Mijn moeder had geen
idee. Zelfs mijn lieve Lief wist niet wat een schakeltechnicus doet als hij
geen verwarde mannen naar de verkeerde studio stuurt. Het klinkt wel goed,
schakeltechnicus. Cameraman spreekt misschien meer tot de verbeelding, maar je
moet de rol van een goede schakeltechnicus niet onderschatten. Zeker niet. Dat
bleek gisteren maar weer eens. De schakeltechnicus is de laatste in een lange
keten. Hij of zij zorgt er uiteindelijk voor wat we wel en wat we niet op
televisie te zien krijgen. Het is de belangrijkste achterwacht.
Ik zal het even
uitleggen.
De schakeltechnicus
zit doorgaans naast de regisseur, achter een groot apparaat met een miljoen
knopjes die allemaal kunnen oplichten. Dat is de beeldmixer. In de basis
luistert de schakeltechnicus naar de regisseur en drukt hij op die knoppen om
de beelden van verschillende camera's in de uitzending te krijgen.
'En 1! Attentie voor
3 en 3! Camera 2 vast... en 2! Terug naar 3... ennnnn 1!'
Ansich is dit niet
heel ingewikkeld. Zeker niet wanneer het aantal camera's beperkt is. Ik ken ook
best een paar schakelaars die niet veel meer te bieden hebben dan stomweg
knoppen drukken. Alleen is dat niet waar het in dit mooie, spannende,
interessante en moeilijke vak werkelijk om draait.
De échte
schakeltechnicus overziet meer dan tien camera's, even zoveel slomo's, titels,
externe bronnen, alle verbindingen met studio's of andere lokaties en drukt
niet zomaar mis. Hij of zij is per definitie de rust zelve in de heksenketel
die de regie van een (live) televisieprogramma kan zijn en behoedt de regisseur
voor missertjes. Een goede schakeltechnicus geeft cameramensen de ruimte om nog
net even snel scherp te stellen en drukt weer snel door als de cameraman in een
onhoudbare positie terecht is gekomen. Een snelle break van de drummer komt
alleen in de uitzending als de schakeltechnicus hem er tussen durft te prikken.
Zo ook die ene paukenslag.
Hij of zij heeft het
overzicht en wijst de regisseur op het mooie shot dat in de hektiek bijna
over het hoofd gezien wordt. In sommige gevallen neemt de schakeltechnicus het
helemaal over. Bijvoorbeeld als de regisseur een complete blackout heeft of
wanneer die zich, in een vlaag van belangrijkheid, oeverloos druk gaat maken
over de hoeveelheid diesel die nog in het aggregaat zit.
Dan heb ik het voor
het gemak niet over de techniek die komt kijken bij een complexe
meercamera-produktie. De beeldmengers die tegenwoordig worden gebruikt kunnen
alles, maar dan moet je wel even weten hoe zo’n apparaat werkt. Hoe je allerlei
effecten moet ‘bouwen’ en hoe je ze tevoorschijn kan toveren op het moment dat
de regisseur in zijn vingers knipt. Een vreemde wipe, een split-screen, het slomo-effect, enzovoort.
De betere
schakeltechneuten kunnen bovendien meerdere signalen tegelijk schakelen.
Bijvoorbeeld een tv-uitzending én de grote schermen voor het publiek in een
zaal of stadion. Als die schermen in totaalshots in beeld komen moet daarop een
close te zien zijn en in elk geval iets anders dan hetzelfde totaalshot. Maar
ook bij grote sportevenementen heb je soms twee verschillende signalen. Een
nationaal programma en een international
feed. Een versie met effecten en een versie zonder. Of bij het voetbal
bijvoorbeeld een programma voor FOX en een lijn voor de NOS. Dat is pas multitasken
op Mount Everest-niveau.
Ik vind het dus niet
verwonderlijk dat gisterenavond bij het gedoetje in de studio van de NOS
uiteindelijk de schakeltechnicus het meest koelbloedig bleef en hij een van de
mannen was die snel schakelden. Dat is immers zijn vak.
Het is wel een mooie
aanleiding om nu even achter je beeldscherm op te staan en samen met mij te
applaudisseren voor alle schakeltechnici van de Nederlandse televisie, om
daarna driewerf ‘HULDE!’ te roepen.
De schakeltechnicus op deze foto is niet de man die gisteren bij de NOS heldhaftig handelde.
Dit is Sander. Dat is overigens ook een held.
Hulde hulde hulde
BeantwoordenVerwijderenRobin Sas
Eerste schakel technicus United
Mooi verhaal. Maar het klopt helemaal!
BeantwoordenVerwijderen