Onderstaand verhaal plaatste ik eerder op mijn weblog. Om precies te zijn op 21 december 2009. Maar deze week kan hij best op herhaling:
Ergens hier op zolder moet een verhuisdoos met oude VHS videobanden staan. Die heb ik voor het laatst in mijn handen gehad toen ik plaats moest maken voor een tweede kinderkamer. Ik weet zeker dat de tape die ik zoek er in zit. Alleen staat die doos nu helemaal achteraan. Ik breek zowat mijn rug.
Op 27 mei 1995, twee
dagen na de indrukwekkende huldiging van Ajax, liep het Museumplein weer vol.
Deze keer voor de Rolling Stones, die optraden in Paradiso en het concert was
live te zien op een groot videoscherm, dat stond opgesteld voor het
concertgebouw. Het was een zwoele avond en er hoefde niets betaald te worden.
Duizenden Amsterdammers en Stones-liefhebbers waren op dit bijzondere evenement
afgekomen.
Ik heb een band van
die avond, want in die dagen werkte ik voor AT5 en mocht ik meewerken aan een
sfeerverslag. Met verslaggever Joost van Krieken en een oude LDK91 met click-on
Betacam SP recorder ben ik de hele avond op pad geweest. We hebben vooral veel
mensen geïnterviewd en tussendoor flarden van het optreden op dat grootbeeld scherm
gedraaid. Een shot staat me nog bij en dat is een close-up van een zonnebril,
met daarin het spiegelbeeld van de vidiwall waarop net Mick Jagger van dichtbij
te zien is. Daar was ik toen heel trots op.
De doos heb ik
eindelijk te pakken. Zo’n zolder is handig om spullen op te slaan die je nooit
meer nodig hebt, maar als je iets zoekt is het een crime. Mijn rug protesteert.
Het is hier benauwd. De band die ik zoek is natuurlijk de allerlaatste die ik
bekijk. Hij zat helemaal onderin. Nu hopen dat er nog iets op staat.
Eerder op die avond in
’95 waren Joost en ik op bezoek bij Richard Jansen, gitarist van Fatal Flowers.
Hij moest in ons programma als een soort deskundige iets meer vertellen over de
Rolling Stones en hun muziek. Met hem hadden we plaatjes gedraaid en hij deed
op zijn ontstemde gitaar voor wat zo typisch is aan het geluid van de Stones.
Dat interview met
Richard Jansen is de reden waarom ik de oude band heb opgezocht. Nu nog een
apparaat vinden waarop ik die tape kan afspelen. Dat moet ook ergens op zolder
tussen de dozen liggen. Het is een tv-tje met een ingebouwde VHS player. Het
ding staat helemaal op een herniaplek. Wat een vreselijke zoektocht is dit.
Joost van Krieken
vroeg aan Jansen wat hij het allerbeste Stones nummer vond. Die nam daarop de
LP Sticky Fingers uit de prachtige -door Warhol ontworpen- hoes en legde de
naald van zijn pick-up bij het begin van Wild Horses. En terwijl ik luisterde
naar de eerste gitaarklanken en een close-up maakte van de plaat op de
draaitafel noemde Richard Jansen dit ‘het meest intense, het meest emotionele
Stones nummer. Misschien wel het meest eerlijke Stones nummer.’ En dat ben ik
nooit vergeten.
Inmiddels zit ik met
die tv naast me op tafel te kijken naar een programma waarvan ik dacht dat het
veel beter was. Het was een van de hoogtepunten uit het begin van mijn carrière.
De eerste keer dat ik Mick Jagger voor de camera had, toen hij van een bootje
stapte en aan de achterkant bij Paradiso binnen liep. Ik was al jaren fan, maar
duidelijk geen echte kenner.
In Paradiso speelden
de Rolling Stones Wild Horses en op het plein herkende ik het direct als het
nummer waarvan Jansen eerder op de avond had gezegd dat dit misschien wel het
aller beste Stones nummer was. Later kwam de cd Stripped uit en daar staat de
Paradiso versie van Wild Horses op. Die heb ik inmiddels waarschijnlijk
honderden keren gedraaid. Want vanaf die avond in Amsterdam ben ik helemaal gek
van Wild Horses. Richard Jansen had absoluut gelijk. Hij opende mijn ogen.
Nu zie ik op die oude
jengelende videoband (met de tracking komt het niet meer goed) dat het
zonnebrilshot met die close-up van Mick Jagger ook zit in een fragment van Wild
Horses.
Aan het eind van de
avond, toen het concert al een tijdje was afgelopen en wij terug liepen naar de
AT5 studio, kwam ik Carrien Holties tegen. In die tijd was zij nieuwslezeres en
verslaggeefster bij de zender. Ze had een dag voor het concert een reportage
gemaakt over Bernard Fowler, de achtergrondzanger van de Stones, en via hem een
kaartje gekregen voor Paradiso. Carrien wist dat ik Stones fan was. Ze vertelde
na afloop dat ze me nog gezocht had, want vlak voor het optreden kreeg ze een
extra ticket.
Niet veel later heb ik
mijn eerste mobiele telefoon gekocht. Ik had daar natuurlijk bij willen zijn en
baalde als een stekker, maar dan had ik wel het interview met Richard Jansen
moeten missen. Dat zou ook weer zonde zijn geweest, want het is toch grappig dat ik zelf
het moment heb vastgelegd waarop ik mijn favoriete Stones-nummer allertijden
ontdekte.
Leuk om terug te kunnen kijken en na 20 jaar is het nog altijd bijzonder.
BeantwoordenVerwijderen