Mag ik u even meenemen Texel International
Airport. Ik was daar voor een niet nader te noemen, maar thans jubilerend,
educatief jeugdprogramma. Het was nog in de tijd dat we dit programma analoog
opnamen, met videobandjes en in de beeldverhouding vier-staat-tot-drie. Met een
drietal buitengewoon aardige en zeer professionele televisiemakers werkte ik
aan een aflevering over de maritiem luchtfotograaf. Dat is iemand die vanuit
een klein vliegtuigje scheepsfoto's maakt.
Het was een lange dag. Er moest veel gebeuren in
weinig tijd. Ik had anderhalf uur meegevlogen op de smalle achterbank van een Cessna
en was behoorlijk misselijk geworden. Al dat draaien en keren, om op de juiste
positie boven de te fotograferen schepen te komen, had me geen goed gedaan. Toch
moesten we nog een aantal presentatieteksten opnemen.
Voor ik verder ga moet ik zeggen dat mijn
relatie met de regisseur van dienst een heel bijzondere is. Het is de
alleraardigste, liefste, meest bescheiden en innemende man in Omroepland. Je
zou hem een zacht ei kunnen noemen, maar daarmee doe je hem tekort. We delen
onze liefde voor de Rolling Stones en hebben in de loop der jaren meer dan 100
dagen met elkaar gedraaid. Ik vind het buitengewoon prettig werken met de
Charlie Watts van de NTR. Er is wederzijds respect en vertrouwen. Nooit hebben
we onenigheid of gedoe, hooguit een pietepeuterig meningsverschil, maar dat is
altijd snel opgelost of bijgelegd. Ik hou van die man. Behalve die ene keer
dan, op dinsdag 25 mei 2004.
Ik zal het incident, dat de geschiedenis in is
gegaan als mijn 'dat gaaaaat niet-moment',
nooit vergeten. Al word ik zo dement als een deur.
De avond voorafgaand aan deze draaidag had ik
met de regisseur, in een klein Texels
restaurant, een gesprek over verschillende stijlen van regisseren. Ik vond dat mijn
vriend soms wel iets meer op zijn strepen mocht staan. Dat heb ik geweten.
Het vliegtuig van de scheepsfotograaf was
opnieuw opgestegen en cirkelde inmiddels boven ons. De presentatrice had een
tekst en zou aan het eind van die tekst in de lucht wijzen. Het plan van de
regisseur was dat ik haar hand zou volgen en close zou eindigen op het
vliegtuig. Heel rustig zei ik dat dit een onmogelijke opdracht was en dat we
het in twee stappen moesten doen. Eerst die tekst opnemen en dan een los shot
maken van het vliegtuigje. Maar de regisseur wilde het perse in een vloeiende
beweging doen.
Ik probeerde uit te leggen dat het niet gaat,
omdat je als cameraman niet precies weet waar het vliegtuigje (een stip in de
lucht) is op het moment dat de presentatietekst eindigt, je moet volle bak
inzoomen, diafragmeren en de scherpte verleggen. Er is geen cameraman op aarde
die dit kan. Niet met statief en niet van de schouder.
Toch hield de regisseur voet bij stuk. Zo had
hij het in zijn hoofd en zo gingen we het doen. Ik werd heel langzaam moedeloos.
Nogmaals heb ik uitgelegd dat dit niet lukt, omdat het vliegtuig in beweging
is. Het kan overal zijn. Dat schiet je niet met één strakke camerabeweging uit
de lucht. Het was bovendien zo'n dag waarop je de hele tijd met je ogen loopt
te knijpen.
'We gaan het gewoon proberen', zei de regisseur
vervolgens. En toen brak er iets in mij.
Je bent maximaal uitgezoomd. Gefocust op een
presentatrice die vlakbij staat. Het diafragma staat open. Zij doet een tekst
en met haar laatste woorden wijst ze omhoog. Dan moet je in een snelle zip dat
vliegtuig zien te vinden, het diafragma helemaal knijpen en de scherpte de
andere kant uit draaien.
Succes!
Succes!
'Probeer het nou eerst eens!' Was het advies dat
ik kreeg.
Ik werd driftig. Dat ben ik niet snel, maar nu
speelde vermoeidheid een rol, ik stond nog te duizelen en ik werd gek van het
idee dat mijn vriend het maar niet wilde begrijpen.
Wanhopig riep ik uiteindelijk: 'DAT
GAAAAAAAAAAAAAAT NIET!' Zo hard dat ze het in Den Helder konden horen. De
piloot en fotograaf keken even naar beneden. Het toestel moet een kleine
slinger gemaakt hebben.
Ik geloof niet dat op dat moment het kwartje
gelijk viel, maar de regisseur begreep wel dat het tijd geworden was voor plan
B. We hebben het anders opgelost. Ik kreeg mijn zin. En later, in de auto op
weg naar de boot, gaf hij mij gelijk.
Zaterdagavond is het jubileumfeest van 25 jaar
Klokhuis en daar verheug ik me nu al op. Zeker weten kom ik daar regisseur Leo
Onderwater tegen (ach, nou heb ik het toch nog verklapt...) en ik durf te
wedden dat een van ons beiden binnen drie minuten mijn legendarische uitspraak
in de groep gooit: 'Dat gaaaaaaaaaaaaaat niet!' Vervolgens moeten we allebei
heel hard lachen. Zo gaat het namelijk al bijna negen jaar, iedere keer weer
als we elkaar tegen komen.
DAT GAAAAAAAAAAAAAAAAAAT NIET!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.