zaterdag 3 maart 2007

ou es-tu

Parijs. 05.00 uur. De wekker gaat. Ik ben al wakker, want telkens als ik belachelijk vroeg op moet slaap ik onrustig. Mijn collega komt me over een half uur ophalen. We gaan voor het programma Een Vandaag even op en neer naar Parijs.
06.30 uur. Amsterdam CS. De Thalys vertrekt over een klein half uur vanaf spoor 14a. We zijn ruim op tijd. Terwijl ik een shot maak en de rest van de spullen bewaak, haalt mijn collega koffie. Ondertussen arriveert een vrolijke, maar nog niet helemaal uitgeslapen verslaggeefster. Even later zijn daar ook de mensen van SellABand, de website waarover ons onderwerp gaat.
07.00 uur. De vriendelijkste conducteur aller tijden bezorgt ons een apart zitgedeelte in de trein. Hier stallen we onze apparatuur en hebben we de ruimte hebben om ongestoord te hangen. Hij geeft ook een toegangssleutel, waarmee we het compartiment kunnen afsluiten.
09.00 uur. Een kort interview in de trein wordt bruut onderbroken door een meneer die zich kennelijk heeft gestoord aan ons gesprek. Opeens staat hij op en duwt mij aan de kant. Bozig loopt hij naar een andere wagon. Andere mensen in de coupe kijken verbaasd. Zo erg is het nou ook weer niet dat we even spreken met de hoofdpersonen van ons item.
12.00 uur. Het taxibusje heeft ons afgezet in de buurt van de Eiffeltoren. Hier woont Clémence Saint-Preux, een zangeresje van 18, die het heel goed doet op SellABand.com. Zodra ze voldoende aandelen op deze site heeft verkocht mag ze een cd opnemen. Vandaag ontvangt ze drie Nederlandse fans. Voor we aanbellen interviewen we de drie zogenaamde Believers met op de achtergrond de Eiffeltoren.
12.30 uur. Het huis waar ons sterretje in de dop woont is gigantisch. Een klein paleis. Haar vader is een beroemde componist en kennelijk zeer welgesteld. We zijn allemaal onder de indruk van het stulpje waar we terecht zijn gekomen.
Als de fans richting muziekkamer worden geleid, komt door de eetkamer onze Clémence aangelopen. Een lolita-achtig meisje, twee turven hoog, met geblondeerde haren, mager, een klein pruilmondje en knalblauwe ogen.
14.30 uur. Clémence heeft met de believers gesproken die haar steunen via internet. Voor de camera zingt ze drie nummers, waaronder haar eerste hitje 'Ou es-tu'. Het klinkt goed en aandoenlijk, maar of dit nou potentie heeft om een wereldhit te worden betwijfel ik. Wel komt het meisje dwars door het beeld heen. Pas als je door een lens naar haar kijkt zie je de schoonheid. In een close-up is ze prachtig. Dat noemen we fotogeniek.
Het is tijd voor de lunch. Een gigantische eettafel is rijkelijk gevuld. We drinken 10 jaar oude wijn en die smaakt verrukkelijk. De Franse kaasjes laat ik staan.
Na het eten draaien we interviews met het Clémence en met een van de oprichters van SellABand. Daarna zijn we klaar en nemen we afscheid van de gastvrije Franse gastheer, zijn vrouw en dochter. Voor we vertrekken vraag ik nog een handtekening van Clémence. Stel je voor dat ze toch doorbreekt en wereldberoemd wordt. Dan zal ik nog eens schrijven over de drie zoenen die ik bij de deur van haar krijg.
16.00 uur. Buiten draaien we reacties van de fans. Ze zijn onder de indruk. Als de camera definitief uit gaat springen we in een taxi. Op naar de Champs Elysees en lang leve de BabyGap. Ik koop sokjes en twee truitjes. Daar kan ik mee thuis komen. In de buurt van Gare du Nord zoeken we een restaurant. De Marget de Canard is er redelijk.
18.30 uur. Er is iemand voor de trein gesprongen. Alle treinverkeer is ontregeld. We hebben meer dan een uur vertraging en daar zitten we niet op te wachten. Gelukkig is de geluidsman zo slim om ons mee te nemen naar een ongezellig barretje, waar we een fles slechte wijn open trekken.
01.00 uur. Eindelijk terug in Amsterdam. Gebroken na een lange dag. De trein heeft een enorme omweg gemaakt door stremmingen tussen Rotterdam en Amsterdam. Opeens waren we zelfs in Den Bosch. Daarna heb ik een beetje geslapen.
01.30 uur. Mijn collega zet me thuis af. De apparatuur stal ik in de hal. Gelukkig hoeft de camera pas maandag weer terug naar Hilversum.
Het was me het dagje wel. Twintig uur uit en thuis.

3 opmerkingen:

  1. Ze is inderdaad de ster van SellaBand, leuk dat je bij haar op bezoek bent geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waar kan ik de video zien?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.