vrijdag 19 januari 2007

NOB Fieldproduction

Hilversum. Ergens in 1995 liep ik voor het eerst alleen in de garage van NOB Fieldproduction, onder het Reportagecentrum op het MediaPark. Het was al laat, bijna alle auto’s stonden binnen. Ze waren gespoten in de grijs-zwarte NOB huisstijl en op de achterkanten stond met witte letters TELEVISIE.
Ik was anderhalf jaar cameraman en kreeg bij Field een stoomcursus, omdat het Sportjournaal uitbreidde van twee naar drie ENG’s per een dag. Die avond had ik meegelopen met Jan Eeckelaert, die me leerde hoe je een voetbalwedstrijd in beeld brengt met één camera.
Werken voor het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf was een jongensdroom die uit kwam. Een paar jaar eerder had ik nog suikerzakjes met NOB logo gejat bij een opname van Wie Ben Ik en die had ik in mijn Lokale Omroep plakboek geplakt.
Nu stond ik in de Fieldgarage en had ik net een van die vele ENG-wagens geparkeerd. Volgens mijn herinnering heb ik de tijd genomen om rustig tot me door te laten dringen dat ik eindelijk in Hilversum werkte. Ik had het geschopt tot cameraman ENG bij de landelijke televisie. De toegang tot die garage was voor mij het definitieve bewijs.

Er is veel veranderd. De Renault Espace is vervangen door Peugeots en het is tegenwoordig niet verstandig om al te groot TELEVISIE op je voertuig te schrijven. Daar heb je in grote steden eerder last dan voordeel van. Betacam SP is bijna uitgestorven en XDCAM lijkt voorlopig de norm, hoewel Digital Betacam nog erg populair is. De LDK-491, waarop ik in de jaren ’90 heb leren werken is inmiddels een museumstuk.
Field ging samen met Camco. De gloriejaren waren voorbij en het bedrijf moest reorganiseren. We kregen de onhandige naam CamCompany, maar al een paar jaar later krabden we de stickertjes weer van onze materialen. Het werd DutchView ENG.
Onze thuisbasis is al vijf jaar de Hilversumse Arendstraat. Daar waren de huurprijzen lager dan op het MediaPark. Ik zeg 'waren', want inmiddels is besloten dat we terug gaan naar onze oude vertrouwde Fieldgarage. Omdat het goedkoper is…

Vanmiddag kreeg ik een rondleiding in ons voormalige én toekomstige bedrijfspand. De verhalen borrelden gelijk boven en ik moest denken aan mijn NOB-debuut in 1995.
Als ik toen, dromend in die garage, van een geest had gehoord dat ik het zou schoppen tot cameraman in de Tour de France, bij Olympische Spelen, Boudewijn Büch, Klokhuis, Jules Unlimited, diverse documentaires en Formule1, dan was ik zeker van mijn geloof gevallen. Twaalf jaar later ben ik duizenden prachtige projecten verder. De wereld meerdere keren rond. En als we over een maandje verhuizen naar het MediaPark, is ook dat cirkeltje weer rond.

2 opmerkingen:

  1. Grappig zeg, ik heb rond die tijd daar ook rond gelopen.
    Nog meer mensen naar het Mediapark? Er is nu al zo weinig parkeer ruimte :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.