Melbourne, Australië. Patrick werkte vroeger voor ons. Hij was SNG-operator en in die functie verantwoordelijk voor de verbindingen en alle techniek op locatie. Een paar jaar geleden liet hij ons in de steek. Met een riante aanbieding op zak kroop hij achter een bureau, maar al snel kreeg hij heimwee naar de rock 'n roll-wereld die Formule1 heet. Hij kwam in contact met mensen van RTL Duitsland en maakte na een paar jaar een geweldige comeback op het Grandprix TV compound.
Patrick is tegenwoordig Obersturmbahnfuhrer Techniek Formel Eins RTL Deutschland. Een verantwoordelijk baantje. Hij kan er mooie verhalen over vertellen en die geven een aardig kijkje in de televisiekeuken van onze oosterburen. Daar hebben ze namelijk iets hogere budgetten, spelen ze andere politieke spelletjes en werken ze volgens een hiërarchie waar wij bang van worden.
Naar een race op de Duitse RTL kijken tien keer zoveel mensen dan naar een Grandprix op een Nederlandse zender. Logisch want in Duitsland wonen meer mensen en ze hebben meer met auto's. De reclame-inkomsten zijn daardoor veel hoger en dus is ook het budget van RTL Duitsland niet te vergelijken met de zakcent die RTL7 uitgeeft aan Formule1.
Om maar even één simpele vergelijking te maken: Wij maken het programma hier op locatie met vijf personen, RTL Duitsland heeft er vijfenvijftig!
De rondleiding door de vier grote Portacabins van RTL, die Patrick me deze week gaf, duurde bijna een uur en nog had ik niet alles gezien. Ze hebben een berg techniek bij zich waar je U tegen zegt. Voor iedere Grandprix vliegen ze 8,6 ton materiaal de wereld over in vier en een halve vliegtuigcontainer.
Zo hebben ze bijvoorbeeld een server bij zich van 28 terrabyte en dat is anno 2007 best veel. Daar staat bijvoorbeeld het complete F1 archief van de afgelopen 20 jaar op. Ieder fragment dat ze ooit gedraaid hebben kunnen ze aan de hand van een paar simpele steekwoorden terugvinden. Zoek op 'Schumacher' en 'pinkelen' en je vindt verschillende scènes.
Beeld en geluid van twee van de vier camera's in de pits wordt ten alle tijden naar een mast op het TV compound gestraald. Het loopt direct binnen op de server, maar het gaat ook gelijktijdig in een lage resolutie naar de studio in Keulen. Daar archiveren ze alles op basis van steekwoorden en tijdcodes. Voor die communicatie gebruiken ze een permanente satellietverbinding met Duitsland die je kan vergelijken met een capaciteit van 120 analoge telefoonlijnen.
Alles is direct te bekijken op vier spotplekken hier in Melbourne en te gebruiken in de drie montagesets die ze hebben ingericht. Het mooiste is dat ze er in Keulen ook gelijk bij kunnen.
Elke twee weken bouwen de mannen van Patrick ergens bij een circuit een Master Control Room, waar de mannen van de NASA in Houston jaloers op zijn. Iedereen met een beetje verstand van televisietechniek loopt er likkebaardend binnen.
De apparatuur is funkelnagelneu, klaar voor de overgang naar High Defenition en voldoet aan de hoogste eisen. Bovendien hebben ze heel veel dubbel. Alleen al met de apparaten die niet gebruikt worden kan je half Afrika van televisiebeelden voorzien.
Met al die faciliteiten maken ze alleen het Duitstalige randprogramma, want de racebeelden krijgen ook zij van de 'host broadcaster'.
Ach, die Patrick heeft eigenlijk maar één probleem. Hij moet samenwerken met de Duitsers!
Patrick is tegenwoordig Obersturmbahnfuhrer Techniek Formel Eins RTL Deutschland. Een verantwoordelijk baantje. Hij kan er mooie verhalen over vertellen en die geven een aardig kijkje in de televisiekeuken van onze oosterburen. Daar hebben ze namelijk iets hogere budgetten, spelen ze andere politieke spelletjes en werken ze volgens een hiërarchie waar wij bang van worden.
Naar een race op de Duitse RTL kijken tien keer zoveel mensen dan naar een Grandprix op een Nederlandse zender. Logisch want in Duitsland wonen meer mensen en ze hebben meer met auto's. De reclame-inkomsten zijn daardoor veel hoger en dus is ook het budget van RTL Duitsland niet te vergelijken met de zakcent die RTL7 uitgeeft aan Formule1.
Om maar even één simpele vergelijking te maken: Wij maken het programma hier op locatie met vijf personen, RTL Duitsland heeft er vijfenvijftig!
De rondleiding door de vier grote Portacabins van RTL, die Patrick me deze week gaf, duurde bijna een uur en nog had ik niet alles gezien. Ze hebben een berg techniek bij zich waar je U tegen zegt. Voor iedere Grandprix vliegen ze 8,6 ton materiaal de wereld over in vier en een halve vliegtuigcontainer.
Zo hebben ze bijvoorbeeld een server bij zich van 28 terrabyte en dat is anno 2007 best veel. Daar staat bijvoorbeeld het complete F1 archief van de afgelopen 20 jaar op. Ieder fragment dat ze ooit gedraaid hebben kunnen ze aan de hand van een paar simpele steekwoorden terugvinden. Zoek op 'Schumacher' en 'pinkelen' en je vindt verschillende scènes.
Beeld en geluid van twee van de vier camera's in de pits wordt ten alle tijden naar een mast op het TV compound gestraald. Het loopt direct binnen op de server, maar het gaat ook gelijktijdig in een lage resolutie naar de studio in Keulen. Daar archiveren ze alles op basis van steekwoorden en tijdcodes. Voor die communicatie gebruiken ze een permanente satellietverbinding met Duitsland die je kan vergelijken met een capaciteit van 120 analoge telefoonlijnen.
Alles is direct te bekijken op vier spotplekken hier in Melbourne en te gebruiken in de drie montagesets die ze hebben ingericht. Het mooiste is dat ze er in Keulen ook gelijk bij kunnen.
Elke twee weken bouwen de mannen van Patrick ergens bij een circuit een Master Control Room, waar de mannen van de NASA in Houston jaloers op zijn. Iedereen met een beetje verstand van televisietechniek loopt er likkebaardend binnen.
De apparatuur is funkelnagelneu, klaar voor de overgang naar High Defenition en voldoet aan de hoogste eisen. Bovendien hebben ze heel veel dubbel. Alleen al met de apparaten die niet gebruikt worden kan je half Afrika van televisiebeelden voorzien.
Met al die faciliteiten maken ze alleen het Duitstalige randprogramma, want de racebeelden krijgen ook zij van de 'host broadcaster'.
Ach, die Patrick heeft eigenlijk maar één probleem. Hij moet samenwerken met de Duitsers!
Allemachtig wat een spullen staan er alleen al op deze foto. Leuk om ons een kijkje in de Duitse TV keuken te geven.
BeantwoordenVerwijderenKeep up the good work :-)