Verse
warme worstenbroodjes. We zijn hartelijk welkom bij de enige televisiecamerafabriek
in Nederland. Met een aantal freelance cameramensen mogen we meedenken over de
camera van de toekomst. Aan de andere kant van de tafel zitten vijf
productmanagers klaar met hun notitieboekjes. Zij verzamelen input uit de
praktijk voor een nieuw te ontwikkelen camera, die over anderhalf jaar op de
markt komt.
Wist
je wel dat de meeste camera’s die we bij grote meercameraproducties gebruiken
niet uit Japan, maar gewoon uit Brabant komen? Bij de firma GrassValley werken
ongeveer 125 medewerkers aan de ontwikkeling, productie en het onderhoud van
televisiecamera’s. In Breda worden de meest kritische onderdelen voor deze prachtige
apparaten gemaakt. Met name het tot op de sub-pixel precies uitlijnen van de
drie zogenaamde imagers op een prisma
is een zeer nauwkeurig werkje. Voor de liefhebber: de grootte van een pixel is
2,5mu bij 2,5mu en dat is evenveel als een mensenhaar in tien minuten groeit! Alleen
wanneer de pixels van alle drie de chips exact over elkaar heen liggen krijg je
een perfect beeld. Daarvoor hebben ze hier een speciale cleanroom, waar
specialisten in witte pakken ieder jaar zo’n 1.500 keer het ‘hart’ van een
camera samenstellen.
Over
die ingewikkelde techniek gaan we het nu even niet hebben. Wij mogen onze mening
geven over bedieningsgemak, de vorm van een camera, het gewicht en de logica
van het menu. Er is genoeg om over na te denken. Zo blijven lenzen relatief
zwaar, omdat er meer en beter glas in moet voor een hogere beeldkwaliteit, maar
de inhoud van de camera wordt door technische vooruitgang steeds lichter.
Hierdoor verandert de balans van het apparaat en dat heeft gevolgen als je met zo’n
camera op de schouder moet filmen. De vraag is hoe je dat oplost. Met welke onderdelen
kan je schuiven en welke consequenties heeft dat? Het is net een spinnenweb. Trek
je hier, dan gaat het daar én daar bewegen. Opeens veranderen allerlei posities
van knoppen, moet er opnieuw gekeken worden naar de bevestiging van de viewer
en daarmee hangt de ophanging van de microfoon weer samen. Het is voor
cameramensen die dagelijks met deze apparaten werken natuurlijk geweldig om daar
eens over mee te mogen denken.
De architecten
van toekomstige tv camera’s praten over de hele wereld met klanten en
deskundigen om te ontdekken aan welke eisen hun hoogwaardige producten moeten
voldoen. In verschillende continenten hebben de gebruikers ook andere wensen.
Zo zijn wij in Nederland bijvoorbeeld zeer te spreken over de dikte van het
handvat bovenop de camera, maar in Azië hebben cameramensen blijkbaar kleinere
handjes en moeite om het apparaat goed vast te houden. Dat is niet alleen grappig
om te weten, maar ook iets om even bij stil te staan. Kan het beter, vragen wij
ons af?
Deze
ochtend in Breda levert genoeg nieuwe inzichten op en ik ontdek zelfs een paar
handige functies die kennelijk al zijn uitgevoerd op de camera’s waar wij nu
mee werken, maar waarvan ik het bestaan nog niet wist. De lange lijst met ideeën
van collega’s die ik heb opgesteld wordt doorgenomen. De ontwerpers schrijven
driftig mee. Hier en daar ontstaat een interessante discussie, maar bij andere voorstellen
gaat gelijk een lampje branden. Het blijft nog even de vraag welke features we
uiteindelijk terug zullen zien, want ze kunnen het nooit iedereen helemaal naar
de zin maken. Toch weet ik zeker dat een aantal punten na deze constructieve
ochtend worden opgepikt. We hebben aan de wieg gestaan van een nieuwe tv camera
of waren in ieder geval even aanwezig bij de conceptie.
Dit is de 50e column die ik schreef in de reeks Point of View voor BM.
Broadcast Magazine is hét mediavakblad van Nederland. Voor slechts € 39,- kan je via BM+ losse artikelen lezen. Site bezoekers kunnen sinds kort ook gebruik maken van Blendle. Ik adviseer iedereen een gewoon abonnement. Dan ontvang je ook een aantal keer per jaar de heerlijke glossy in print.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.