Vanavond, in de 2.000e live-uitzending van De Wereld Draait Door,
kreeg Tommy Byrne van presentator Matthijs van Nieuwkerk de Media Diamant. De
opnameleider was stomverbaasd en totaal verrast, maar het is zeer terecht dat
deze geweldige man in het zonnetje wordt gezet. Twee jaar geleden heb ik hem
geïnterviewd voor de rubriek ‘Van de vloer’ in Broadcast Magazine. Normaalgesproken
zijn deze verhalen alleen voor het mediavakblad, maar vandaag maak ik stiekem
een uitzondering en knal ik het verhaal gewoon op mijn site. Opdat iedereen mag
weten hoe bijzonder Tommy Byrne is.
Van de vloer: de opnameleider
(april 2015)
Al
vijfentwintig jaar lang zet Sinterklaas bij de intocht geen voet aan wal voor
hij een seintje heeft gekregen van Tommy Byrne. Op Koningsdag zwaaien de Koning
en Koningin opgelucht vanaf het moment waarop ze de grijze meneer van de
televisie zien en Matthijs van Nieuwkerk is pas echt op zijn gemak als de vertrouwde
opnameleider in de DWDD-studio is.
In 1977 kwam
Tommy Byrne met de Ierse jazzrock band No Buckets naar Nederland. Hij was
eenentwintig jaar oud en zoals hij zelf zegt, ‘de technicus, de manager en de
moeder van de band’. Aan het eind van de tour ging een deel van de band terug
naar Ierland, maar Byrne bleef achter in Nijmegen.
‘Ik vond het
fantastisch in die radicale linkse studentenstad. Ik kreeg werk in het
clubcircuit als audiotechnicus en later als belichter. Van het een kwam het
ander. Via via kwam ik voor klusjes bij Focus in Amsterdam terecht en zodoende mocht
ik af en toe te helpen bij televisieproducties.’
Drie jaar
later werd Byrne benaderd om als lichttechnicus bij de NOS in dienst te treden.
‘Ik werd
gevraagd! Als je wordt gevraagd voor iets, moet je altijd JA! zeggen, ook al denk je dat je het niet kan. Iemand ziet iets in
jou. Je kan altijd stoppen als het niet bevalt. Alleen degene die jou vraagt,
heeft iets te verliezen.’
Na negen
jaar bij het licht werd Byrne opnieuw gevraagd. Dit keer om opnameleider te
worden.
‘Het kwam
totaal out of the blue’, vertelt hij.
‘Ik kreeg een interne opleiding van anderhalf jaar bij het NOB. Zo lang mocht je
in die tijd nog meelopen met ervaren collega’s om de kunst af te kijken. Ook
heb ik in die periode een korte cameracursus gevolgd, want het is voor een
opnameleider essentieel om van alle disciplines op de vloer een beetje te weten.’
De
opnameleider is het cement tussen de crew, redactie, productie, regie,
presentatie en het publiek. ‘De regisseur is de baas, ik ben zijn verlengstuk
op de vloer en moet zijn belangen behartigen. Dankzij de fysieke afstand tussen
de regiewagen en de vloer heb ik een baan. De regisseur kan vanuit de regiewagen niet alles op de vloer volgen.
Dat doe ik voor hem; ik ben zijn extra paar ogen op de set en weet waar iedereen mee bezig is. Ik kan altijd uitleggen
waarom bepaalde dingen nog moeten gebeuren. In die zin ben ik er ook voor de
crew.’
Repetities
en opnamen zijn een wezenlijk onderdeel van het vak, maar het Ierse hart van
Byrne gaat pas echt sneller kloppen als het een live-uitzending betreft.
‘Wat mij
betreft teken ik morgen voor 100% live, want bij live-televisie is iedereen nòg
scherper. Als iets opnieuw kan, dan gaat het ook mis. Tijdens een rechtstreekse
uitzending ligt lat zo hoog mogelijk en iedereen moet er overheen springen. Je
ziet gelijk wanneer er goede afspraken zijn gemaakt en wanneer de collega’s het
niet voor zichzelf doen, maar voor elkaar. Dat proces is zo mooi! Living on the edge. En elke keer weer,
want de dag waarop je denkt dat een bepaald programma een routineklus wordt, is
de dag waarop alles mis gaat.’
Om onder die
druk goed te kunnen functioneren moet de opnameleider alles grondig voorbereiden
en secuur werken. ‘Voor elke overgang maak ik een tekening met daarop hoe
mensen moeten lopen en wie waar gaat zitten. In mijn draaiboek maak ik
aantekeningen in blokletters. Dat doe ik heel netjes, met een mooi handschrift.
Als ik tijdens de uitzending omval, dan kan iemand mijn draaiboek oprapen en
gewoon doorgaan.’
Byrne waakt
er voor om op de vloer de rol van politieman te moeten spelen.
‘Mensen die
bij de televisie werken zijn types met een positieve tik, anders houd je het
niet vol. Het is mijn taak om er voor te zorgen dat die creatievelingen de kans
krijgen om er iets moois van te maken. Aan het eind van de dag, ondanks de beperkte
tijd, moeten ze kunnen zeggen: “Lekker gewerkt!”.
Ik probeer
iedereen in zijn waarde te laten en ze zo veel mogelijk te beschermen tegen de
druk van geld en tijd. Vaak is het slechts een kwestie van even een extra
minuutje nemen om iets af te maken. Het is echter ook mijn taak om de vaart er
in te houden. Stil staan is funest. Is de olifant te laat? Dan doen we eerst de
walrus, doen we daarna de olifant.
Gelukkig is
het aanpassingsvermogen van alle vakidioten op de vloer enorm. We zijn de
afgelopen jaren van relatieve weelde naar vrij nauwe tijdschema’s gegaan. Toch
komt het elke keer weer goed. Het is alleen een beetje jammer dat producenten
dit ook weten.’
Byrne wordt
ook wel de bekendste onbekende Nederlander genoemd, omdat hij regelmatig tijdens
live-uitzendingen in beeld komt. Dan geeft hij de presentator een briefje,
wijst hij nog net iemand zijn plek of hij moet snel een nieuwe microfoon op
tafel zetten. De opnameleider is de ‘vliegende keep’ bij elke grote productie.
‘Soms word
ik op straat herkend door mensen die jaren geleden kandidaat waren in een
aflevering van Lingo. Ze onthouden wie ik ben, omdat een dag in de
televisiestudio veel indruk maakt. Ook de artiesten kennen mij allemaal. Dat
komt omdat jonge talenten voor mij net zo belangrijk zijn als grote sterren.
Als iemand een minuut mag optreden voor een miljoenenpubliek, bijvoorbeeld in
De Wereld Draait door, dan staat er voor hem of haar op dat moment veel op het
spel. Ik ben me daar altijd bewust van en laat merken dat ik er voor ze ben,
ook als we weinig tijd hebben. Wat dat betreft heb ik geen studie psychologie
meer nodig.’
Tommy Byrne
is nu vijfentwintig jaar opnameleider. Hij doet Kinderen voor Kinderen, The
Passion, Het Junior Songfestival en vanaf het begin werkt hij voor De Wereld
Draait Door. Hij heeft wereldleiders als Bill Clinton, Michael Gorbatsjov en
Nelson Mandela hun plek gewezen. Met name de laatste maakte veel indruk.
‘Mandela was
net een paar maanden vrij. Ik zou hem alleen op zijn plek zetten, maar na de
repetitie zat ik rustig in mijn draaiboek te werken en opeens stond deze
levende legende voor mijn neus. Omdat Engels mijn moederstaal is vroegen ze of
ik meneer Mandela even alles wilde uitleggen. Een paar minuten later stonden we
met z’n tweeën in een verder lege studio. De man had alle tijd en aandacht voor
mij. Over 300 jaar zullen ze het nòg over Nelson Mandela hebben, maar op dat
moment voelde het alsof we op hetzelfde level met elkaar konden praten. Ik
stond daar in alle rust met die man te chit-chatten. Ik heb heel veel
meegemaakt in mijn werk, maar niets heeft op zo’n manier indruk op mij gemaakt.
Die dag vergeet ik nooit meer!’
Tommy heeft het verdiend.
BeantwoordenVerwijderen