zaterdag 20 januari 2007

pilot

Amsterdam. Heel Hilversum piekert zich suf, in de hoop een nieuwe Big Brother te bedenken. We zoeken massaal naar een kijkcijferhit met internationale mogelijkheden.
Het is leuk om over formats na te denken. In mijn laptop staan tientallen halve ideeën die het verdienen om een keer rustig uitgewerkt te worden. Wat dat betreft zou het goed zijn als ik een keer een been breek. Dan heb ik tijd om te werken aan de opvolger van 'Wie is de mol?'
Mijn voorkeur gaat uit naar spectaculair amusement in het genre van Peking Express, de Mol, Expeditie Robinson, Wanted en Op Jacht naar de Schat. Leuk om naar te kijken en te gek om te maken. Vandaag heb ik ontdekt dat producent Park Lane en de AVRO wat dat betreft goud in handen hebben.
In stormachtig Amsterdam hebben we geprobeerd de pilot te filmen voor een nieuw format. Het lukte niet zoals we wilden, want de helikopter mocht niet boven de stad vliegen. Schiphol had deze aanvliegroute nodig vanwege de wind. Dus hebben we niet meer dan een uitgebreide test gedaan, maar ik ben super enthousiast.
Over de inhoud kan ik helaas niets zeggen, want in Omroepland werken niet alleen lieverdjes. Wat ik zag was spectaculair en vernieuwend. Spannend ook. Visueel sterk. Televisie met een hoofdletter. Inhoudelijk niet eenvoudig, maar interessant. TV zoals TV gemaakt moet worden.
Het was goed dat we een deel hebben kunnen testen. Er kwamen belangrijke pijnpunten boven water, want het is een buitengewoon complexe productie. Veel camera's en een ingewikkelde logistiek. Meer kan ik niet zeggen.
Mag niet en wil ik niet.
Voor het eerst in tijden heb ik weer eens interessante discussies met collega's gevoerd over het draaien van een eigentijds programma. Over stijl, instellingen, bewegingen en tempo. Ik ontdekte dat een aantal opvattingen zo in mijn systeem zitten dat ik ze moeilijk overboord gooi. Het is leerzaam om eens met nieuwe vrienden te werken.
Ik hoop dat we binnenkort de echte pilot kunnen draaien en dat alle beslissers bij de AVRO net zo enthousiast zijn als ik. Ze moeten met een grote zak geld over de brug komen, maar dan beloof ik dat ze het volgend jaar hun eigen Televisier Ring winnen, het Gouden Beeld, een Emmy en de Gouden Roos.
Dit format heeft alles in zich om uit te groeien tot een internationaal succesnummer. Ik denk dat we iets neer kunnen zetten waar zelfs de BBC jaloers op is.
Nieuwsgierig? Ik zeg niks.

Een kleine waarschuwing aan de mensen van Park Lane. Als ze het wagen dit programma te maken zonder mij, dan sta ik niet voor de gevolgen in en vallen er misschien zelfs doden. Dit moet ik meemaken!

3 opmerkingen:

  1. Over stijl, vorm en snelheid heb ik ook nog wel 'n mening maar beloof me een ding: maak geen scheve shots! Die zijn zoooo 90's... Ik kan het weten want ik heb er in het verleden te veel gemaakt! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooooh je hebt me nu wel supernieuwsgierig gemaakt hoor..
    Big brother in Engeland liep trouwens akelig uit de hand zag ik op de BBC, het zorgde zelfs voor spanningen tussen India en Engeland
    ongelooflijk....
    Heb er alle vertrouwen in dat het
    sensationeel(in de goede zin van het woord)goeie tv wordt.
    groetjes Vivianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gek dat je zo geheimzinnig doet terwijl oplettend Nederland al lang weet dat je waarschijnlijk The Phone bedoelt...?! De distrubuteur van dit in jouw ogen briljante format doet er een stuk minder geheimzinnig over. (Zo horen we ook dat de techniek de pilot al onmogelijk maakt, laat staan de rest van de serie). Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.