donderdag 7 mei 2015

over misverstanden en communicatie gesproken...

Ik vond mezelf extreem grappig toen ik deze week, in een klein half uurtje, een vacature in elkaar had geflanst op basis van een stuk of tien oproepen die ik had gevonden op de Facebookpagina’s Mediaborrel Noord en TV Productie Punt. De overdrijving leek mij duidelijk genoeg en dus plaatste ik deze column zonder enige introductie op mijn blog.
Een aantal vaste lezers van Reinonline reageerden op mijn Facebookpagina zoals ik had verwacht. De ‘likes’ stroomden binnen. Mijn blog werd een paar honderd keer aangeklikt. Niets aan de hand.
Een meisje wilde via Twitter weten of het een serieuze vacature betrof of niet. Ik moest even gniffelen. Als je niet door had dat het hier satire betrof dan…
Tot ik gisterenavond laat even de statistiekenpagina van mijn blog checkte. Opeens had ik in een dag tijd drieduizend bezoekers, terwijl dat er normaal gesproken tussen de twee- en driehonderd op een dag zijn. Ook had ik een stuk of vijftien reacties op mijn blog ontvangen, terwijl daar nog maar zelden iemand een opmerking plaatst. Er was duidelijk iets aan de hand. Ergens had iemand reclame gemaakt voor mijn ‘vacature’.
Al snel kwam ik op de pagina Reddit.com en daar had iemand een link geplaatst naar mijn vacaturecolumn. Er stonden een stuk of vijfendertig reacties onder. Allemaal in het Engels, wat ik vreemd vind, en enkele waar de honden geen brood van lusten. Ik schrok me een hoedje. Een paar voorbeelden :





Ik weet niet precies wat Reddit voor pagina is en wie deze pagina bezoeken, maar het is helder dat niet iedereen eenzelfde gevoel voor humor heeft. Mensen kunnen verhaaltjes dus totaal verschillend opvatten. Hoe duidelijk kan je zijn? Hoe had ik nog meer moeten overdrijven? Of is er misschien wel een verschil tussen Belgen en Nederlanders? 
Je kan je ook afvragen wie er reageren. Ik heb geen idee, maar een paar duizend mensen niet. Ik geloof niet dat ik alle reacties heel persoonlijk moet opvatten. Ondertussen ben ik blij met de extra lezers en voor de duidelijkheid zal ik het toch maar even uitleggen: 

Mijn vorige blog met de titel ‘vacature / gezocht / met spoed’ is bedoeld als grapje. Sarcastisch, satirisch of cynisch; dat maakt mij niet uit.
Alleen niet serieus.

Ik herhaal: NIET SERIEUS!


En dan een dag later op die site: Een reactie op mijn reactie.





3 opmerkingen:

  1. Het is toch triest dat sommigen je bericht serieus namen.
    Ik ben een groot voorstander van een surfbewijs.
    Zonder rijbewijs mag je niet rijden, maar iedere minkukel mag zo maar de elektronische snelweg op.
    Eerst flink wat theorie over humor en dan misschien voorzichtig een keertje surfen onder begeleiding van een instructeur?

    En nu maar wachten op boze reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jan Rein,

    Niks van aantrekken, alleen de directe reacties op je blog lijken mij van belang.

    Meningen van internetters die tijd hebben om een origineel in het Nederlands geschreven blog te vertalen, en er dan op te reageren ? En daar dan weer reacties op ? Man, laat waaien !!

    Ja, ik dacht bij eerste lezing dat een grap was, en een slechte. Ik vond de grap met een gratis boek voor de 1e tien reacties een veel betere, VOL ingetuind ;-)

    Vergeet niet waarom de Nederlandse TV is vergeven van de programma's die jij en ik weigeren te bekijken. De kijkers van _die_ programma's behoren tot dezelfde groep die bij het lezen van een blog met meer dan 3 regels een grap niet meer kan herkennen.

    Ik vind je verhalende blogs een plezier om te lezen, een geeft ons een inkijkje over wat er achter de schermen gebeurd, Ga daar vooral mee door !

    Dat is het, het ga je goed Jan Rein.
    Met vriendelijke groet,
    Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmmm, je had de datum toch op 1 april moeten zetten.....

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.