Een uptempo nummer van Aretha Franklin schalt door
de speakers. Het publiek heeft zojuist plaatsgenomen in de relatief kleine
studio. Op tv lijkt het altijd groter. Waarschijnlijk, omdat het altijd
stampvol zit. Zo ook vanavond. Hier en daar wordt wat geschoven. Er komt nog
iemand aangesneld met een paar extra stoelen. Een meneer van de brandwacht ziet
dat het goed is.
Op de monitoren is een klok te zien die aftelt. Nog drieëntwintig minuten. Ik
ben veel te vroeg. Dat komt omdat ik hier niet zo vaak kom. Dit is welgeteld de
derde keer. Mijn collega's weten beter. Die zitten nog rustig boven, in de
gastenruimte, aan de koffie. Dat ik te weinig
in zulke studio’s kom blijkt wel als ik iets te nonchalant, met mijn vijfennegentig
kilo (plus drie – ssst, niemand zeggen!), tegen een muurtje wil leunen en het slappe
decor met een harde krak bijna de geest geeft. Gelukkig heeft alleen een
gastvrouw dit gezien (denk ik) en kan ik het stukje plastic weer eenvoudig terug
buigen. Niks aan de wand.
Tommy Byrne is de opnameleider. Die hoort hier
bij het meubilair. Hij pakt een microfoon, zwaait naar de man van het
zaalgeluid en als Aretha stil is heet hij het publiek welkom. Op uiterst
vriendelijke wijze legt hij rustig uit dat iedereen zijn telefoon moet
uitzetten: “Echt uit, want als je straks in beeld komt gaat iedereen je gelijk
berichtjes sturen.” De mensen begrijpen het allemaal en doen keurig wat er
gevraagd wordt. Ook geeft hij even aan dat het heel gek is, als de mensen die
achter Matthijs zitten, in beeld, meelezen met de autocue. “Niet dat dit ook zal
lukken, want de letters draaien straks razendsnel.”
Dan mag de muziek weer harder. Tommy en ik staan
even te kletsen als Matthijs binnen komt. De opnameleider stelt mij nogmaals
aan de anchor van het programma voor. Ik krijg een ferme hand en word hartelijk
welkom geheten. Zo begroet hij ook op ontspannen wijze de gastvrouw en de brandwacht.
Hij heeft alle tijd.
Matthijs spreekt zelf het publiek toe. Hij
vertelt uitgebreid hoe dankbaar hij is dat de mensen, nu alweer bijna twaalf
jaar, van heinde en verre komen om een uitzending bij te wonen. Een mevrouw uit
Maastricht heeft vandaag de langste reis gemaakt. Iemand vraagt iets over The
Beatles en krijgt keurig antwoord. Het is gezellig en huiselijk in de studio,
waar elke avond een goed bekeken en vaak spraakmakend programma wordt gemaakt.
Je zou het allemaal ‘super professioneel’ kunnen
noemen, maar dat is misschien een te zakelijke en kille beschrijving. Hier
wordt met liefde en passie gewerkt. Iedereen is goed in wat hij doet, maar de
lat ligt ook hoog. Dit is het FC Barcelona van de Nederlandse televisie en dan
is Matthijs de Messi. De druk is groot. Er moet telkens weer gescoord worden,
maar toch voelt dat op dit moment helemaal niet zo. Het moet een feest zijn
voor de mensen in het publiek.
Mijn collega’s komen binnen. Ook ik loop naar mijn plek. Op het
moment waarop ik heel onderkoeld achter camera 4 ga staan, de headset opzet en
de statiefkop uit zijn locking klik,
vind ik mezelf super stoer. Ik zie mensen in het publiek kijken en maak mezelf
wijs dat ze allemaal bedenken hoe cool het zou zijn als zij ook cameraman
waren.
De gasten betreden een voor een de arena en
ze worden door Matthijs geïntroduceerd. Het publiek klapt alsof we al op zender
zijn. De klok staat bijna op nul. Ongemerkt zijn we aangekomen bij de promo’s,
waarvan er eentje live is en de ander wordt opgenomen. Dan hebben we nog elf
minuten tot het begin van de uitzending.
De band en het koor doen een lange versie van
het nummer dat ze halverwege het programma ten gehore zullen brengen. Nico
Dijkshoorn is er vandaag en hij speelt even tussendoor No woman, no cry op gitaar. Het koor doet spontaan mee. Bart, de
zanger van Racoon die ook te gast is, improviseert op verzoek van Matthijs een
liedje. Ook Hadewych Minis staat op om een nummer te zingen. Het publiek smult
er van. Dit is hartstikke gezellig en zo wordt het ongemerkt zeven uur. Minder
dan één minuut te gaan en er wordt nog volop muziek gemaakt. Tommy kapt het af.
Matthijs gaat op zijn plek staan. Hadewych gaat snel zitten en de mensen van
het koor verdwijnen voor even van het podium.
We gaan beginnen! Dìt is DE WERELD
DRAAIT DOORRRRRRRRRRR...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.