Onderstaande column heb ik geschreven voor Broadcast Magazine:
Een advocaat sprak mij onlangs aan over het fenomeen quitclaim. Hij vroeg of ik wist dat televisiemakers
niet in alle gevallen even secuur omspringen met deze overeenkomst. Volgens de
jurist geven mensen die zich kwetsbaar opstellen voor een camera lang niet
altijd officieel toestemming voor uitzending. Mensen die wel tekenen hebben vaak
geen idee waarvoor en zijn zich niet altijd bewust van de concequenties. Soms
zetten gehaaide programmamakers zelfs mensen onder druk. Aldus de advocaat.
Na enig onderzoek -gesprekken met programmamakers en enkele 'slachtoffers'-
had hij geconcludeerd dat er regelmatig wordt gerommeld met quitclaims. Kandidaten
en hoofdpersonen worden niet, slecht of zelfs vals geinformeerd. Tenminste, dat
is zijn overtuiging.
Hij vroeg mij of ik dit kon beamen. Wat ik hier van wist?
Als cameraman heb ik gelukkig niet veel te maken met deze kant van het
televisievak. Bovendien ben ik voornamelijk betrokken bij nieuws-, educatieve-
en sportprogramma's, waar een quitclaim niet of nauwelijks wordt gebruikt. Heel
af en toe krijg ik iets mee, maar op basis daarvan kon ik de advocaat niet
verder helpen.
Het gesprek zette mij wel aan het denken. Ik kijk televisie en zie
steeds meer amusementsprogramma's waarin mensen worden 'geholpen' bij het
oplossen van hun problemen. Van de regen in de drup.
Als maker leef ik in de veronderstelling dat ik montagetrucs kan
doorzien en meestal denk ik te weten in welke volgorde iets is opgenomen. Ik heb
een beeld van televisiemakers en weet hoe zij de mensen die nodig zijn voor een
programma benaderen. Dat is helaas niet in alle gevallen met evenveel respect.
Soms is het heel dubbel als iemand door een tv programma wordt
geholpen. Aan de ene kant is het nobel dat er aandacht is voor een probleem
waar hij of zij al jaren mee worstelt, maar het moet ook een goed scorend
programma opleveren en liefst binnen het budget. Die belangen kunnen elkaar
behoorlijk bijten.
Om praktische en financiele redenen wordt er niet altijd de aandacht
gegeven die mensen nodig hebben. De problemen zijn regelmatig te groot om ze
binnen het gebudgetteerde aantal draaidagen helemaal op te lossen. Of te
complex voor een half uurtje televisie. Je hoeft geen psycholoog te zijn om in
te zien dat sommige wonden beter niet opengetrokken kunnen worden. Zeker niet
in het bijzijn van televisiecamera's. Voor goede nazorg is vaak onvoldoende
aandacht. De programmamakers zijn alweer druk met een nieuwe serie of de
redactie is ontbonden tegen de tijd dat een aflevering wordt uitgezonden.
Soms zit ik met open mond tv te kijken en vraag ik me echt af hoe het
mogelijk is dat bepaalde mensen toestemming hebben gegeven voor uitzending. Hoe
krijg je ze zo ver? Sommige hoofdpersonen zijn natuurlijk niet zo slim of nog
compleet overdonderd door de onverwachte overval van een televisieploeg. Maar
mag je daar zomaar misbruik van maken? Dat wilde ik op mijn beurt wel weer aan
die advocaat vragen, maar ik heb het niet gedaan.
Ik vrees dat die advocaat een punt heeft al durf ik niet te zeggen
welke programma's deugen en welke niet. Ik beschik echt niet over voldoende
inside-information om namen en rugnummers te noemen. Als ik het wel wist, dan zou
ik het nog niet doen, want de rol van klokkenluider verenigt zich in deze slecht met die van freelance cameraman.
Wel vind ik het prima als de boel eens wordt opgeschudt en iemand de
producenten van dit soort amusement even op scherp zet. Noem mij gerust
moraalridder, maar wat mij betreft mag die hongerige advocaat gerust een
website beginnen onder de noemer ikwilnietoptv.nl.
Een stukje voorlichting voor onschuldige mensen, die door gehaaide
televisiemakers in de luren zijn gelegd, kan geen kwaad. En sommige mensen zijn
pas echt geholpen met een goede advocaat.
Misschien een leuk format: een tv-programma met mensen die niet op tv willen.
BeantwoordenVerwijderen