Ook het licht verandert. Steeds vaker
blijven zware filmlampen achter in de magazijnen op het MediaPark. Het is lang
niet altijd nodig om krachtige spots van 800Watt of meer te ontsteken als je
een mooi plaatje wilt maken.
In een tijd van steeds lichtgevoeligere
camera's en kwetsbare ruggengraadjes, kiezen we meer en meer voor
LED-lamp-oplossingen. Daar komt bij dat het de trend van dit moment is om
beelden te maken met een minimale scherptediepte; dus met een open diafragma en
weinig licht. Liefst zacht licht. Of geen enkel kunstlicht, maar die keuze is
ook geregeld gebaseerd op gemakzucht, kostenbesparing of onkunde.
Maar goed. Dit hoeft wat mij betreft
geen technische verhandeling te worden over belichting. Ik wil toe naar die
grote zware lichtkoffers waar cameraploegen nog steeds mee geslepen. Auto in,
auto uit. Door gigantische fabriekshallen, waar net even alle karretjes in
gebruik zijn, of naar drie hoog achter in Amsterdam. De standaard lichtset. Een
grote houten kist van ongeveer 80 bij 40 bij 40 centimeter, die iets tussen de
12 en 16 kilo weegt. Een flightcase noemen ze dat, maar feitelijk zijn het
onhandelbare ondingen.
Er zitten drie spots en drie statieven
in. Volgens mij hoort er ook een rol filters bij, minimaal één dimmer en een
paar verlengsnoeren.
Die lichtset is dus langzaam aan het
veranderen. We zijn alleen nog zoekende naar een nieuwe norm. Dat heeft
natuurlijk ook weer iets met geld te maken, vandaar dat het langzaam gaat. Maar
zeker!
En daarmee verdwijnt uiteindelijk nòg een stukje omroephistorie. Want als
op termijn de lichtkist plaats maakt voor tassen met handige LED-armaturen, dan
verdwijnen ook de reserve lampjes en de houten wasknijpers, die we nu nog
gebruiken om filters aan barndoors te bevestigen. Op zichzelf is dat geen ramp,
maar deze attributen zitten in doosjes en die doosjes mogen eigenlijk niet
verloren gaan.
Wij bewaren onze wasknijpers en
reservelampjes namelijk in oude doosjes van Betacam bandjes. Die heb je in
verschillende kleuren. Het grijs van Betacam SP, donkerblauwe doosjes van de
Digi Beta, geel van Betacam SX en schaars zijn in Nederland de groene IMX
doosjes. Het zijn de Tupperware doosjes van Omroepland.
De videotape is inmiddels bijna
helemaal uitgestorven. Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst met een
magneetband heb gewerkt, maar de handzame plastik doosjes waarin videocassettes
bewaard en getransporteerd werden heb ik nog wekelijks in mijn handen. En dat
vind ik mooi. Het doet me denken aan de tijd van 'drop-outs', 'humid' storingen,
terugspoelen en 'end search'. Technische termen die ik hier niet uit zal leggen.
Die moet de jeugd van tegenwoordig zelf maar eens Googlen, want ik weet zeker
dat er inmiddels al een hele generatie jongens en meisjes in Omroepland werkzaam
is die geen idee meer heeft van de oorsprong van onze wasknijperdoosjes.
Je kan ook zeggen dat ik oud word...
En dan had je 'vroeguh' bij die lichtkist (en de rest) ook nog de "portable" BCN-21. Leuk setje om daarmee een item te draaien op een bovenkamer in de Leidsekruisdwarsstraat of zo ;-).
BeantwoordenVerwijderenDoosjes: de doosjes van de BVU-SP tapes waren niet alleen handig voor knijpers, koppelbussen etc. Vaak ging er ook nog een filmrol doosje in met een voorraadje van de beruchte 'Rode Dopjes'.
Bij zo'n handig setje gebruikte je vroeger ook nog een doosje met linksgedraaide groene verbindingsstukjes!
BeantwoordenVerwijderen