vrijdag 6 november 2015

poehey

Ik ben niet zo van de barricaden en hoewel ik regelmatig de behoefte voel om me in een blog of op de social media te mengen in actuele nationale discussies, weet ik me nog best vaak te beheersen. Makkelijk praten en ongenuanceerd roepen laat ik graag over aan anderen, maar vandaag maken we ons massaal druk over de toekomst van Sesamstraat en nu lukt het mij niet om me in te houden. Ik heb ook een mening!

Ik reageer primair op de nieuwsberichten die ik lees. Mijn vrienden van Sesamstraat heb ik niet gesproken. Van de NPO heb ik nog niemand aan de lijn gehad en zelfs met actievoerder Jan Slagter heb ik nog geen contact gehad. Wel zag ik toevallig vanmorgen een ledenwerfspotje van Max op tv waarin onze strijdbare Jan beweert dat staatssecretaris Sander Dekker de publieke omroep sloopt en dat onze favoriete programma’s dreigen te verdwijnen. Terwijl ik bij het Sesamstraat-nieuws van vandaag toch echt de indruk krijg dat het de NPO zelf is die hier harakiri pleegt.
De NPO heeft in al haar wijsheid besloten dat Sesamstraat gaat verhuizen van NPO1 naar het digitale themakanaal Zapp Xtra. Ze schreeuwen van de daken dat het programma gewoon blijft bestaan en dat de kijkcijfers nu ook al tegen vallen. Dat zal best, maar Sesamstraat is in mijn ogen waar de publieke omroep voor staat. Het is juist dé taak van de publieke omroep om zulke programma’s uit te zenden. Meer dan het keuvelprogramma Tijd voor Max of het schitterende Heel Holland Bakt, om maar wat te noemen.
In 2009 werden de uitzendtijden van Sesamstraat al aangepast. Het programma verhuisde naar een minder gunstig tijdstip. Daar maakten velen, waar onder ik, zich enorm druk over. Toch gebeurde het. Vervolgens kelderden de kijkcijfers alleen maar verder natuurlijk.
Het lijkt er op dat er nu een tweede stap gezet wordt om het programma langzaam maar zeker de nek om te draaien. Het is een duur programma en het zal best dat er steeds minder kinderen naar kijken nu het aanbod van andere kinderprogramma’s en spelletjes op internet enorm is toegenomen. Maar Sesamstraat is een zeer educatief programma voor kleuters met regelmatig een serieuze boodschap voor kinderen én ouders. Dit is juist iets wat de commerciële omroepen niet maken. Als je dat langzaam weg propt, dan wordt het steeds makkelijker om uiteindelijk te roepen dat er nog meer op bezuinigd kan worden en blijft er inderdaad geen kijker meer over.
Ik voorspel dat Pino, Tommie, Ieniemienie, Bert en Ernie op deze manier nooit hun vijftig jarig jubileum zullen halen, terwijl de publieke omroep juist in zulke programma’s moet investeren. Geld erbij! Sesamstraat, Het Klokhuis en Het Jeugdjournaal verdienen een prominente plek in de vooravond. Op welke zender, dat maakt geen bal uit. Ik geloof niet dat er op alle drie de netten geen plek is voor dit juweeltje van de Nederlandse televisie. Maak dat de kat wijs.


Je Suis Tommie! Poehey hoppa.



1 opmerking:

  1. Goed gesproken!
    Ennnnnn met Pino op de foto in Sesamstraat, wie wil dat niet.
    Ik ben weer eens bijgelezen, leuke blog Jan-Rein.

    Neef Frens

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.