Het is vijf over zes. Geweest! En daar is
hij dan: het callsheet voor de klus van morgen. Eindelijk. Al drie weken staat
deze draaidag in mijn agenda en iedereen weet wat we gaan doen, behalve de
cameraploeg. Die wordt doorgaans als laatste geïnformeerd. Zo zie ik nu pas dat
we morgenvroeg al om vijf uur vertrekken vanuit Hilversum. Dat is geen grap. Het
betekent om half vijf de spullen checken en inpakken, dus om kwart voor vier
uiterlijk thuis vertrekken en –even terugrekenen- om kwart over drie de wekker
zetten. Geen probleem, maar ik had het graag eerder geweten.
Een callsheet is het document waarin, voor
iedereen die iets te maken heeft met een draaidag, staat wat er die dag gaat
gebeuren. Wie, wat, waar en wanneer. Hoe de indeling van de dag er uit ziet, met
welke middelen er gewerkt wordt en of er bijzonderheden zijn.
Onlangs kreeg ik een prachtig exemplaar van
een doorgeslagen Engelse producer. Daarop stond naast de tijden van eb en
vloed, een uitgebreide weersvoorspelling en de complete menukaart van een
restaurant, zelfs het adres van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Dat is een
beetje overdreven. Soms kan echt wel beknopt en summier, maar een andere keer moet
de informatie uitgebreid en gedetailleerd zijn. Geen draaidag is hetzelfde, dus
ook elk callsheet is uniek.
Soms willen producers wel eens iets te
enthousiast ‘copy-pasten’. Er zijn verhalen van filmploegen die op de locatie
van een paar dagen eerder stonden, met een compleet verkeerde cameraset en in
een ongepaste outfit. Het opstellen van een callsheet is dus een niet te
onderschatten werkje. Dat kan je niet blind overlaten aan de nieuwste stagiaire.
Toch krijg ik met enige regelmaat callsheets waaruit direct blijkt dat ze zijn
opgesteld door mensen die geen flauw idee hebben. Taal- en typfouten zijn tot
daar aan toe, maar het wordt pijnlijk als ze denken dat je binnen een half uur
kan verplaatsen van Amsterdam naar Rotterdam en onderweg ook nog even kan
lunchen. Of dat “de ploeg”, vanuit
Hilversum op weg naar Den Bosch, makkelijk even langs het huis van de
verslaggever in het centrum van Amsterdam kan rijden. Heen én terug.
Het ligt uiterst gevoelig; de inhoud van het
callsheet. Er zijn zaken die je niet zomaar kan opschrijven zonder het vooraf
met de betrokkenen te overleggen. Bijvoorbeeld als het gaat om het delen van
een hotelkamer. Dat doen camera- en geluidsmensen namelijk alleen in een
uiterst noodgeval. Maar ook wanneer het een extreem lange dag betreft, is het
wel zo netjes als je dat even bespreekt. Een callsheet kan soms nogal koud op
je dak vallen.
Mijn grootste probleem is echter dat het
callsheet tegenwoordig bijna altijd op het allerlaatste moment wordt verstuurd.
Zeker bij ENG producties. Het is vast geen onwil of kwade opzet, maar iedereen
blijft op zijn of haar informatie zitten. De producer moet het uit de
redacteuren en regisseurs trekken en vervolgens moet de facilitaire kant er
weer om smeken bij de productie. Wellicht omdat er vaak dingen wijzigen en men
het pas wil doormailen op het moment dat àlles definitief is. Voor cameraploegen
houdt het in dat zij nooit weten waar ze aan toe zijn, terwijl hun leven toch
al onvoorspelbaar en onregelmatig genoeg is. Dus is het behoorlijk vervelend. Daarom
wil ik, namens al mijn collega’s, vriendelijk doch dringend vragen of het
voortaan alsjeblieft iets eerder kan. Desnoods een voorlopige versie. En als je
serieus vindt dat ‘die cameratypes niet
moeten zeuren’ (letterlijke quote van een zeer ervaren producer), doe het
dan voor onze lieve vrouwen en kinderen, want die weten ook nooit waar ze aan
toe zijn.
Deze column schreef ik voor het oktober nummer van Broadcast Magazine, hét
mediavakblad. Daarin staat deze maand ook een lang interview dat ik maakte met
regisseur Eduard Huis in't Veld. Een abonnement op deze
mooie glossy vol wetenswaardigheden kan ik iedereen aanraden.
Toen ik begon als regisseur wist ik niks, kon ik niks. Wat ik deed wat uren en uren zweten op een call sheet. Met echte reistijden en ruimte voor eten en drinken. Tevreden en Ervaren ploegen hielden me op de been, maakten feitelijk mijn items.
BeantwoordenVerwijderenhet kan inderdaad korter en met minder stress
BeantwoordenVerwijderenMaak t simpel! Laat mensen het zelf doen.
BeantwoordenVerwijderenIs in twintigjaar(helaas)niet veel veranderd.
BeantwoordenVerwijderenGr. Bas van der Linden (oud geluid man)