Ik ben niet zo van de barricaden en hoewel ik
regelmatig de behoefte voel om me in een blog of op de social media te mengen
in actuele nationale discussies, weet ik me nog best vaak te beheersen. Makkelijk
praten en ongenuanceerd roepen laat ik graag over aan anderen, maar vandaag
maken we ons massaal druk over de toekomst van Sesamstraat en nu lukt het mij niet
om me in te houden. Ik heb ook een mening!
Ik reageer primair op de nieuwsberichten die ik
lees. Mijn vrienden van Sesamstraat heb ik niet gesproken. Van de NPO heb ik
nog niemand aan de lijn gehad en zelfs met actievoerder Jan Slagter heb ik nog
geen contact gehad. Wel zag ik toevallig vanmorgen een ledenwerfspotje van Max
op tv waarin onze strijdbare Jan beweert dat staatssecretaris Sander Dekker de publieke
omroep sloopt en dat onze favoriete programma’s dreigen te verdwijnen. Terwijl
ik bij het Sesamstraat-nieuws van vandaag toch echt de indruk krijg dat het de
NPO zelf is die hier harakiri pleegt.
De NPO heeft in al haar wijsheid besloten dat Sesamstraat
gaat verhuizen van NPO1 naar het digitale themakanaal Zapp Xtra. Ze schreeuwen
van de daken dat het programma gewoon blijft bestaan en dat de kijkcijfers nu
ook al tegen vallen. Dat zal best, maar Sesamstraat is in mijn ogen waar de publieke
omroep voor staat. Het is juist dé taak van de publieke omroep om zulke
programma’s uit te zenden. Meer dan het keuvelprogramma Tijd voor Max of het
schitterende Heel Holland Bakt, om maar wat te noemen.
In 2009 werden de uitzendtijden van Sesamstraat al
aangepast. Het programma verhuisde naar een minder gunstig tijdstip. Daar
maakten velen, waar onder ik, zich enorm druk over. Toch gebeurde het.
Vervolgens kelderden de kijkcijfers alleen maar verder natuurlijk.
Het lijkt er op dat er nu een tweede stap gezet
wordt om het programma langzaam maar zeker de nek om te draaien. Het is een
duur programma en het zal best dat er steeds minder kinderen naar kijken nu het
aanbod van andere kinderprogramma’s en spelletjes op internet enorm is
toegenomen. Maar Sesamstraat is een zeer educatief programma voor kleuters met
regelmatig een serieuze boodschap voor kinderen én ouders. Dit is juist iets
wat de commerciële omroepen niet maken. Als je dat langzaam weg propt, dan
wordt het steeds makkelijker om uiteindelijk te roepen dat er nog meer op
bezuinigd kan worden en blijft er inderdaad geen kijker meer over.
Ik voorspel dat Pino, Tommie, Ieniemienie, Bert
en Ernie op deze manier nooit hun vijftig jarig jubileum zullen halen, terwijl
de publieke omroep juist in zulke programma’s moet investeren. Geld erbij!
Sesamstraat, Het Klokhuis en Het Jeugdjournaal verdienen een prominente plek in
de vooravond. Op welke zender, dat maakt geen bal uit. Ik geloof niet dat er op
alle drie de netten geen plek is voor dit juweeltje van de Nederlandse televisie.
Maak dat de kat wijs.
Je Suis Tommie! Poehey hoppa.
Goed gesproken!
BeantwoordenVerwijderenEnnnnnn met Pino op de foto in Sesamstraat, wie wil dat niet.
Ik ben weer eens bijgelezen, leuke blog Jan-Rein.
Neef Frens