dinsdag 9 juli 2019

Tête de La Course


In al mijn enthousiasme raakte ik gisteren verwikkeld in een Twitterdiscussie met wielerjournalist/columnist/ervaringsdeskundige Thijs Zonneveld en zijn volgers. Thijs had een filmpje gepost waarin een armada van motoren te zien was, die in de Touretappe naar Epernay voor koploper Julian Alaphilippe reden. Moraal van zijn verhaal was: ‘Koersvervalsing!’ Voor ik verder reageer en mijn punt toelicht post ik hier eerst even de belangrijkste Tweets. De reacties volgden elkaar in rap tempo op: 

@thijszonneveld
Alaphilippe in een zee van motoren

@JanReinHettinga
Alle mensen die een mening hebben over cameramotoren die te dicht op de renners rijden wil ik vragen om zelf eens met een camera op een motor te gaan zitten, gedraaid als een wokkel en dan een paar uur lang steady shots van een koers te maken.
(twee hartjes)

@thijszonneveld
Gaat natuurlijk vooral om twee vragen: Waarom zoveel motoren en waarom rijdt de cameramotor er niet achter?
(vijf hartjes)

@JanReinHettinga
Cameramotor rijdt er schuin voor, als het even kan zo ver mogelijk en niet in de wind, omdat de tv kijker de renner graag in het gezicht wil kijken. Zo zien we de emoties en die zie je niet als je de hele tijd naar zijn rug kijkt.
(een hartje)

@thijszonneveld 
Dan moet ie er veel verder voor rijden. Dit is onacceptabel. Het vervalst de koers keer op keer.
(zeven hartjes)

@JanReinHettinga
Hoe verder je er voor gaat rijden, hoe meer je moet inzoomen en dus gaat het beeld ook meer schokken en wiebelen. Als je wil genieten van een mooi tv verslag moet je die cameramotoren accepteren.
(twee hartjes)

@thijszonneveld
Sorry, dat is echt te zwart-wit. Cameramotoren kunnen verder weg rijden dan in dit filmpje. En ja, ik accepteer een paar wiebelingen als dat betekent dat de koers eerlijker wordt.
(elf hartjes)

@JanReinHettinga
Ik zou je graag een keer uitnodigen om zelf te proberen om een koers mooi in beeld te brengen.
(een hartje)

@BasEbels
Daar gaat het toch iet om?! Niemand betwist dat jouw beroep moeilijk is. Het gaat er om dat deze manier koersvervalsend kan werken. Verkeerde keuze dus in belangenafweging tussen eerlijkheid en esthetiek.

@JanReinHettinga
Voor het peloton rijdt ook een motor.

@BasEbels
Sorry, laat maar. Je begrijpt het niet.

@JanReinHettinga
Geheel wederzijds.

@Larsos89
Daarom moeten types zoals jij niet op de motor zitten bij een wielerwedstrijd. Begrijpen het niet.

@Dj_vanMaill
Techniek verbeter? Het vervalst de koers

@JanReinHettinga
Neem van mij aan dat die mannen van de tv (motorrijder en cameraman) er alles aan doen om de koers zo min mogelijk te beinvloeden. Ze zijn voortdurend bezig met veiligheid, mooie beelden maken en eventuele koersvervalsing. En dat is niet eenvoudig.

@Dj_vanMaill
Snap ik, maar dat is de niet de oplossing en antwoord op de vraag. Wordt er door tv/cameramensen over nagedacht om andere camera’s in te zetten. Er voorstander van gopro op de fietsen waar je de beelden ook tijdens de koers kan zien en niet na de finish. Moet te doen zijn.

@JanReinHettinga
Daar wordt momenteel hard aan gewerkt. Toevallig is het Nederlandse bedrijf NEP daar heel ver mee. Maar met een camera op de fiets van een koploper zie je niks. Dat is mooi in het peloton.

@PeterSlwk
Het lijkt mij een mooi onderzoek – naast bestaande naar voordeel motoren – wat een motor voor het peloton doet. Want ik vind dat jullie (Jan Rein en Thijs) beiden gelijk hebben: We willen geen voordeel, maar wel mooie beelden. Iedereen hetzelfde voordeel kan de oplossing zijn?

@ThijsKoolmees
Drones


Kortom: Zonneveld vindt dat tv motoren te dicht voor de renners rijden. Ik beweer dat die cameramannen en vooral hun zeer ervaren en super professionele motards er alles aan doen om de koers zo min mogelijk te beinvloeden, maar dat zij ook noodzakelijk zijn voor een goede registratie van de wedstrijd. Dat is dan weer in het belang van de wielerliefhebbers die deze sport nergens beter kunnen volgen dan voor de televisie. Het is belangrijk voor de sponsoren, de sport en dus ook voor de renners. 
Die jongens op de motor hebben er geen enkel belang bij om een koers te vervalsen of te beinvloeden. Sterker nog, ze hebben vooral last van de eeuwige discussie dat ze te dicht op de renners rijden. Die discussie is niet alleen slecht voor het imago van alle cameramotoren in de koers, maar het is vooral heel slecht voor hun rug. Door deze discussie moeten ze van overijverige juryleden, commentatoren en regisseurs steeds meer afstand nemen dan ze lief is. Dat maakt het fysiek vrijwel onmogelijk om urenlang achter elkaar steady beelden te maken in de koers. En dan gaan mensen weer klagen dat zo’n wedstrijd niet goed in beeld gebracht wordt. De kijker kan niet meer zien wat er gebeurt, shots zijn onrustig en de renners zijn zo klein. Daarom neem ik het op voor mijn collega’s die op de motor zitten.  
Ik heb het zelf wel eens gedaan en weet hoe pittig het is. Het is heel makkelijk om vanuit de luie stoel te roepen dat ze meer afstand moeten nemen, er beter naast kunnen gaan rijden of er achter. Neem van mij aan dat zij voortdurend bedenken wat de beste positie is en dat ze zo begaan zijn met de sport dat ze het aller aller beste willen voor alle partijen. Soms heeft een renner inderdaad heel even voordeel van zo’n motor en soms heeft een renner er heel even last van. De motards doen er echt alles aan om dit te voorkomen, maar dat lukt niet altijd. 
Onlangs is een onderzoek gepresenteerd van de TU in Eindhoven, die een motor in de windtunnel pal voor een renner hebben gezet. Uit die test bleek dat het voordeel enorm zou zijn. Zelfs een motor die 50 meter voor een renner rijdt zou nog van grote invloed zijn. In een artikel over dit onderzoek las ik dat motoren eigenlijk 100 tot 150 meter voor de renners moeten rijden. Als we dat concequent gaan doen, zullen niet veel mensen blijven kijken naar wielrennen op tv. Bovendien komt de wind natuurlijk niet altijd recht van voren. Renners draaien en keren tijdens zo’n etappe en zo’n cameramotor rijdt nooit lang op dezelfde positie. Soms komt het even zo uit, ja. Maar een solist op kop heeft ook voordeel van smalle straatjes of van veel bochten in het parkoers. Bovendien heeft hij minder kans op valpartijen, maar hij kan dan weer niet uit de wind rijden bij een ploegmaat. En voor het peloton rijdt ook een motor. Hoe zeer de motorrijders van de televisie ook hun best doen, het is onmogelijk om helemaal nooit een rol te spelen in de koers. Kan niet. 
Stop met jammeren. De wielersport is juist mooi, omdat er zoveel factoren zijn die een rol kunnen spelen. En het is een televisiesport bij uitstek. We genieten allemaal enorm van de beelden uit de Tour de France. Laat die cameramensen en motards dan ook hun werk doen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.