Cameramensen zijn zwartwerkers en het 'verzwarten’ van de kledingkast is dan ook een veel voorkomend fenomeen. Langzaam, maar zeker sluipen er meer en meer zwarte broeken, T-shirts, polo's, truien, hoodies en jassen in de garderobe van beroepsfilmers. Het is een gevolg van de standaard callsheettekst 'zwarte kleding verplicht'. Wat voor de bankemployee een goedkoop maatpak is, dat is voor de cameraman een zwarte spijkerbroek met zwart poloshirt of zwart shirt met lange mouwen.
Sinds ik een paar jaar geleden ben gaan freelancen is ook mijn kledingvoorraad aan de beurt. Het was al geen kleurrijke bedoeling, maar het wordt steeds donkerder. Dat heeft dus niets met mijn stemmingen te maken; meer met het type werk dat ik doe. Want vooral bij meer-camera producties (in de studio of op locatie), waar cameramensen in elkaars shot kunnen staan, zijn schutkleuren gewenst. En een goede schutkleur in de studio of on stage is zwart.
Meestal!
Bij AT5 ben ik ooit streng toegesproken door een overijverig productie sterretje, omdat ik me niet gehouden had aan de copypaste tekst over zwarte kleding op het callsheet*. Ze vond dat ik een te grijze broek aan had en dat ik maar een zwarte broek moest gaan kopen. Alleen was er eerst een repetitie en kwam ik met mijn donkergrijze outfit in een spierwitte studio. Wit decor, witte horizondoeken en overal licht. Alsof je in een knalrode outfit naar Sensation White gaat.
Vaker nog is zwarte kleding vereist tijdens klussen waarbij camera's helemaal niet bij elkaar in beeld komen. Dan is het niet erg om in het zwart gekleed te zijn, maar geen heilig moeten. Ach, het is ook geen halszaak, meer een constatering.
Inmiddels ben ik ook in het bezit van zo'n zwarte North Face jas die je niet zomaar op de kapstok bij een facilitair bedrijf moet hangen, want dan ontstaat er zeker verwarring. Ik heb meerdere zwarte broeken, een stapel zwarte shirts, polo's en truien èn ik heb zwarte schoenen. Wat de Belastingdienst betreft is het geen bedrijfskleding en dus niet aftrekbaar, terwijl er wel degelijk een bepaald patroon in zit.
En wat mijn schoeisel betreft: De Panama Jacks zijn inderdaad inmiddels donkergrijs. Die komen alleen door de ballotage als die voormalig AT5 collega niet toevallig dienst heeft.
(*) Een callsheet is een document voor iedereen die aanwezig is bij de filmopname waarin staat wat er gaat gebeuren, op welke locatie, hoe de taakverdeling is, wat de tijdsplanning is en met welke materialen er gewerkt gaat worden. Zo weet iedereen precies hoe laat hij of zij aanwezig moet zijn, waar en wat zijn of haar taak is. Het callsheet zorgt ervoor dat de opname zo soepel mogelijk verloopt en wordt verstrekt door de opdrachtgever. Normaal gesproken wordt het opgesteld door een producer of productie assistent. In Omroepland wil het nog wel eens gebeuren dat de stagiaire zich ermee mag bemoeien en dat er gevaarlijke copypaste foutjes in staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.