Elke dag maakt Onno Krijnen een
wandeling en tijdens die wandeling fotografeert hij met zijn iPhone eenvoudige
tafereeltjes die hij tegenkomt. Na afloop plaatst hij een foto op zijn
Facebookpagina en daarbij zet hij een getal: Het aantal stappen dat hij heeft
gelopen om die foto te kunnen maken. Dit doet hij nu al meer dan twee jaar
en inmiddels is het zo ver dat ik elke dag zit te wachten op zijn ‘catch of the day’.
De iPhone-foto’s van Krijnen,
allemaal vierkant en in een soort Polaroid kader geplakt, zijn wonderschone observaties van het dagelijks leven.
Een man die een vergrootglas
nodig heeft om het schermpje van zijn telefoon te kunnen lezen. Een door
vuurwerk opgeblazen Dixi met daar achter een jogger. Een man in korte broek die
langs een café loopt waar voor het raam een bord staat met de uitnodiging voor
een nieuwjaarsreceptie. Een vrouw op de fiets met een plastic zeil over het
hoofd. Een jongentje dat de wasserette binnen loopt met een enorme tas.
Je moet die foto’s zien! Ik kan
het natuurlijk niet beschrijven, maar neem van mij aan dat het stuk voor stuk
juweeltjes zijn. Die plaatjes zetten de kijker vaak even aan het denken en soms
op het verkeerde been. Het inspireert me om ook weer meer op details te letten
en ik word er altijd vrolijk van.
Het zit ‘m in de eenvoud en het
feit dat dit inmiddels een hele reeks is, maar het belangrijkste is toch het
oog van de maker. Je moet het wél zien. Dan moet je ook nog eens razendsnel
handelen om het in een goed kader te vangen. Dat kan Onno Krijnen als geen
ander!
Toen ik in 1994 begon als
camerastagiaire bij AT5, bestond het personeelsbestand van de Amsterdamse
zender vooral uit zeer ambitieus aanstormend talent. Ik mocht werken met een
bijzondere lichting verslaggevers en een gemotiveerde groep cameracollega’s.
Alles kon, alles mocht. Wij experimenteerden ons kapot. Als we geen dolle
afscheidsfilmpjes maakten voor collega’s die naar Hilversum vertrokken, zelf
verzonnen producties draaiden of in Café Schiller zaten te brainstormen, dan waren
we aan het werk voor programma’s als Special Report of het spraakmakende AT5
Nieuws.
Aan het eind van elke dag bekeken
we met z’n allen de uitzending en bespraken we onze ‘catch of the day’. Dat was bijzonder leerzaam, inspirerend en het
zorgde ervoor dat we de volgende dag extra gemotiveerd waren om de anderen een
poepie te laten ruiken. Je eigen statief in beeld was ‘not done’, een interview
van de schouder voor een bakstenen muurtje, waardoor het beeld extra instabiel
leek, dat kon absoluut niet, evenals een interview voor een kale witte muur.
Het was ons te doen om een mooie achtergrond, diepte in elk kader, strakke
bewegingen, de actie volgen, luisteren naar de inhoud en vooral om goed kijken.
Wie ‘Ja, maar…’ durfde te zeggen kon
rekenen op een uitbrander van de hele groep. Geen excuses!
Een van de cameramensen waar ik
in die tijd het meest van geleerd heb is Onno Krijnen. Hij was iets ouder dan
ik en had meer kennis en ervaring dan de meesten van ons. Bovendien was Onno
zeer bevlogen, kon hij goed uitleggen hoe hij te werk ging en had hij een zeer
goed getraind oog voor details. Hij was altijd positief, opbouwend en nooit
cynisch. Ik -broekie van 21- kon hem alles vragen en hing aan zijn lippen. De
informatie die hij deelde absorbeerde ik als een spons.
Onno draaide in die dagen het legendarische
AT5 programma ‘De Woestijn Leeft’ met
Max Pam, Jeroen Henneman en Theo van Gogh, waarin ze op kritische wijze kleine
misstanden in de openbare ruimte bespraken en toonden. Dat programma was
geniaal. Vooral door de manier waarop de heren tegen de dingen aankeken en
dingen konden omdraaien. De cameraman speelde daarin een belangrijke rol. Toen
al zag Onno dat ene verkeersbord waar iemand met een spuitbus een rode stip op
het hoofd van een poppetje had gespoten. Een onnodige hoeveelheid paaltjes op
een vluchtheuvel of een gevaarlijk betonblok op de stoep en hoe creatief de
mensen in een stad als Amsterdam daar weer mee omspringen.
Ik ben mijn collega uit het oog
verloren toen ik meer en meer in Hilversum ging werken en uiteindelijk ook uit
Amsterdam vertrok. Maar gelukkig was daar Facebook! Zo ontdekte ik alweer een
tijdje geleden dat Onno Krijnen tegenwoordig niet alleen buitengewoon prettige cameraman
en regisseur is, maar ook een zeer verdienstelijk fotograaf. Noem hem kunstenaar.
Fly on the wall in de grote stad.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker
of Onno zomaar met jullie allemaal Facebookvrienden wil worden, maar probeer het vooral. Zijn dagelijkse bijdrage is een telkens een klein lichtpuntje tussen alle rommel op je tijdlijn. Op de website van Onno Krijnen kan je in ieder geval een aantal foto’s bekijken. Tot half maart
is er een expositie bij Bar Wolkers in Haarlem. Daar kan je de foto’s van Onno
Krijnen in alle rust eens goed bekijken onder het genot van een heerlijk kopje
koffie en dat is echt een aanrader!
De kunstenaar zelf bij de opening van zijn expositie.
Vrij naar het werk van Onno Krijnen.
Prachtig, in de stijl van het werk van Robert Rutöd.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.rutoed.com/
(De link naar de site van Onno werkt niet goed)