Onderstaande column schreef ik voor Broadcast Magazine en staat in het juli-nummer:
‘Oh
ja, we moeten nog even een promo opnemen!’
Dit zinnetje wordt menigmaal
pas uitgesproken als de cameraploeg reeds in de veronderstelling verkeert dat de
klus geklaard is. Soms tijdens het opruimen. Een enkele keer zelfs als de
camera, het licht en geluid al zijn ingepakt. Ik heb het meegemaakt dat de auto
al gestart was. Gelukkig zijn cameraploegen altijd flexibel en dienstbaar. Dus
wordt alles fluitend uitgepakt en weer in stelling gebracht voor het opnemen
van een wervend tekstje. Het kost extra tijd en dus geld, maar kennelijk is dat
nooit erg. In zulke (nood)gevallen moet vaak ook nog worden vergaderd of gebeld
over de inhoud.
Ik weet dat er in Hilversum
specialisten rondlopen, die alles weten van pakkende promo’s. Mannetjes die
precies weten hoe je kijkers naar een programma lokt. Die de allermooiste filmpjes
kunnen maken, met een juiste tekst, goede muziek en graphics. Als het geen
televisie was zou je over ‘trailers’ spreken. Alleen heb ik deze deskundige mensen
op locatie nog nooit mogen ontmoeten. Kennelijk zitten zij permanent opgesloten
in editsets of in andere donkere kelders van de Oostblok-bunkers op het
Mediapark. Bij de programma’s waar ik voor werk is de promo meestal een
tussendoortje. Het stiefkindje van de televisie. Het is een dingetje van de
eindredacteur en als die er niet is mag een bureauredacteur het opknappen.
Desnoods de regisseur of een producer. Uiteraard in samenspraak met de
presentator van dienst. Met een beetje pech gaat de cameraman zich er ook mee
bemoeien en wordt zo’n promotekst uiteindelijk, na lang polderen, een slap compromis
boordevol clichés.
‘Vanavond
in …’ en dan een opsomming
van namen of onderwerpen. Heel standaard. Presentator in beeld. Ruim medium.
Voor de zekerheid nemen we ook nog een tekstje op met ‘Morgen in …’ eentje met ‘Dinsdag
in … ‘ en een versie met ‘Straks na
de reclame…’
Het liefst alles in tien
varianten. Weggooien kan altijd nog. Of, zoals ze dat in Omroepland altijd mooi
weten te zeggen: ‘Voor de heb!’
Dan heb je nog de teaser, de cold open en de volgende week
in…
Pijnlijk voor de cameraman
in kwestie is het feit dat ze in de eindmontage altijd nog een prominente
vormgeving over het beeld heen kwakken. Je weet alleen nooit waar. Het is als
appelmoes over de sushi; die altijd overheersende huisstijl van de zender. Daarna
blijft er niets over van de zorgvuldig opgebouwde compositie. In veel gevallen
komen de logo’s en titels dwars over het hoofd van de presentator.
Dit is storend en
ergerlijk, maar het hoort erbij en je verandert er toch niets aan. Bovendien is
het slechts een promo. Er is echter één ding waar ik me wel mateloos aan
irriteer en dat betreft de slottekst van alle presentatoren die even een promo
doen. Volgens mij hebben we het al gauw over de helft van alle promo’s op tv.
Als je er eens op gaat letten word je er dol van.
Daarom wil ik alle
presentatoren van Nederland bij deze oproepen om voortaan alert te zijn.
Evenals onze eindredacteuren, bureauredacteuren en andere tekstschrijvers. Opnameleiders
mogen wat mij betreft direct in beeld springen als ze het weer horen en ik wil
al mijn cameracollega’s oproepen om in het vervolg resoluut op STOP te drukken
als de volgende woorden voorbij komen. Na vandaag moet het definitief afgelopen
zijn met die denigrerende woordjes en het nog net niet opgeheven vingertje. Het
moet verboden worden dat iedere presentator, aan het eind van elke promo, tegen
de mensen in de huiskamer zegt:
‘…KIJKEN
DUS!’
Bijna even ergerlijk en fantasieloos:....... Mis Het Niet!
BeantwoordenVerwijderenHet is hetzelfde als "Klik hier" op internet... Ergerlijk, maar vaak werkt het wel.
BeantwoordenVerwijderenMaar: ik had vroeger altijd een screenshot (vaak een nagetekende versie) van de vormgeving bij me (of in mijn hoofd) als er een promo opgenomen moest worden. Heel handig! Scheelt ongeveer de helft van alle argumenten om iets op een bepaalde manier juist wel te doen. ;-)