Het is niet te doen. Met
al die wisselende contacten in Omroepland lukt het mij niet meer om alle namen
te onthouden van personen waarmee ik werk. Regelmatig scheur ik de pagina met
een crewlijst uit het callsheet en stop deze als spiekbriefje in mijn kontzak.
Ik vind het zo onaardig als je de naam van die ene assistent, producer,
lichtman of autocue operator niet meer weet. Of dat je iemand een hele dag, consequent
met de verkeerde naam aanspreekt, zoals ik laatst nog deed. En ik maar denken
dat hij slecht luisterde.
Toen ik nog in vaste
dienst zat was de wereld wat dat betreft een stuk overzichtelijker. Ik dacht
dat ik een redelijk beeld had van alle mensen die werkzaam zijn in de
televisieland, maar nu weet ik beter. Wekelijks kom ik collega’s tegen die net
als ik al een eeuwigheid voor dezelfde facilitaire bedrijven, omroepen of zelfs
programma’s werken, maar die ik nooit eerder ontmoet heb. Het wordt
ongemakkelijk als blijkt dat zij wel weten wie ik ben, maar ik geen idee heb
wie zij zijn. Soms ken je wel een naam van verhalen, maar had je er een
compleet ander beeld bij. Andersom komt het gelukkig ook geregeld voor. Er zijn
genoeg mensen die een verpletterende indruk op mij gemaakt hebben, maar die
niet meer weten wie die dikke kale cameraman met halfzachte G is.
Dus stel ik me netjes
voor als iemand mij een hand geeft. Geen probleem, maar wat is het moment om
jezelf voor te gaan stellen aan collega’s waarvan je niet zeker weet of je dat
al eens gedaan hebt? Of waarvan je zeker weet dat je wel eens gewerkt hebt,
maar waarbij je aanneemt dat zij zich dat inmiddels niet meer kunnen
herinneren. Het is gênant als je een hele trits mensen een hand gaat geven die
dan allemaal moeten bekennen dat zij nog exact weten wie jij bent, wanneer je
voor het laatst samengewerkt hebt en dat je de vorige keer nog zo suf je
koffiebekertje had omgekieperd.
Voorstellen in Omroepland
is een stuk minder eenvoudig dan het lijkt. Ik heb wel eens gehad dat een
presentator zich netjes voorstelde terwijl we een half jaar eerder samen door
droevig Roemenië hadden gereisd. Ik dacht toen nog dat hij arrogant was, maar
inmiddels raakt ook mijn harde schijf vol. Zoveel namen en gezichten. Sommige
collega’s zie je slechts een paar keer per jaar heel even. Of nog minder. Ik
heb professionele Facebookvrienden en LinkedIn connecties waarvan ik echt niet
meer weet hoe ik er aan kom, terwijl ik nooit iemand accepteer die ik op dat
moment niet ken. Onlangs stelde ik mezelf nog voor aan een niet
onaantrekkelijke stagiaire, die me fijntjes wees op het feit dat ze een week
eerder ook al een hele dag met ons op pad was geweest. Zij moet mij ontzettend
verstrooid of ongeïnteresseerd hebben gevonden. Ik vond mezelf zo dom.
Maar ik krijg ook steeds
vaker de indruk dat velen, om zulke ongemakkelijke situaties te vermijden, hebben
besloten zich simpelweg nooit meer voor te stellen. Zeker bij bedrijven of
omroepen waar elke week iemand anders op de planning of productieafdeling zit
is het niet langer vanzelfsprekend dat nieuwe medewerkers zich even netjes presenteren.
Als freelance buitenstaander word je al helemaal niet geïnformeerd over de
komst van verse krachten. Je moet zelf maar ontdekken dat het contract van Jan
Klaassen niet verlengd is, dat ene Katrijn zonder enige introductie alle taken
heeft overgenomen en je mag hopen dat zij snel ontdekt welke rol jij normaal
gesproken speelt in de poppenkast.
Deze column
schreef ik voor het december nummer van Broadcast
Magazine, hét mediavakblad. Daarin staat deze maand ook een lang
interview dat ik maakte met LSM operator Nikki Broersma-Beers. Een abonnement op deze
mooie glossy vol wetenswaardigheden kan ik iedereen aanraden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.