Wanneer je, zoals ik, de mond vol hebt over het functioneren
van anderen, is het wel zo handig als je eigen werk in orde is. Zeker op een
dag waarop je een column publiceert over regisseurs. Ik was me daar van bewust,
gisteren bij de verkiezing van de Politicus van het Jaar, vanuit de Boterwaag in
Den Haag. Tijdens de live-uitzending voor 1Vandaag stond ik behoorlijk op
scherp. Gefocust tot vlak voor het einde.
Op het moment waarop Gijs Rademaker, chef Opiniepanel van
1Vandaag, bekend ging maken wie was verkozen tot Politicus van het Jaar en hij
nog eenmaal opsomde wie de genomineerden waren, zakte ik door het ijs. Ik moest
de close-up maken van de heren politici: Pechtold en Timmermans. Geert Wilders
was er niet.
Natuurlijk ging het snel. Maar ik moet ook toegeven dat het
minder spannend was dan je zou denken. We wisten allemaal wie de prijs gewonnen
had. Veel excuses heb ik niet. De scherptediepte was niet groot, maar ook dat
hoort erbij. Daar moet je als cameraman mee kunnen dealen. Zeker met 21 jaar
ervaring.
En toch ging het mis. Heel even. Op het moment dat de
regisseur ‘CAMERA 2!’ riep zag ik dat mijn shot van Alexander Pechtold net niet
helemaal scherp was. Als ik een seconde langer had gekeken, wist ik ook waar de
scherpte wel lag. Net achter de oren van de D66 voorman. Nu draaide ik aan de
focusmolen op het moment waarop mijn beeld in de rechtstreekse uitzending
geschakeld werd en al heel snel had ik door dat ik de verkeerde kant op
schroefde.
Je moet weten dat op de statiefpoken, waarmee je als cameraman
een studiocamera vast houdt, een zoom remote zit (voor in en uitzoomen) en een
draaiknop voor de scherpte. Dat noemen wij de focusmolen. Draai je van je af,
dan verleg je de scherpte naar achteren en als je naar je toe draait, dan haal
je de scherpte naar voren. Ik had dus naar me toe moeten draaien, maar
schroefde van me af.
Een meneer met bril die achter de politicus stond kwam
haarscherp op tv. Vanuit de regiewagen hoorde ik een soort van ‘Oeps!’ Mijn
hart sloeg een keer over. Zo’n moment is killing, natuurlijk.
Ik probeerde het nog te herstellen, maar toen was mijn scherptedieptepunt
alweer voorbij. De presentator ging verder met de volgende genomineerde. Het
beeld van CAMERA 2 werd weg geschakeld. Ik moest snel een shot maken van Frans
Timmermans. Bij voorkeur WEL scherp.
Mijn avond was verpest. Ik was er goed ziek van. Dat kan je
overdreven vinden, maar een beetje cameraman wil het nou eenmaal graag goed
doen en scherpstellen behoort in principe tot de basisbeginselen van het vak.
Ik vraag jullie om nu niet allemaal op Uitzending Gemist te
zoeken naar dit fragment op 46 minuut 25, in het programma van gisterenavond,
maar ik heb het zelf zojuist wel even gedaan. Het was minder ernstig dan ik oorspronkelijk
dacht. Het gaat om een shot van slechts 3 seconden en Pechtold is nog
herkenbaar, maar fraai is het zeker niet. Vooral niet, omdat tegenwoordig
iedereen zit te kijken op televisietoestellen met een beeldschermdiagnoaal van
meer dan 50 centimeter. Dan valt het wel op.
Dus ga ik me een potje zitten schamen. Dat is namelijk ook
een onderdeel van het vak cameraman.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.