De eerste Broadcast Magazine van 2016 is uit en die ligt vanaf woensdag in de winkel. Bij wijze van uitzondering gewoon te koop in de sigarenzaak of bij Albert Heijn. Dat heeft alles te maken met de verkiezing van de Omroepman van het Jaar. Een uitgelezen gelegenheid om er eens eentje te kopen en te lezen. Er staat onder andere een door mij geschreven interview met Frank Screever (de technische man van Facility House Multicam) in. Maar ook onderstaande column. Dus alle beeldtechneuten van Omroepland, als je nog eens moet uitleggen wat je precies doet... Koop deze Broadcast Magazine!
shading op 3!
Als we het hebben
over ‘werken achter de schermen’, dan denken de meeste mensen niet direct aan
beeldtechnici, terwijl zij nou juist in de meest letterlijke vorm achter de
schermen werken en er ook nog eens voor zorgen dat er op die schermen iets te
zien is. Deze jongens en meisjes worden ook shaders
genoemd en je kan ze vinden achter in elke regiewagen. Het zijn doorgaans vrij onopvallende
types. Willy Wortels die dingen doen waar normale mensen niks van begrijpen. Ze
verbinden alles en iedereen met elkaar.
De beeldtechnici zijn
eigenlijk de (vergeten) groente van de televisiewereld. Essentiële vitamine,
voor elke meercameraproductie. Visuele smaakbepalers.
Zonder beeldtechnici
komt geen enkele grote meercameraproductie van de grond. Zij alleen weten precies
hoe zo’n peperdure, uitschuifbare regiewagen werkt. Waar je op moet drukken om
het gevaarte überhaupt aan of uit te zetten. Goede shaders weten veel van de
verschillende disciplines die nodig zijn bij grote producties, al lopen de
meeste daar niet zo mee te koop. Zo zijn ze bijvoorbeeld altijd in overleg met
de belichters, want als beeld en licht niet samenwerken valt een peperduur
lichtplan, waar vaak maanden aan is gewerkt, in duigen.
Uiteraard komt het
goed als je een paar professionals inhuurt die gewoon ‘hun ding’ doen, maar dan
krijg je keurig, een ietwat braaf, technisch perfect plaatje. Juist wanneer ze
uitgedaagd worden blijkt dat de input die ervaren beeldtechnici geven enorm is.
Het gaat namelijk om een goede balans tussen techniek en creativiteit. Zij
zorgen immers voor de ‘look and feel’ van het beeld. Ze bepalen de
kleurinstellingen, het contrast, het zwartniveau en diafragma. Dus ook met
hoeveel of hoe weinig scherptediepte er wordt gefilmd. Zo kunnen ze, net als
een cameraman, belangrijke keuzes maken over wat de kijker te zien krijgt en
hoe.
Met hun joysticks regelen
ze dat alle beelden mooi bij elkaar passen. En het is geen sinecure om, op een
zonnige winterdag, vier camera’s onder controle te houden tijdens een voetbalwedstrijd
die half in de zon en half in de schaduw gespeeld wordt. Alle camera’s moeten
op elk moment geschakeld kunnen worden of in een herhaling bruikbaar zijn. Ook
de registratie van een (pop)concert met veel camera’s en een op hol geslagen
belichter kan een hele kluif voor de beeldploeg zijn. Dan is het
multitasking-to-the-max en moet je bijna helderziend zijn om de regisseur en een
razendsnelle schakeltechnicus voor te blijven. De druk is groot, want als het
goed is hoor je daar niemand over, maar als de shader een keertje net even te
laat is, hoor je sommige regisseurs al roepen: “Shading op 3!”
Verder bemoeien in
Nederland de meeste regisseurs zich nauwelijks met deze beroepsgroep.
Beeldtechnici worden helaas nog te vaak gezien als noodzakelijk kwaad, een
verlengstuk van de regiewagen of zelfs als ‘technische autisten’. Zij krijgen lang
niet altijd de credits die ze verdienen en worden te weinig betrokken bij het
creatieve deel van een productie. Dat is een gemiste kans. Zeker in een tijd
waarin technische ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, moet je
natuurlijk handig gebruik maken van de technische kennis die zulke tovenaars
bezitten.
Ik maak in ieder
geval een diepe buiging voor deze gasten. Deze column sluit ik af met de
woorden die alle cameramensen aan het eind van elk project over de technische
intercom uitspreken, voor ze de camerakabel uit het apparaat trekken, maar die
in principe nooit door iemand anders dan de beeldtechnici worden gehoord: “Dames
en heren van de techniek, DANKJEWEL!”
De roep om 'shading op 3' kan natuurlijk ook een
BeantwoordenVerwijderenextra attentie cue zijn omdat die camera even uit
het normale, te verwachten 'schakelpatroon' valt...
En het bedankje vanuit de regie naar techniek is er
ook altijd hoor Jan Rein, maar misschien heb jij dan
je headset al af om te 'breken' ;))
Niettemin onderschrijf ik je betoog ten volle.
Respect voor deze vakmensen!
Goed stuk. Inderdaad worden beeldtechnici/shaders vaak niet begrepen en ondergewaardeerd. Niet door cameramensen en licht-collega's, overigens.
BeantwoordenVerwijderenDe shader maakt veel keuzes om het "plaatje" mooi te maken, maar mijn filosofie was altijd, dat de LichtOntwerper de sfeer bepaalt en dat de shader het licht 1 op 1 laat zien aan de kijker, dat is al moeilijk genoeg. Sfeermaken met shading, zoals het rood maken van het beeld, terwijl het licht groen is, is niet de bedoeling, maar ik heb helaas te vaak meegemaakt, dat de regisseur of zelfs de belichter dat eiste.
Shader, een mooi vak. Ik heb het 23 jaar gedaan bij NOS/NOB/DV. Met veel plezier en met goeie en professionele collega's.
Groet aan de huidige monoknop-duwers :-)
Alles goed Willem?.
VerwijderenGroetjes van Cees Kalden
Inderdaad een goed stuk. Geeft goed weer wat de functie van de shader is in de keten van het maken tijdens een televisie productie..
BeantwoordenVerwijderenHeb zelf de functie van een lichtontwerper en heb het altijd als een uitdaging gezien om met elkaar mooie " plaatjes" te mogen maken.