zaterdag 15 september 2007

wiegel effect

Veldhoven. Ik kan later altijd zeggen dat ik erbij was. De dag waarop de VVD zichzelf in Veldhoven opblies. Niet dat ik lid ben van de partij; ik was een van de vele nieuws gieren. Ik hoorde vandaag bij de troepen van het actualiteiten programma NOVA.
Nou kan ik een heel verhaal ophangen over het functioneren van de media en het eeuwige 'er bovenop kruipen' van cameramensen en fotografen. Het onnodige dringen en duwen. Allemaal hetzelfde maken en toch denken dat je de belangrijkste bent, maar daarover kan ik me niet blijven verbazen.
Ik was vooral verbijsterd over de inhoud van het congres en de kwaliteit van een aantal sprekers. Het begon met Hans Wiegel. Hem gehoord hebbende begrijp ik echt niet meer dat er nog steeds zoveel VVD-ers zijn die grote waarde hechten aan zijn mening. De man is de laatste jaren minstens even schadelijk voor de partij als Rita Verdonk. Wat hij zei sloeg nergens op. Wiegel was voor een lijmpoging met Verdonk, terwijl Rutte al duidelijk had uitgesproken dat deze optie niet bespreekbaar was. Het orakel zorgde uitsluitend voor verdeeldheid en zat totaal niet op één lijn met andere VVD coryfeeën.
Het kwam op mij over alsof hij op het podium was geklommen om belangrijk te zijn. Dol op de spotlights, maar al lang niet meer met beide benen op de grond. Dat bleek ook toen hij zich later liet interviewen tijdens het bekendmaken van de uitslagen van een stemronde. De hele zaal moest wachten op publiciteitsgeile Hans.
Rita is (volgens mij terecht) uit de partij gezet, omdat ze telkens haar eigen koers vaart en elke gelegenheid benut om kritiek te uiten op de leiders van de VVD, maar Wiegel doet al jaren hetzelfde. Elke gelegenheid grijpt de grijze dinosaurus aan om zijn eigen clubje zwart te maken. Lekker loyaal. Misschien is het tijd geworden om zijn erelidmaatschap te ontnemen. Resultaten behaald in het verleden zijn immers geen garantie voor de toekomst.
Maar goed Wiegel is Wiegel.
Na hem volgde een lange reeks reacties van mensen uit de zaal. Een enkeling met een mooi betoog of steekhoudende argumenten, maar de meeste liberalen die het woord namen waren naar de microfoon waren gelopen om te werken aan hun 15 minutes of fame. Ze luisterden niet naar anderen, vielen in herhaling en riepen zo nu en dan de gekste dingen. Twee of drie sprekers waren grappig, de rest vond ik vooral saai, langdradig en soms zelfs een beetje dom.
Ik moest filmen en kon de ergste uitspraken helaas niet opschrijven, maar ik heb wat onzin gehoord. En dan te bedenken dat het allemaal volwassen mensen waren. Vaak raadsleden of zelfs wethouders in den lande. Mensen die zich bezig houden met politiek en dus een bepaalde mate van invloed op het reilen en zeilen van ons land hebben. Ze wilden allemaal even Wiegelen.
Tenenkrommend.
Het was live op televisie en ik vrees (of hoop) dat dit een van de belangrijkste oorzaken was van de grote hoeveelheid bla bla bla. Als ik het VVD-bestuur was geweest had ik de pers buiten laten wachten. Beter voor het verloop van het debat, meer rust tijdens de stemrondes en misschien had Wiegel dan ook zijn mond gehouden.

1 opmerking:

  1. Goh, daar was ik ook aanwezig.

    Medewerker van firma Heuvelman.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.