Het is vier voor half vier. Maandagochtend vroeg of zondagavond laat,
het is maar net hoe je het bekijkt. Jan Rein Hettinga zwalkt door de gangen van
het Van der Valk Hotel Heerlen. Hij heeft zojuist met drie zoenen afscheid
genomen van de producer, de eindredacteur een ferme hand gegeven, de
schakeltechnicus een schouderklop en de opnameleider een vriendschappelijke
omhelsing. Alle andere collega's weten nog niet dat Rein has left the building. Hij heeft het feestje gelaten voor wat
het was. Tijd om naar bed te gaan.
Het was een geweldige klus. Pinkpop; de grootste krent in de jaarlijkse
professionele Brinta zit er op.
Veertien bandjes in drie dagen. Een kleine vijftien uur
popmuziekregistratie voor de NTR op het hoofdpodium van het Limburgse festival.
Dat is niet alleen al die uren op je poten staan, maar ook gespannen turen in
de zoeker van een camera. Zwieren en zwaaien met het apparaat. Geconcentreerd
luisteren naar regieaanwijzingen, goed rond kijken, zangers volgen, razendsnel
shots uitzagen, scherp stellen. Voortdurend in de gaten houden wat collega
cameramensen maken en daarop anticiperen. Zorgen dat je niet teveel in hun
shots staat en dat je op tijd aan de kant bent als een artiest of gitaarroadie
langs wil.
Het is prachtig werk, maar nu het afgelopen is voelt hij zijn benen,
nek en schouders. Rein is goed moe. Ook de welverdiende biertjes, die er na afloop
in gingen als Brandstof, hakken er behoorlijk in. Het zal de leeftijd zijn. Hij
is niet veel meer gewend.
Trappetje af en naar links. Kamer 522 is helemaal aan het eind van de
lange gang. Het voelt alsof hij de vierdaagse moet lopen om bij zijn bedje te
komen.
Deze editie van Pinkpop kende weinig uitschieters in positieve zin. Grote
namen als Bruce Springsteen of Coldplay waren er dit jaar niet bij. Op het
hoofdpodium vielen The Killers en Kings of Leon ronduit tegen. Paramore, The
Script, La Pegatina en Passenger waren leuk. Gelukkig maakte Green Day de
verwachtingen waar met een spetterende slotact. Dat was een feest om te filmen.
Het hotel is stil en verlaten. Je zou elk moment een kind op een
driewielertje kunnen verwachten of op elke hoek de tweelingzusjes uit The
Shining. Jan Rein steekt de keycard in het slot. Een groen lampje gaat branden.
Er klinkt een zoomend geluidje. Hij kan de deur zo openen.
Drie dagen was hij een onderdeel van het rock 'n roll circus. Mannen in
zwart die vijf minuten voor aanvang van een optreden opkomen, waardoor de
mensenmassa op het veld gaan bewegen. Iedereen die op het podium loopt kan de vrolijke menigte laten juichen. Al is het voor een simpele Facebookfoto.
Met de lens van een televisiecamera kan je een ware wave in gang zetten. Dat is
machtig mooi. Mensen blij maken door ze kort in beeld te nemen op de grote
videoschermen links en rechts naast het podium. Het heeft iets. Van boven is
het speciaal om te zien hoe tienduizenden mensen tegelijk gaan springen,
zwaaien of klappen als een artiest er om vraagt. Daar word je vrolijk van.
Jammer dat het nu alweer voorbij is. Het zou verstandig zijn als hij
snel ging slapen, maar er zit nog wat adrenaline dwars. Hij drukt op het
on-knopje van de laptop. Nog even snel een stukje schrijven. Of op z'n minst
een beginnetje maken. Iets over Pinkpop en over de debiele eisen die bands
tegenwoordig stellen voor ze toestemming geven om hun optreden met zeven
camera's te registreren. Of toch maar een positief verhaal over hoe bijzonder
het is om op het Pinkpoppodium te staan. Hij komt er niet uit. Het is bijna
vier uur. De ogen vallen dicht.
Mooi! Dank voor de plaatjes bij PP! Altijd met liefde gemaakt, net als je column!
BeantwoordenVerwijderenDoor dit verhaal was ik er toch weer een beetje bij....
BeantwoordenVerwijderenTot volgend jaar!
Mooi verhaal over hoe "eine Limburgse jong oet Gelaen" de laatste uurtjes van Pinkpop verslaat vanuit zijn eigen beleving. Ik zou hebben verwacht dat je met deze dagen hier nog 500 meter van de Breitnerstraat bij je ouders in de componistenbuurt zou logeren.
BeantwoordenVerwijderen