Om aan te geven hoe divers het leven van een cameraman is zeg ik vaak dat
je de ene dag tussen de zwervers loopt en de volgende dag naar de Koningin
moet. Afgelopen vrijdag kwam het bij elkaar. Op een bowlingbaan, of all places!
In het kader van de landelijke vrijwilligersactie NL Doet gingen Prins
Willem Alexander en zijn vrouw Prinses Maxima bowlen met zwervers en
vrijwilligers van een opvanghuis in Utrecht. Alles was strikt geheim gehouden,
zelfs de uitbater van het bowlingcentrum wist van niets. Wel was een zeer
select clubje pers op de hoogte. Zo kon het gebeuren dat ik, samen met een
geluidsman, in alle vroegte op de stoep stond bij Bison Bowling, naast Stairway
to Heaven. Ruim op tijd, zoals het hoort.
We konden rustig nadenken over de lichtsituatie, want als je naar een
bowlingbaan gaat weet je dat het 'filmen
bij kaarslicht' wordt. Het zijn altijd donkere locaties.
Maar de camera's van tegenwoordig zijn behoorlijk lichtgevoelig. Met een
monitor erbij konden we even alle plekken checken. Ik besloot er slechts één
extra lampje bij te plaatsen, die het algehele lichtniveau een beetje op kon
krikken en tegelijkertijd een mooi tegenlicht voor het contrast en de diepte
vormde. Daarmee moest ik het doen, vond ik zelf. Je kan immers geen filmstudio
maken van een plek waar de kroonprins komt om op ontspannen en informele wijze
kennis te maken met zwervers en hun hulptroepen.
Mijn lamp stond in een hoek en was de hele tijd aan. De kabel hadden we
keurig netjes weggewerkt en vastgeplakt om Koninklijke struikelmomentjes te
voorkomen. Niemand zou er last van hebben. Ik had het kennelijk zo subtiel
gedaan dat zelfs collega filmers, die op het laatste moment binnen vielen,
niets in de gaten hadden.
Schaamteloos werden de cameralampjes ontstoken. Alles voor het shot. De
SBS6 cameraman blies met zijn felle acculamp de hele sfeer naar de verdoemenis.
Zwervers, vrijwilligers en onze toekomstige Koning en Koningin keken als
konijntjes in de koplampen van een aanstormende auto. Het ergste was nog dat
mijn filmische shots werden verpest door een heen en weer zwiepende vuurtoren.
De mensen van RTV Utrecht maakten het nog bonter. Die organisatie heeft het fenomeen cameraman afgeschaft en bedacht dat journalisten best zelf een
camera kunnen bedienen. En dat kan ook, behalve in de meer complexe situaties.
De doe-het-zelvers van de regionale zender waren niet verder gekomen dan
louter nadenken over de hoeveelheid licht. Ze hadden iemand meegestuurd die met
een draagbare bouwlamp achter het meisje met de camera aan liep. Het
wandelende statief deed zijn lichtbak ook niet uit als hij even moest
verplaatsen. Van enige discretie was geen sprake.
Daar stond ik dan met mijn weloverwogen ideeën over minimale belichting.
Geflurkt door vakbroeders en zusters met andere opvattingen. Geen tijd om de
discussie aan te gaan. Dus besloot ik om bij Maxima te gaan kijken als die
andere twee bij Willem Alexander waren en als zij naar Willem Alexander kwamen
ging ik naar de baan waar Maxima haar strikes gooide. Dat hielp een beetje, maar
ik bleef last houden van de twee op hol geslagen volgspots. En ik niet alleen. De
dames van de RVD floten binnen de kortste keren alle cameraploegen terug. Of we
even wilden stoppen. Een terechte en begrijpelijke vraag als gevolg van de
hinderlijke aanwezigheid van de camera's.
Je zou bijna denken dat het veel handiger is als de RVD in dit soort
situaties door één cameraploeg opnamen laat maken en dat die dan achteraf
gedeeld worden door alle omroepen die er iets van uit willen zenden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.