladmuziek niet meer lezen, omdat televisiemakers je verblinden met
felle spots! Of -juist wanneer het voor jou héél spannend wordt- komt er iemand
die je muziekstandaard en daarmee al je zekerheden weg wil halen. Types die
toch echt gezegd hebben dat ze speciaal zijn gekomen om jouw kunst op te nemen.
Het
helpt niet als wij artiesten, hun management en theatertechnici zuchtend en
steunend inwrijven wat ónze voorwaarden zijn om tot een goed eindresultaat te
komen. We mogen echt wel wat meer oog hebben voor alle daarbij horende
gevoeligheden.
Ook
ik.
Ik mag
vandaag wel een toontje lager fluiten en moet me vooral niet laten opfokken nu
ik, tijdens de repetitie, in een aardedonkere zaal totaalshots sta te maken.
Deze ergernis kan alleen worden weggenomen als we meer tijd krijgen (of nemen)
om elkaar rustig uit te leggen wat de pijnpunten zijn. Wederzijds begrip is
immers een schone zaak.
Deze column schreef ik voor Broadcast
Magazine, hét mediavakblad van Nederland, dat vanaf deze maand BM heet. Elke
maand mag ik een stuk schrijven voor dit tijdschrift in de reeks die we ‘Point
of view’ genoemd hebben. Daarnaast schrijf ik voor elke uitgave een interview
met een fijne collega uit de mediawereld. Deze maand laat ik in de rubriek ‘Van
de vloer’ crewplanner Martin Vredeveld van Team ENG aan het woord. Los van mijn
bijdragen zijn er genoeg redenen om een abonnement op BM te nemen. Maar deze
maand komt het blad ook los in de winkel, ter gelegenheid van de uitverkiezing
van Floortje Dessing als Omroepvrouw van het Jaar. Je kan bij wijze van
uitzondering dus ook eens een los exemplaar kopen en kijken of BM iets voor jou
is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.