woensdag 16 maart 2011

dans

Geert Wilders zal niet trots op me zijn. Van wat ik vandaag gedaan heb zullen zijn geblondeerde haren nog verder overeind gaan staan. Namens de NTR was ik namelijk bij het NDT.
De NTR is een omroep waar Wilders jeuk van krijgt, omdat deze ‘linkse club’ levensgevaarlijke programma’s maakt als Nieuwsuur en Het Klokhuis. Het Nederlands Dans Theater is een gesubsidieerde kunstinstelling en daar wil de PVV ook liever vandaag dan morgen een eind aan maken. Het is dat we niet met moslims aan de slag waren, anders was het helemaal fout geweest.
Maar Geert kan de rambam krijgen. Het was prachtig!
We hebben in Studio 1 van het Nederlands Dans Theater in Den Haag een duet opgenomen met twee jonge dansers. Marne en Myrthe van Opstel zijn broer en zus, afkomstig uit Arcen bij Venlo. Ze dansen allebei in NDT II en doen dat op zeer indrukwekkende wijze. Vanmiddag dansten ze voor ons een stuk uit de choreografie ‘Sleight of Hand’, op muziek van Philip Glass. Dat hebben we opgenomen voor het programma ‘Avond van de Jonge Danser’.
En terwijl ik daarmee bezig was realiseerde ik me dat ik hiervoor cameraman ben geworden. Het filmen van moderne dans is zo’n beetje het beste wat een cameraman kan overkomen. Zeker wanneer het dansers van hoog niveau betreft. Dan klopt alles. Elke beweging heeft een enorme intensiteit, blikken zijn zo strak dat je op slag verliefd kan worden en goede muziek maakt het helemaal af.
Je ziet gelijk hoe moeilijk het is, hoe inspannend en wat een concentratie dit vraagt van de dansers. Dan kan je als cameraman niet aankomen met het verzoek om het even tien keer opnieuw te doen. Dus moet je ook gelijk zo scherp mogelijk zijn. Het is ontzettend moeilijk om zo’n dans mooi in beeld te brengen, maar tegelijkertijd erg interessant om te doen. Alles komt bij elkaar; kadreren, scherp stellen, diafragmeren, soms voorzichtig zoomen, maar ook anticiperen en snel keuzes maken.
Wij hadden met de dansers afgesproken dat ze het stuk van ongeveer vijf minuten maximaal vier keer voor ons zouden doen. De eerste keer voor een ruim totaalshot, zodat ik ook kon zien wat deze choreografie in hield. De tweede keer zou ik ze ten voeten uit proberen te volgen en dan hadden we nog een derde en vierde take voor de spannende close opname.
Zo gezegd, zo gedaan.
Met een minimum aan lampen, de camera op statief en twee weggewerkte zendertjes voor het geluid van hun ademhaling gingen we aan de slag. Een meegebrachte dolly gooiden we al snel aan de kant, omdat de bandjes lek bleken te zijn. Toch was het niet erg dat de camera niet bewoog.
Goede dans hoeft niet opgeleukt te worden door cameramensen en regisseurs. Je moet gewoon zo simpel mogelijk proberen te registeren wat er gebeurt. En dat is al moeilijk genoeg.
De ruime versie stond er zo op. Tijdens de tweede take zat ik op een klein krukje naast het statief. Letterlijk op het puntje van mijn stoel. In opperste concentratie. Natuurlijk was het beter geweest als ik ook maanden met dit koppel had gerepeteerd, maar toch voelde ik me tijdens de dans al snel een beetje een onderdeel van het geheel. Zo vloeiend mogelijk bewoog ik de camera mee met de dansers. Op sommige momenten ging dat heel goed.
De derde take was voor mij de moeilijkste. Nu ging het om de blikken, de koppen, de inspanning en de emotie. Zo close mogelijk. Scherp hebben en houden. Vloeiend bewegen en soepeltjes inspelen op de acties van de dansers. Ik ging er helemaal in op. Even was er niets anders meer dan die twee prachtige lichamen en mijn tegenlicht.
En toen was het klaar. De regisseur en ik keken elkaar aan. Het was goed zo. Natuurlijk zat er meer in, maar dat zouden we er niet uit halen met nog een vierde run. Dan zouden we het veel vaker moeten doen. Wat mij betreft had dat wel gemogen, maar ik vrees dat de dansers er niet beter van zouden gaan dansen. Bezweet keken ze ons vragend aan.
Klaar!
En dat was jammer. Want nu is de vraag wanneer ik weer mag. Waarschijnlijk moet ik maanden, misschien wel een jaar of nog langer wachten op zo’n klus. Dus vind ik eigenlijk dat de subsidiekraan van instellingen als het NDT verder open gedraaid kan worden en er mag ook meer geld richting NTR. Wat mij betreft worden er dagelijks opnamen gemaakt in die studio. Er moet meer moderne dans op televisie!
Veel meer.


5 opmerkingen:

  1. Ik ben laatst naar de film "Black Swan" geweest. Heel erg mooi, spannend en vooral heel indrukwekkend!

    Die witte en broer en zus komen dan wel weer alledrie uit Venlo. Toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja.... Arcen en Venlo dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed geschreven en wat een mooie foto. Kan mij zo voorstellen dat dit naar meer smaakt.Je eigen plek in dit geheel zo mooi neergezet.Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die witte kan toch niet dansen....?
    Ze hebben ook lekker bier uit Arcen

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.