woensdag 4 juli 2007

VARA

Hilversum. In mijn persoonlijke top 10 van onvergetelijke klussen (tot nu toe) scoren een aantal VARA programma's erg hoog. De mooiste televisiereizen heb ik gemaakt in opdracht van de club van Vera Keur, maar het is allemaal alweer een tijd geleden. De laatste jaren maakt deze omroep vooral studioprogramma's en dat is natuurlijk ontzettend jammer. Voor mij.
Neem het zwarte gat dat is ontstaan na het stoppen van Jules Unlimited. Mijn vriend Geert Wilders zou spreken van een 'schande' of een 'grof schandaal'. Ik kan er nog steeds niet over uit dat iemand heeft durven besluiten om deze succesformule af te schieten. Zelfs na negentien seizoenen was de koek nog niet op. Het ging alleen mis omdat het budget steeds krapper werd. Eeuwig zonde.
Maar ook De Wereld van Boudewijn Büch heeft nooit een waardige opvolger gekregen. Een gemiste kans.
Natuurlijk doen programma's als De Wereld Draait Door of Pauw&Witteman het goed, maar het is veel van hetzelfde. Kassa3 vind ik voor het eerst sinds tijden weer een leuk ENG-programma*. Jammer genoeg wordt dat gedraaid door onze concurrenten.
Vandaag was ik eindelijk weer eens in het Net3-gebouw om even mee te denken over een nieuw format waar filmpjes in zitten die door cameraploegen op locatie worden gedraaid. Het voelde als thuis komen. Ik ontdekte dat ik de VARA heb gemist.
Mijn hoop is nu gevestigd op programmamakers, producenten, productiebureaumedewerkers en vooral op de chefjes van deze omroep. Dat zij maar veel interessante programma's bedenken die in het nieuwe seizoen gemaakt moeten worden en waarvoor ze mij kunnen gebruiken. Een begin is er. Nu de rest even inkoppen.

Jules Unlimited in Zuid Afrika, oktober 2000

* Een ENG-programma is een tv-programma dat is gedraaid met één camera en later is samengesteld in de montage. ENG staat voor Electronic News Gathering. Het is de verzamelnaam voor cameraploegen die werken met camcorders en over het algemeen bestaan uit een cameraman en een geluidsman. Jeweetwel zo'n mannetje met een dooie kat op een stok en een blauwe zak op zijn buik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.