dinsdag 29 maart 2016

net als in de film, ik wil het

De vorige week was ik in België, op de set van Storm, een nieuwe Nederlandse avonturenfilm. Het speelt zich helemaal af in de middeleeuwen en daarvoor hebben ze een geweldig decor gebouwd. Een middeleeuws stadje met smalle straatjes en steegjes. Alles is nep en er staan alleen de voorkanten van alle huizen en gebouwen. Begin 2017 wordt deze film in de bioscoop verwacht en rond die tijd zendt ook Het Klokhuis onze aflevering over ‘production design’ uit. Daarin is te zien hoe zulke indrukwekkende decors worden gemaakt.
Met jullie wil ik het nu even hebben over het verschil tussen een eenvoudige Klokhuis cameraman en de serieuze DOP van zo’n speelfilm. Director of Photography, daar begint het al mee. Dat klinkt toch net even anders dan een ee-en-gee cameraman. ENG staat voor Electronic News Gathering, maar what the fuck. Iedere leek die deze afkorting ziet, denkt dat ik gevaarlijk ben. Hartstikke eng. Nee, dan lang leve de term die-oh-pie.
De DOP bij Storm is de uiterst vriendelijke, vakbekwame en zeer behulpzame cameraman Rolf Dekens NSC. Dat is ook nog zo’n dingetje: die letters NSC achter de naam. Het staat voor Netherlands Society of Cinematographers. Hartstikke cool. Een selecte club, waarbij je alleen wordt toegelaten wanneer minimaal twee andere leden je voordragen. Een soort Rotary, maar dan voor cameramannen.
Hij had ook nog zo’n fameuze regisseursstoel op de set, met op het doek van de rugleuning zijn naam. Wil ik ook! Niet dat ik in de televisiewereld ook maar even de kans krijg om te gaan zitten, maar het staat wel professioneel.
Zo’n echte filmcameraman heeft alle tijd. Een paar assistenten knappen alle rotklusjes voor hem op. Een first assistant camera operator, de focus puller, een gripper, de gaffer, zijn best boy, de electrician en de licht assistent. Dat doe ik voor Het Klokhuis allemaal in mijn eentje! En er was die dag ook nog een Steadicamoperator, dus de cameraman hoefde zelf niet of nauwelijks te filmen.
Ik ben niet gewend dat iemand mijn statief draagt. Laat staan dat iemand het op de juiste plek en hoogte weer klaar zet. Er is bij Het Klokhuis geen assistent die na elk shot achter me staat te popelen om de camera uit mijn handen te nemen en geen focuspuller die ik de schuld kan geven als een shot niet helemaal scherp is. Dat lijkt me allemaal best handig, maar ik weet niet zeker of al die hulpjes en assistenten mijn ego onaangetast zouden laten. Los van het feit dat ik dan nóg dikker word.
Afijn. Alle gekheid op een stokje. Het is mij weer eens duidelijk geworden dat ze het in de filmwereld beter geregeld hebben dan wij bij de televisie. De concurrentie is daar blijkbaar minder moordend. Opdrachtgevers zorgen beter voor de ploeg. Waarschijnlijk omdat het hard nodig is. Ik gun het die jongens in ieder geval van harte. Het enige waarop ik écht jaloers ben is de geweldige catering. Dat is wel een dingetje. Wij mochten die avond bij wijze van hoge uitzondering aanschuiven en hebben ontdekt dat er gewoon cateraars zijn die op locatie een geweldige maaltijd kunnen neerzetten voor een ploeg hardwerkende filmers.







1 opmerking:

  1. Het mooie aan Rolf Dekens is dat hij naast film ook gewoon met een ENG bak op zijn schouder bij mij door de blubber kroop voor een commercieel TV programma. Net zo bevlogen als op de door jou bezochte filmset, kwam hij zonder allure als cameraman via een facilitair bedrijf energiek aan op een draaidag van een klusprogramma. Das wel een jaar of 6 geleden, maar toen had hij ook al een paar films op zijn naam en stond hij op al op IMDB.

    Het mooie is soms twee totaal verschillende werelden lijken. Al heb ik het idee dat die steeds een beetje dichter bij elkaar komen naar mate nieuwe camera's hun entree maken en er oog komt voor filmischer beeld. Programma's zoals Jan rijdt rond, krijgen een andere look en feel daardoor. En het daagt ENGers uit om eens een ander smaakje te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.