zondag 25 november 2012

HELP!


Debby Ego is freelance producer en in haar vrije tijd engel. Veel collega's kennen haar wel en weten dat ze op vrijwillige basis kinderen in India helpt. Als bestuurslid van de Stichting Duniya gaat ze elk jaar naar de stad Varanasi, waar Duniya een schooltje heeft. Over haar avonturen schrijft ze een aanstekelijke en inspirerende blog.
Het vorig jaar heb ik hier al eens bericht over het werk van Debby in India en een oproep gedaan om haar te steunen.
Een paar weken geleden riep ze de lezers van haar weblog op om te helpen. Ze wilde voor alle schoolkinderen een muts kopen. Een prachtig initiatief en ik wilde graag meedoen, maar ik was te laat. Haar 'probleem' was al opgelost voor ik mijn portemonnee getrokken had. Ik heb vervolgens een berichtje gestuurd met de mededeling dat ik graag een volgende actie wilde steunen. 
Het is dus niet verwonderlijk dat ik deze week onderstaande mail uit India ontving:

Hoi Jan Rein,

Je reactie op mijn weblog 'met de volgende actie doe ik mee', laat me niet los en daarom mail ik je. Momenteel ben ik in India op bezoek bij Stichting Duniya en ik vind het super leuk dat je mijn verhalen volgt. Het gaat goed met ons basisschooltje en atelier. Dagelijks zie ik 80 blije kinderen naar school gaan. De gezondheid van de kinderen is goed. Na de kinderen bijna een jaar niet te hebben gezien zie ik dat ze gegroeid zijn, zowel in lengte als in gewicht.
Onlangs heb ik de film "I am Kalam" op mijn laptop gekeken. De film heeft me geïnspireerd en op een idee gebracht. De film "I am Kalam" gaat over een arm Indiaas jongetje dat door zijn moeder aan het werk wordt gezet in een theewinkeltje om zo de kosten voor het huishouden te verdienen. Het kleine ventje wil eigenlijk maar een ding en dat is studeren, maar hij berust zich in zijn lot om te gaan werken en zijn moeder te gaan helpen. Zodra zijn werk erop zit, duikt hij in de lesboeken want naar school gaan is zijn droom. Toeristen die naar het winkeltje komen helpen hem met Engels leren. 's Avonds oefent Kalam het stroppen van een stropdas, mocht de dag komen dat hij zelf naar school zal gaan.
Kalam is niet zijn echte naam, die heeft hij gepikt van de Indiase Minister President die hij een avond op TV ziet en in een speech zegt dat onderwijs voor kinderen erg belangrijk is. De MP wordt zijn inspiratiebron. Ook wordt hij bevriend met een rijk jongetje dat wel naar school gaat, maar helemaal niet zo slim is. Stiekem helpt Kalam hem met zijn huiswerk.
Een geweldige film is het en ik zou deze dolgraag aan de kinderen hier op school willen laten zien.
Op school hebben we een Watch & Learn programma waarbij we met kinderen op pad gaan in de stad, erg leuk en leerzaam. Lees deze en deze blog maar eens.
Na het zien van deze film bedacht ik me dat we het Watch & Learn programma ook kunnen gebruiken om de kinderen een geweldige film als "I am Kalam" te laten zien en er zijn talloze andere films/documentaires die ik nog kan bedenken.
Begrijp me niet verkeerd ik wil de kinderen niet voor de TV plakken er komt ook geen 'Indiase digitenne' abonnement. Op pad gaan in de stad en dingen ervaren blijft het belangrijkste! Maar een TV kan wel een fantastisch gebruiksmiddel zijn om de kinderen op een andere manier te inspireren en ze meer te leren.
We hebben hier op school alleen de middelen niet voor. Geen TV en geen DVD speler. Het zou geweldig zijn om deze voor de school aan te kunnen schaffen.
Zou jij me kunnen helpen om het klaslokaal van klas 4 om te toveren tot een klein 'theater'. Wat een aanwinst zou dat voor ons zijn! Bijgevoegd vind je foto's van het lokaal waar de TV komt te  
hangen. Een gesprek met een distributeur van Sony heeft mij geleerd dat een scherm en DVD speler ons ongeveer  € 550,-  gaan kosten.
Lieve groet,
Debby

Na het lezen van deze oproep heb ik gelijk mijn internetbankieren opgestart en een eerste bijdrage voor dit goede doel overgemaakt. Het begin is er. Nu nog een paar honderd euro. Dat moeten wij  met elkaar gemakkelijk kunnen ophoesten.
Bij deze roep ik jullie allemaal op om mee te helpen. Laten wij van de TV een TV schenken aan Debby en haar geweldige project in India. Er is geen goed doel waar je zo direct ziet wat er met je geld gebeurt!
Debby is nog twee weken in India en voor zij terug komt zou het mooi zijn als ze nog een foto kan maken van de TV aan de muur in het lokaal van groep 4. 
Doen dus. Nu!
Alsjeblieft.

ABN-AMRO 44.16.24.383
t.n.v. Stichting Duniya, Bantega
OVV TV SCHERM voor school




3 opmerkingen:

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.